بیماری پارکینسون نوعی بیماری ناشناخته است که بیشتر در سنین پیری رخ می دهد. این بیماری همان لرزش بدن در حالت استراحت می باشد که با توجه به شدت بیماری، میزان لرزش هم در افراد می تواند متفاوت باشد. عموما این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین رخ می دهد. دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین ها و فنتیل آمینها است که نقشی حیاتی در بدن و مغز دارد. مهمترین نقش دوپامین در بدن ایجاد حس لذت و پاداش است. به طور کلی پارکینسون نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی است که اکثر مواقع با لرزش خفیف و ملایم دست ها شروع می شود که با رژیم غذایی مناسب و سالم و مراجعه به موقع به پزشک این بیماری قابل کنترل بوده و جای نگرانی نخواهد بود. تحقیقاتی در زمینه ارتباط بین مصرف زعفران و بیماری پارکینسون انجام شده که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

فواید مصرف زعفران بر بهبود بیماری پارکینسون

زعفران گیاهی با خواص چشمگیری که در درمان بیماری های مختلف شناخته شده است. این گیاه مفید، یکی از انواع داروهای موثر در درمان بیماری پارکینسون است. اصلی ترین داروی بیماری پارکینسون دارویی به نام لوودوپا است که در درمان این بیماری نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده افرادی که قادر به مصرف داروهای شیمیایی نیستند می توانند از مکمل های غذایی استفاده کنند که در خصوص این بیماری گفته می شود زعفران در روند درمان این بیماری مانند سایر بیماری ها بی تاثیر نبوده و به بهبود بیماری پارکینسون کمک می کند.

بیماری پارکینسون یک بیماری خود ایمنی است که در اثر حمله گلبول های سفید به سلول های عصبی بدن انسان رخ می دهد. در زعفران ماده ای به نام کروسین وجود دارد که نقش ضدافسردگی داشته و در مقابله با بیماری هایی مانند پارکینسون که نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی است نقش مهمی ایفا می کند و به عقیده بسیاری از محققان بیشترین خواص دارویی موجود در زعفران مربوط به کروسین می باشد. همانطور که در مقاله های قبل گفته شد، کروسین موجود در زعفران در درمان بیماری های مغز موثر بوده و از تخریب سلول های عصبی و مغزی جلوگیری می کند که همین امر باعث شده در درمان بیماری پارکینسون که نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی است موثر واقع شود.

آزمایش انجام شده بر روی موش های صحرایی به منظور اثبات درمان پارکینسون با مصرف زعفران

هدف از انجام این آزمایش تاثیر گیاه زعفران بر بیماری پارکینسون بود. در آزمایشی دو گروه موش صحرایی را در شرایط ایزوله آزمایشگاهی برای انجام این آزمایش آماده کردند. به چند موش صحرایی طی عمل جراحی بیماری پارکینسون را القا کردند و به آن ها جهت بهبود و درمان بیماری پارکینسون به مدت چند روز زعفران دادند و به گروهی دیگر ندادند و طی مسابقه ای که بین این دو گروه موش صحرایی صورت گرفت مشخص شد گروهی که زعفران را دریافت کردند در مدت زمان کمتری توانسته بودند مسابقه را انجام دهند.

نتیجه آزمایش به این صورت بود که مشخص شد مصرف زعفران می تواند به بهبود عملکرد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند و در درمان آن موثر باشد.

زعفران و نقش آن بر سایر بیماری های مربوط به سیستم دستگاه عصبی

آزمایشات بالینی در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف نشان داده است که مصرف زعفران برای پیشگیری از آلزایمر به طور مستقیم روی ناحیه‌ هیپوکامپ مغز و بسامد ترشح استیل کولین (که وظیفه‌ ثبت خاطرات را دارد) اثر می‌گذارد و بافت‌های آسیب‌دیده را بهبود می بخشد. و زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد و وجود کروسین آن می تواند در درمان و پیشگیری از آلزایمر نیز موثر باشد. از دیگر فواید مصرف زعفران می توان به تقویت حافظه و مهارت های یادگیری نیز اشاره کرد.

کلام آخر

زعفران علاوه بر ترمیم بافت های مغزی و همچنین بهبود عملکرد سلول های مغزی و تاثیر مثبتی که روی بیماری های مربوط به سیستم عصبی، مانند پارکینسون دارد در درمان و بهبود سایر بیماری ها مانند بهتر شدن گردش خون و تنفس، بهبودی زخم ها، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، موثر بوده و در درمان آن ها تاثیر مثبتی دارد. اما باید توجه داشت مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک برای جایگزینی آن به داروهای شیمیایی برای بدن مضر بوده و ممکن است اثرات مخربی برجای بگذارد. در نتیجه توصیه می شود برای درمان هر یک از بیماری هایی که مصرف زعفران در آن دخیل است با پزشک خود مشورت کرده و بعد از آن شروع به مصرف کنید. همچنین توجه داشته باشید مصرف زعفران اصل باعث می شود تا نتیجه بهتری از درمان بیماری های اشاره شده را داشته باشید.