زرشک محصولی تجاری و ارزشمند است که به سوغات مشهد‌الرضا شناخته می‌شود و در کنار سایر خشکبار نظیر زعفران به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده در غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. خواص متعدد و درمانی زرشک، موجب شده تا از آن به‌عنوان دمنوش نیز استفاده شود. با کاشت زرشک در گلدان یک درختچه همیشه سبز در اختیار خواهید داشت که با توجه به شرایط محیطی و اندازۀ گلدان، طول آن بین 1 تا 5 متر رشد خواهد کرد

مزایای کاشت زرشک در گلدان چیست؟

مقاومت درختچه زرشک بسیار بالا است. این گیاه، بومی مناطق معتدل و نیمه گرمسیری است؛ به همین دلیل به آب زیادی نیاز ندارد. همچنین گل دادن و رویش میوه زرشک بر روی درختچه، به زیبایی آن در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز خواهد افزود. اگر مراحل کاشت زرشک در گلدان و محیط آپارتمان را به درستی انجام دهید، امکان استفاده از محصول درختچه را هم خواهید داشت.

مراحل کاشت زرشک در گلدان

پرورش درختچه زرشک در باغچه‌های خانه‌های ویلایی یا در گلدان‌های بزرگ داخل آپارتمان امکان‌پذیر است. برای کاشت زرشک در گلدان و دستیابی به درختچه‌ای زیبا باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

تهیه خاک مناسب برای کاشت زرشک در گلدان

زرشک مانند هر گیاه دیگری برای رشد نیاز به خاک حاصلخیز و غنی دارد. به‌خصوص اگر قرار باشد زرشک در محیط محدودی مانند گلدان کاشته شود، باید به تهیه خاک مناسب توجه کنیم. بهتر است از خاک‌هایی برای این گیاه استفاده شود که آهک‌دار با بافت لومی-شنی هستند. میزان اسیدیته مناسب برای پرورش درختچه زرشک در گلدان حدود 9 است. زرشک گیاهی مقاوم در برابر شوری خاک و آب است. اما بهتر است در محیط خانگی میزان شوری خاک زیاد نباشد.

انتخاب بذر یا قلمه مناسب

اگر قصد دارید به کاشت زرشک در گلدان بپردازید حتما به سراغ تهیه بذر یا قلمه مناسب بروید. گیاه زرشک دارای گونه‌های مختلف است. از مرغوب‌ترین زرشک‌های موجود در بازار، زرشک بدون دانه است. استفاده از زرشک مرغوب در غذا یا دمنوش‌ها، بر روی طعم و رنگ اثر زیادی می‌گذارد. برای پرورش زرشک در گلدان، 4 راهکار زیر را در پیش‌روی خود دارید:

کاشت بذر زرشک در گلدان

درختچه زرشک را می‌توان از طریق بذر پرورش داد. البته باید در نظر داشته باشید که بذر زرشک بسیار ظریف و کوچک است و کاشت، رویش و رشد آن به زمان زیادی نیاز دارد. برای کاشت زرشک در گلدان از طریق بذر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • خیساندن بذر به مدت 24 ساعت در آب؛
  • کاشتن بذرها در عمق یک سانتی‌متری خاک و پوشاندن روی آن‌ها با یک لایه نازک خاک نرم؛
  • آبیاری مستمر بستر خاک و قرار دادن گلدان در یک محیط نیمه گرم، نیمه سایه و بیرون از فضای اتاق؛
  • انتظار حدود دو هفته‌ای تا دو ماه برای رویش بذرها؛
  • انتقال جوانه‌های زرشک بعد از چند برگی شدن به گلدان بزرگتر.

کاشت نهال زرشک در گلدان

احتمال رویش بذر زرشک زیاد نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد به سراغ خریدارای نهال‌های زرشک می‌روند. نهال زرشک را از مراکز معتبری خریداری کنید که محصولات اصلاح نژاد شده را به فروش می‌رسانند. در هنگام کاشت نهال زرشک، از گلدانی با عمق حداقل 50 سانتی‌متر استفاده کنید. اگر از مقدار کمی کود دامی در گلدان استفاده کنید، احتمال رشد درختچه زرشک افزایش می‌یابد.

