دوران بارداری روی سلامت جسمی و روحی زنان تغییرات بسیاری ایجاد می‌کند. زعفران در این دوران بسیار کارآمد است و می‌تواند علایم بارداری را کاهش داده و به بهبود خلق‌وخوی زنان حامله کمک کند، چرا که برای این گیاه خواص درمانی بسیاری یاد شده است. برای مثال زعفران می‌تواند اضطراب، درد معده و استرس زنان باردار را کاهش دهد. بااین‌حال زعفران علاوه بر خواصی که دارد، ممکن است که مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند. در ادامه همراه باشید تا مزایا و مضرات زعفران در دوران بارداری را به شما معرفی کنیم.

خواص زعفران در دوران بارداری

1. بهبود اختلالات خلقی

تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری، می‌تواند منجر به اختلالات خلقی در زنان شود. ممکن است که در یک لحظه احساس خوب و در لحظه دیگری احساس بدی داشته باشید. زعفران به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی شناخته می‌شود و به جریان خون در مغز کمک می‌کند. زعفران با تقویت هورمون سروتونین و کاهش هورمون کورتیزول استرس برای بهبود اختلالات خلقی شما کارآمد و موثر است.

2. کنترل فشار خون

در دوران بارداری ضربان قلب زنان تا ۲۵ درصد بیشتر شده که باعث نوسانات در فشار خون می‌شود. زعفران دارای پتاسیم و کروستین است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف زعفران در دوران بارداری می‌تواند برای کنترل فشار خون شما موثر باشد.

3. کاهش ویار یا بیماری صبحگاهی

ویار یا بیماری صبحگاهی باعث بی‌حالی و کسلی شما می‌شود. به نظر می‌رسد که مصرف چای زعفران به بهبود حالت تهوع و سرگیجه زنان باردار کمک می‌کند.

4. کمک به هضم

اکثر زنان در دوران بارداری از از درد معده رنج می‌برند و فرایند هضم برای آن‌ها کندتر می‌شود. زعفران با بهبود جریان گردش خون دستگاه گوارش و تقویت متابولیسم می‌تواند این مشکل را کاهش دهد. زعفران همچنین یک پوشش محافظ در دستگاه گوارش ایجاد می‌کند که از اسیدی شدن معده و نفخ آن جلوگیری می‌کند.

5. کاهش گرفتگی عضلات

معمولا زنان باردار پیش از زایمان علایم خفیف گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند. چرا که با رشد جنین، استخوان‌ها و عضلات مادر هم دچار کشش و جابه‌جایی می‌شود. این اتفاق باعث درد و گرفتگی در نواحی معده و لگن شده و می‌تواند برای مادر ناراحتی ایجاد کند. زعفران یک مسکن طبیعی بوده و با شل کردن ماهیچه‌ها، می‌تواند به تسکین درد معده و گرفتگی عضلات منجر شود.

6. محافظت در برابر بیماری‌های قلبی

زنان باردار به دلیل افزایش اشتها معمولا تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب دارند. این چربی به مرور زمان می‌تواند برای آن‌ها مشکلات قلبی ایجاد کند. زعفران سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم و کروستین است که می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش دهد و از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

7. درمان بیماری‌های تنفسی

زعفران دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند مجرای هوای بینی را رقیق کرده و به بهبود تنفس کمک کند. همچنین باعث کاهش تورم و التهاب در ریه‌ها می‌شود. زنان بارداری که به آسم و مشکلات تنفسی مبتلا می‌شوند با مصرف زعفران در دوران بارداری می‌توانند بهتر نفس کشیده و علایم تنفسی خود را درمان کنند.

8. کاهش ریزش مو

نوسانات هورمون‌ها در دوران بارداری منجر به ریزش مو در زنان می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و موها را تقویت کند. به همین دلیل مصرف زعفران در دوران بارداری برای کاهش ریزش مو پیشنهاد می‌شود

9. کمک به خواب بهتر

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زنان باردار، خواب است. کشش استخوان‌ها، بزرگ شدن شکم، نوسانات هورمونی و بسیاری عوامل دیگر یک خواب راحت را از زنان در دوران بارداری می‌رباید. زعفران به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد،‌ می‌تواند احساس آرامش را در شما ایجاد کرده و کمک کند تا خواب راحت و باکیفیتی را تجربه کنید.

9. کمک به خواب بهتر

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زنان باردار، خواب است. کشش استخوان‌ها، بزرگ شدن شکم، نوسانات هورمونی و بسیاری عوامل دیگر یک خواب راحت را از زنان در دوران بارداری می‌رباید. زعفران به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد،‌ می‌تواند احساس آرامش را در شما ایجاد کرده و کمک کند تا خواب راحت و باکیفیتی را تجربه کنید.

10. بهبود مشکلات پوستی

ایجاد جوش‌ها و آکنه‌ها از مشکلات رایج زنان در دوران بارداری است. بر اساس شواهد به نظر می‌رسد که زعفران به دلیل خواص بسیاری که دارد می‌تواند به بهبود آکنه‌ها و سلامت پوست کمک کند. همچنین زعفران به عنوان یک تصفیه کننده طبیعی خون شناخته می‌شود و از این طریق می‌تواند خون را پاکسازی و از ایجاد مشکلات پوستی جلوگیری کند.

