دو هزار و ۶۰۰ سال است که در خاورمیانه و کشورهای آسیایی از زعفران با نام «گیاه شادی» یاد می‌شود. به همین دلیل از گذشته برای درمان و بهبود خلق‌وخو، همیشه مصرف زعفران به عنوان یک ادویه طبیعی پیشنهاد می‌شده است. امروزه هم تحقیقات علمی بسیاری تاثیر زعفران در افزایش شادی را اثبات کرده است و پزشکان مصرف زعفران را به عنوان ادویه‌ای شادی آور و موثر در درمان افسردگی پیشنهاد می‌کنند. در ادامه همراه باشید تا درباره خواص زعفران و شادی بیشتر به شما بگوییم.

زعفران و خاصیت آنتی اکسیدانی آن

زعفران یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کند. آنتی اکسیدان زعفران شامل کروسین، کروستین، صفرانال و کائمپرفول است. کروسین و کروستین رنگ قرمز زعفران را ایجاد می‌کنند. این دو ترکیب خاصیت ضد افسردگی داشته و می‌توانند از صدمات وارده بر سلول‌های مغز جلوگیری کرده و به بهبود التهاب، کاهش اشتها و کاهش وزن کمک کنند.

صفرانال هم روی عطر و طعم زعفران تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری کمک کرده و از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. کائمپرفول هم ترکیبی است که در گلبرگ‌های گل زعفران یافت می‌شود که در کاهش التهاب موثر بوده و خاصیت ضد سرطانی و ضد افسردگی دارد. در ادامه به صورت مفصل درباره خاصیت ضد افسردگی زعفران به شما خواهیم گفت.

به‌طورکلی خاصیت آنتی اکسیدانی در زعفران منجر شده تا این ادویه در درمان بیماری‌های متنوعی مفید و کارآمد باشد. بعضی از خواص درمانی زعفران عبارت است از:

1.بهبود بیماری‌های قلبی

2.کمک به روند درمان سرطان

3.کاهش درد و علایم پیش از قاعدگی

4.بهبود حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر

5.کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین


زعفران، شادی آور و موثر در درمان افسردگی


زعفران و شادابی

از صدها سال پیش تا به امروز از زعفران به عنوان یک داروی طبیعی در درمان افسردگی و بهبود خلق و خو استفاده می‌شده است. در حال حاضر هم برای بهبود روحیه، افزایش شادی و نشاط و کاهش علایم افسردگی، مصرف زعفران پیشنهاد می‌شود.

همان‌طور که گفتیم زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی بسیاری دارد و از ترکیب‌هایی تشکیل شده است که خاصیت ضد افسردگی داشته و به بهبود خلق و خو کمک می‌کنند. بی دلیل نیست که به زعفران «ادویه آفتاب» هم می‌گویند، چرا که نه تنها رنگی همچون آفتاب دارد بلکه می‌تواند گرمای آفتاب را به وجود شما ببخشد تا سرزنده و سرحال شوید.

یکی از مهم‌ترین علایم افسردگی، کاهش و بهم خوردن نظم خواب است. کمبود خواب می‌تواند بیماری افسردگی را بیشتر تقویت کرده و به خلق و خوی شما آسیب بزند. بر اساس تحقیقات، زعفران می‌تواند مانند یک داروی خواب‌آور عمل کرده و به شما کمک کند تا خوابی راحت را تجربه کنید. در نتیجه زعفران با بهبود کیفیت خواب در کاهش علایم افسردگی موثر است.

بیش از دو هزار سال است که از زعفران با نام «گیاه شادی آور» در خاورمیانه و آسیا یاد می‌شود. چرا که زعفران با بهبود خلق و خو، تقویت تمرکز و کاهش احساس اضطراب به افزایش شادی و نشاط روحیه کمک کرده و فشارهای روانی را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات،‌ زعفران با تاثیرگذاری بر سه مورد زیر می‌تواند به افزایش شادی کمک کند:

1. ایجاد خلق و خوی مثبت

2. افزایش ظرفیت برای مقابله با اضطراب

3. افزایش هوشیاری در شرایطی که استرس تحمل می‌کنید

بر اساس تحقیقات انجام شده، زعفران نسبت به داروهای شیمیایی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثرتر عمل کرده است. (منبع) همچنین مطالعات دیگری نشان داده که مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز به اندازه داروهای شیمیایی فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام در درمان افسردگی خفیف کاربرد دارد. همچنین زعفران نسبت به این داروها به دلیل طبیعی بودن، عوارض جانبی بسیار کمتری دارد. (منبع)

البته نباید فراموش کنید که مصرف بیش از حد زعفران ( پنج گرم و بیشتر) بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند باعث مرگ شود. بنابراین برای مصرف زعفران به عنوان یک داروی خانگی، بهتر است که حتما با پزشک درباره میزان و نحوه مصرف آن مشورت کنید. تحقیقات دیگری هم ثابت کرده است که گلبرگ‌های بنفش رنگ زعفران در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر بوده و می‌تواند علایم افسردگی را کاهش دهد.

کلام آخر

به‌طورکلی خواص موجود در زعفران و تاثیر آن روی افزایش شادی منجر به کاهش علایم افسردگی و درمان این بیماری می‌شود. چرا که نقطه مقابل افسردگی، شادی و سرزندگی است. بنابراین اگر می‌خواهید با یک درمان خانگی، کیفیت خواب و روحیه خود را بهبود دهید، مصرف خوراکی زعفران را به رژیم غذایی خود وارد کنید. زعفران و شادی فرمولی است که می‌تواند زندگی شما را سرزنده و پر از نشاط کند.