قلمه‌زدن برای کاشت زرشک در گلدان

شاخه‌های جوان گیاه زرشک را قلمه زده و در خاک مناسب قرار دهید. بعد از مدتی قلمه ریشه زده و به گیاه جدیدی تبدیل می‌شود.

کاشت زرشک در گلدان با استفاده از پاجوش

در فصل پاییز و زمستان، پاجوش‌ها را از اطراف درختچه زرشک جدا کرده و در گلدان مجزایی بکارید. مرطوب ماندن خاک گلدان و استفاده از کود مناسب در خاک، نقش مهمی در رشد پاجوش دارند.

اهمیت آبیاری برای کاشت زرشک در گلدان

از نکات مهم برای کاشت زرشک در گلدان، آبیاری به‌اندازه و به‌موقع آن است. زرشک گیاهی کم آب است ولی کاشت آن در گلدان و محیط گرم خانه متفاوت است. به‌طور معمول بهتر است هر 7 روز یا 10 روز یکبار به گیاه آب کافی داده شود. البته هم‌زمان با رشد گیاه یا در فصول گرم سال باید فاصله آبیاری همان 7 روز در نظر گرفته شود تا درختچه زرشک دچار کم‌آبی نشود.

توجه به میزان دمای محیطی و نور

برای کاشت زرشک در گلدان و به محصول نشستن آن باید 3 تا 4 سال صبر کنیم. البته رعایت برخی از نکات باعث می‌شود تا درختچه سریع‌تر رشد کند. دمای مناسب برای رشد زرشک بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. افزایش دما یا کاهش شدید دما، به درختچه زرشک آسیب می‌رساند. اگر دما از 7 درجه کمتر شود، گیاه به خواب می‌رود. بهتر است گلدان حاوی زرشک را در محیط‌های پور نور قرار دهید. دریافت نور کافی باعث رشد سریعتر گیاه و تقویت آن می‌شود.

توجه به آفات برای کاشت زرشک در گلدان

زرشک گیاهی کم آفت و مقاوم محسوب می‌شود که با کاشت آن در گلدان می‌توان به محصولی طبیعی و باکیفیت دست یافت. اما برخی از آفات مانند کنه، قارچ‌های برگی و... در درختچه زرشک شایع هستند که با سمپاشی اصولی و به‌موقع برطرف خواهند شد. برای اینکه زرشک رشد کافی داشته باشد، باید کودهای دامی یا کودهای شیمیایی نظیر فسفات آمونیوم به خاک گلدان اضافه شوند.

هرس درخت زرشک

با کاشت زرشک در گلدان، گیاهی زیبا خواهید داشت. اما باید توجه کرد که تیغه‌های موجود بر روی درختچه زرشک خطرناک هستند و باعث آسیب می‌شوند. به همین دلیل بایستی شاخه‌های اضافه درختچه هرس شوند. همچنین شاخه‌های دارای میوه باید کاملا هرس شوند تا در سال بعد درختچه امکان میوه‌دهی داشته باشد.

سخن پایانی

با کاشت زرشک در گلدان، علاوه‌بر داشتن درختچه‌ای زینتی و زیبا، از میوه ارزشمند آن یعنی زرشک تازه نیز برخوردار می‌شوید. اما اگر می‌خواهید در هر فصلی بهترین زرشک را در اختیار داشته باشید، راه آسان‌تر، خرید زرشک باکیفیت مصطفوی است. می‌توانید بهترین نوع زرشک را در بسته‌بندی‌های متنوعی از شرکت مصطفوی تهیه کنید. بسته‌های زرشک مصطفوی در وزن‌های ۱۰۰ گرم تا ۵۰۰ گرمی تولید می‌شوند و با قرارگیری در پاکت‌های زیپ‌دار، دوام و ماندگاری بالایی دارند.