در فصل پاییز شاهد شب‌های بلند و البته سردی هستیم. بسیاری از خانواده‌ها در پاییز به شب‌نشینی می‌پردازند و در دورهمی‌های خانوادگی، از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌کنند. مصرف لبو، شلغم و حبوبات برای شب‌های پاییز مناسب است. در کنار این مواد غذایی مفید، کیک هویج و گردو با زعفران نیز با داشتن ارزش غذایی بالا، در بین کودکان و بزرگسالان طرفداران بسیاری دارد.

هویج سرشار از ویتامین C و فیبر است که از سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل پاییز جلوگیری می‌کند. همچنین زعفران با گرمایی که دارد، به تامین انرژی بدن در این فصل کمک کرده، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و باعث نشاط و شادابی می‌شود.

چگونه کیک هویج و گردو با زعفران بپزیم؟

برای پخت کیک هویج و گردو با زعفران قبل از هر کاری باید به تهیه مواد مورد نیاز بپردازیم. تهیه مواد غذایی مناسب و باکیفیت از پیش‌نیازهای پخت یک کیک است. در هنگام تهیه مواد لازم برای کیک، به سراغ فروشندگان معتبری بروید که محصولات سالم و تازه عرضه می‌کنند.

مواد مورد نیاز برای پخت کیک هویج و گردو با زعفران

اگر قصد تهیه کیک هویج و گردو را دارید، باید مواد غذایی زیر را تهیه کنید:

  1. آرد، یک و نیم پیمانه
  2. شکر، یک پیمانه سرخالی
  3. ماست، یک پیمانه سرخالی
  4. روغن مایع، نصف پیمانه
  5. تخم‌مرغ، دو عدد
  6. بکینگ پودر، دو قاشق چای‌خوری
  7. زعفران دم‌کرده، 3 قاشق غذاخوری
  8. هویج رنده شده، یک سوم پیمانه

برای پخت کیک هویج و گردو با زعفران، از مواد غذایی تازه استفاده کنید. زعفران مصطفوی به‌عنوان گنجینه زعفران ایران، محصولاتش را با بسته‌بندی‌هایی در وزن‌های متنوع به مشتریان عرضه می‌کند. در کنار زعفران‌های بسته‌بندی گرمی و مثقالی، از اسپری زعفران شرکت مصطفوی نیز می‌توانید در پخت کیک هویج و گردو با زعفران استفاده کنید.

دستور پخت کیک هویج و گردو با زعفران


کیک هویج و گردو با زعفران

اگر قصد درست کردن این کیک خوشمزه را دارید، در ادامه دستور پخت آن را برای شما نوشته‌ایم.

مرحله اول

تخم‌مرغ را به‌صورت کامل با هم‌زن بزنید تا از حالت لختگی در آید و رنگ سفیدی پیدا کند. سپس شکر را به آن اضافه کرده و مایع حاصل را آن قدر با هم‌زن می‌زنیم تا به مایعی سفید رنگ و کش‌دار برسیم. سپس ماست و روغن را اضافه کرده و در حدود یک دقیقه هم می‌زنیم تا به‌طور کامل مخلوط شوند.

مرحله دوم

آرد سفید گندم را از الک نرم رد کنید. برای تهیه آرد بهتر است به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. اگر می‌خواهید کارتان در پخت کیک هویج و گردو با زعفران ساده‌تر شود، می‌توانید به تهیه پودر کیک زعفرانی مصطفوی بپردازید. کیفیت بالای این پودر باعث می‌شود تا کیک بهتری داشته باشید. در ضمن در همین مرحله بکینگ پودر را هم با آرد مخلوط می‌کنیم.

مرحله سوم پخت کیک هویج و گردو با زعفران

حالا باید آرد یا پودر کیک را به آرامی به مایع کیک تهیه شده در مرحله قبلی اضافه می‌کنیم. باید دقت کرد که آرد را باید به آرامی اضافه کنیم تا پف مایع نخوابد و همچنین آرد در داخل مایع گلوله نشود. در این مرحله، باید دم‌کرده زعفران و پودر هویج را به مایع اضافه کرده و به آرامی آن را هم بزنیم تا مخلوطی یک‌دست داشته باشیم.

مرحله چهارم

باید کف یک قالب مناسب برای کیک هویج و گردو با زعفران را که از قبل آماده کرده‌ایم، با کمی روغن چرب کرده و مایع کیک را در داخل آن بریزیم. نیمی از مایع را که داخل قالب ریخته، سپس مغز گردوهایی را که از قبل آماده و خرد کرده‌ایم (یا پودر کرده‌ایم) بر روی کیک ریخته و سپس لایه‌ای دیگر از مایع را بر روی آن‌ها بریزید. بهتر است گردو در لایه میانی کیک باشد تا گرمای فر به آن آسیبی نزند و بعد از پخته شدن کیک به‌سادگی از روی آن جدا نشود.

مرحله پایانی پخت کیک هویج و گردو با زعفران

قالب حاوی مایع کیک را را در داخل فر با دمای 160 درجه به مدت 40 دقیقه می‌گذاریم. سپس به مدت 10 دقیقه، شعله بالای فر را روشن کنید تا روی کیک نیز به خوبی پخته شود. بعد از اینکه پخت کیک هویج و گردو با زعفران کامل شد، اجازه دهید قالب کمی سرد شود. سپس آن را در یک ظرف متناسب با قالب بر می‌گردانیم و با دو ضربه کوچک به کف قالب، کیک در داخل ظرف قرار می‌گیرد. برای تزیین روی کیک می‌توانید از شکلات مایع، خامه کیک‌پزی، کاکائو یا میوه‌های پاییزی مانند پرتقال، سیب و کیوی استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف کیک در فصل پاییز

کیک هویج و گردو با زعفران را می‌توانید در صبح‌های پاییزی با یک لیوان شیر تازه مصرف کنید. همچنین این کیک برای میان وعده، یک خوراکی کامل و مقوی محسوب می‌شود. در شب‌های پاییزی، کیک هویج و گردو با زعفران را به همراه چای یا دمنوش‌های متنوعی مانند چای سبز، چای زعفرانی، چای هل و گل‌محمدی و دمنوش گل گاو زبان عرضه شده توسط شرکت زعفران مصطفوی مصرف کنید.

میزان کالری کیک هویج و گردو با زعفران

به‌طور کلی کیک‌هایی که در خانه تهیه می‌شوند، دارای کیفیت بالاتری هستند، کالری کمی دارند و به سلامت کودکان و سایر اعضای خانواده آسیبی نمی‌رسانند. هر برش کیک خانگی بین 150 تا 180 کالری دارد. البته شما در پخت کیک هویج و گردو با زعفران می‌توانید میزان شکر را کمتر کرده تا کالری کیک کاهش پیدا کند و در عوض بر روی کیک از شربت عسل استفاده کنید. عسل طبیعی، مقاومت و ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌های فصل پاییز افزایش داده و باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود.

سخن پایانی

کیک هویج و گردو با زعفران یک میان وعده سالم و خانگی است که می‌تواند انرژی و نشاط کافی را در روزهای سرد فصل پاییز برای تمامی اعضای خانواده فراهم آورد. وجود زعفران باعث می‌شود تا ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها افزایش یابد. همچنین هویج، فیبر گیاهی لازم را به بدن می‌رساند و گردو نیز به‌عنوان یک مغز مقوی، انرژی بدن را تامین خواهد کرد. با تهیه این کیک در خانه مطمئن خواهید بود که محصولی طبیعی و سالم را مصرف خواهید کرد.