11. تقویت سیستم ایمنی بدن

معمولا سیستم ایمنی بدن زنان در دوران بارداری ضعیف می‌شود و اغلب مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها هستند. زعفران به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و سرفه و گلودرد را بهبود ببخشد.

12. افزایش حرکت کودک

زعفران می‌تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. افزایش دمای بدن به حرکت کودک کمک کرده و می‌توانید حرکت کودک در رحم خود را بهتر احساس کنید.


مصرف زعفران در دوران بارداری

زعفران و مضرات آن در دوران بارداری

زعفران خواص بسیاری دارد و مصرف آن در دوران بارداری هیچ منعی ندارد، بااین‌حال باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد زعفران در دوران بارداری، عوارض جانبی خواهد داشت و می‌تواند خطراتی را برای مادر یا جنین به همراه داشته باشد. چرا که زعفران می‌تواند با افزایش درجه حرارت مادر، منجر به انقباضات رحمی و درنتیجه سقط یا زایمان زودرس شود. به همین دلیل باید نسبت به میزان مصرف زعفران در دوران بارداری احتیاط کرده و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زعفران را در چه ماه‌هایی از دوران بارداری نباید مصرف کنیم؟

توصیه می‌شود که پس از پنج ماهگی، مصرف زعفران در بارداری را آغاز کنید. چرا که در پنج ماه اول خطر سقط جنین بسیار بالا است و زعفران هم می‌توانید احتمال این خطر را افزایش دهد. اما پس از پنج ماهگی، سلامت جنین و مادر ثابت شده و خطر انقباضات رحمی هم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه از اواسط سه ماهه دوم بارداری (پنج ماهگی) می‌توانید مصرف زعفران را آغاز کنید و نباید در سه ماهه اول بارداری از زعفران بخورید.

میزان مصرف زعفران در بارداری

حتما در نظر داشته باشید که میزان مصرف مجاز زعفران در دوران بارداری بین دو تا سه رشته است که حدودا ۳۰ میلی‌گرم زعفران می‌شود. (وزن زعفران نسبت به طول رشته‌ها ممکن است که تغییر کند.) همچنین بعضی پزشکان تنها مصرف یک رشته از زعفران را برای زنان باردار مجاز می‌دانند. بااین‌حال مصرف بیش از این مقدار همچنان برای جنین و مادر در تمامی ماه‌های بارداری خطرناک خواهد بود. همچنین باید به کیفیت و اصل بودن زعفران هم توجه کنید. زعفران‌های تقلبی که عموما دارای رنگ و مواد افزودنی هستند،‌ می‌توانند خطراتی را برای مادر و جنین ایجاد کنند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از برندهای معتبر همچون زعفران مصطفویخرید کنید.

نکته: اگر پزشک شما رژیم غذایی خاصی برایتان در نظر گرفته یا بیماری‌ دیگری در دوران بارداری دارد، پیش از مصرف زعفران حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از زعفران در بارداری

• دم کردن زعفران
رایج‌ترین روش مصرف زعفران در بارداری، دم کردن آن است. برای دم کردن زعفران،‌ ابتدا باید رشته‌های آن را در هاون دستی آسیاب کنید تا پودر شود. سپس پودر زعفران را روی یخ بریزید و سپس آن را در قوری ریخته و روی آن به مقدار لازم (به حدی که روی پودر زعفران را آب بگیرید) آب جوش بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید قوری روی سماور یا کتری بماند و با بخار آب آن زعفران دم بکشد. حالا این عصاره را می‌توانید به انواع نوشیدنی یا غذاها اضافه کرده و از طعم و خواص آن بهره‌مند شوید.

• شیر با زعفران
ابتدا زعفران را به روشی که بالاتر گفته شد، دم کنید و سپس آن را با یک لیوان شیر ترکیب کرده و شیر با زعفران تهیه کنید.

شیر زعفران

•پختن زعفران
می‌توانید رشته‌های زعفران را هم تکه تکه و خرد کرده و به مواد غذایی مایع در حال پخت خود مثل سوپ یا خورشت اضافه کنید.

•چای زعفران
برای تهیه چای زعفران درست مانند روش دم کردن باید اقدام کنید، با این تفاوت که مقدار آب شما باید به اندازه یک لیوان یا یک فنجان باشد و همراه با آب و زعفران، در قوری چای هم بریزید.

•دمنوش زعفران
برای تهیه دمنوش زعفران هم به روش دم کردن زعفران عمل کنید، تنها به اندازه یک لیوان یا یک فنجان آب به قوری اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد.

کلام آخر

فراموش نکنید که زعفران علاوه بر خواص درمانی بسیار، عوارض جانبی هم برای شما در دوران بارداری خواهد داشت. بنابراین برای اطمینان از میزان و زمان مصرف زعفران حتما با پزشک خود مشورت کنید.