گیاه زرشک معروف به Berberis Vulgaris گیاهی نیمه گرمسیری با توت های دانه قرمز و طعم ترش است که بیشتر در کشورهای اروپایی، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به شکل درختچه می روید و ارتفاع آن گاهی به 4 متر نیز می رسد. برگ های بیضی شکل و گل های زرد رنگی دارد. در ایران از زرشک در بسیاری از غذاها استفاده می شود. همچنین از این گیاه یا مشتقات آن برای تولید محصولات خاصی مانند سس، ژله، آب میوه، مربا، مارمالاد و نوشیدنی های گازدار استفاده می شود. می توان از آن به عنوان چاشنی، طعم دهنده و تزئین غذاها استفاده کرد. از این گیاه در صنایع نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، آنتوسیانین موجود در زرشک به عنوان یک رنگ طبیعی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به بررسی خواص گیاه زرشک خواهیم پرداخت.

فواید گیاه زرشک

مصرف زرشک در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها موثر است. زرشک دارای خواص بیشماری است که از جمله آن ها می توان به خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی اشاره کرد که از ابتلا به انواع عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی جلوگیری میکند. بربرین یکی از مهم ترین آلکالوئیدهای این گیاه است که می تواند در پیشگیری از بیماری عروق کرونر و احتمالاً کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید مؤثر باشد. با ما همراه باشید تا فواید و خواص این گیاه شگفت انگیز را بررسی کنیم.

کمک به درمان دیابت

بربرین موجود در زرشک به کاهش سطح قند خون، پاسخ بهتر و واکنش سلول ها به هورمون انسولین که مسئول تنظیم قند خون است موثر است. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات، مصرف روزانه 500 میلی گرم زرشک در روز، به مدت سه ماه با اثر داروی متفورین که داروی مخصوص افراد دیابتی برای کنترل سطح قند خون است برابر است.

کمک به سلامت پوست و مو

ویتامین C موجود در زرشک باعث افزایش کلاژن سازی در پوست شده و از بروز لکه های پوستی جلوگیری می کند و استفاده روزانه از زرشک باعث سفت شدن پوست شده و از پیری زودرس آن جلوگیری می کتد. همچنین به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد در درمان جوش های پوستی و آکنه نیز موثر است. ویتامین C موجود در زرشک به حفظ و سلامتی و درخشندگی ساقه و ریشه مو نیز کمک میکند.

حفظ سلامت کبد

مصرف زرشک باعث تقویت کبد شده و به پاکسازی آن کمک میکند. کبد مسئول پاکسازی بدن و دفع سموم می باشد. در نتیجه زرشک به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی که دارد به تصفیه کبد کمک کرده و در بهبود عملکرد آن نیز موثر است.

کمک به پاکسازی کیسه صفرا

صفرا موجود در کیسه صفرا که توسط کبد تولید می شود در هضم غذاهای چرب موثر است. مصرف زرشک به پاکسازی کبد و کیسه صفرا کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

درمان کم خونی

ویتامین C موجود در زرشک به جذب آهن کمک می کند. کمبود آهن در بدن یکی از دلایل بروز کم خونی است. مصرف زرشک به جذب آهن کمک کرده و از بروز کم خونی های حاد جلوگیری می کند.

درمان فشار خون بالا

مصرف زرشک باعث بهبود جریان خون شده و باعث کاهش فشار خون می شود.

حفظ سلامت چشم

بربرین موجود در زرشک از بروز بیماری های چشمی پیشگیری می کند و باعث حفظ سلامت چشم می شود.

کمک به سلامت قلب

مصرف زرشک به بهبود گردش خون و در نتیجه سلامت قلب کمک می کند. بربامین موجود در زرشک باعث تنظیم غلظت یون های موجود در خون شده و از آسیب به بافت قلب جلوگیری می کند.

کمک به دستگاه گوارش

زرشک به دلیل خواصی که دارد در روند هضم غذا موثر است و به بهبود این فرایند کمک می کند. بربرین موجود در زرشک در درمان اسهال نیز موثر است و مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد.

جلوگیری از سندروم متابولیک

سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرزایی هستند که منجر به ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت می شوند. مصرف زرشک می تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد و همچنین از چاقی مفرط جلوگیری کند. چاقی شکم، تری گلیسرید بالا و فشار خون بالا از جمله بیماری هایی هستند که منجر به سندروم متابولیک می شود.

عوارض احتمالی مصرف زرشک

مصرف زرشک در زنان باردار موجب انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را در پی دارد و مصرف آن در طول دوران شیردهی به دلیل وجود بربرین برای نوزادان خطراتی را یجاد می کند.

مصرف طولانی مدت زرشک باعث بروز ناراحتی های روده و معده می شود و جذب ویتامین B را مختل می کند.

استفاده بیش ازحد از زرشک باعث خون دماغ، کاهش فشار خون، استفراغ و کاهش ضربان قلب می شود.

مصرف زرشک به مقدار زیاد برای کودکان توصیه نمی شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم زرشک دارای خواص بیشماری است که برای بهره گیری از مزایای آن بهتر است از زرشک تازه، با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. شرکت زعفران مصطفوی در دو نوع بسته بندی متفاوت 100 گرمی و 200 گرمی بهترین و مرغوب ترین نوع زرشک را به مرحله تولید رسانیده است و در اختیار عموم مردم قرار داده است.