اهمیت بسته‌بندی زعفران ایرانی را می‌توان در میزان صادرات، فروش و سود جست‌وجو کرد. بسته‌بندی مناسب می‌تواند شهرت زعفران تولید شده در ایران را بیشتر کرده و باعث افزایش درآمد برندهای تولیدکننده و کشاورزان ایرانی شود. در ادامه همراه باشید تا درباره اهمیت بسته‌بندی زعفران ایرانی به شما بیشتر بگوییم.

زعفران ایرانی و بازار آن در ایران و دنیا

ایران بیش از ۹۰ درصد از تقاضای زعفران جهان را برآورده می‌کند و به همین دلیل رتبه اول را در تولید زعفران دارد. سالانه حدود ۴۵۰ تن زعفران در ایران کشت می‌شود که بیش از ۳۰۰ تن آن به بازار جهانی صادر می‌شود. ایران در صادرات زعفران، سهم ۴۴ درصدی داشته و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از صادرات زعفران درآمد کسب می‌کند.

کشورهای بسیاری واردکننده زعفران ایران هستند. بیش از ۴۷ کشور دنیا از پنج قاره جهان متقاضی خرید زعفران ایرانی به شمار می‌روند. 10 کشور برتر وارد کننده زعفران ایرانی را می‌توان هنگ‌کنگ، ایتالیا، آلمان، فرانسه، کویت، قطر، سوئد، سوئیس، هلند و آمریکا دانست.

مطالعه بیشتر: خریداران اصلی زعفران ایرانی چه کشورهایی هستند؟


بسنه بندی زعفران

شاید ایران بیشترین مقدار زعفران را تولید کند، اما در حال حاضر به دلیل حضور رقبای جدی در بازار جهانی؛ زعفران کشمیر و زعفران افغانستان به عنوان باکیفیت‌ترین نوع زعفران شناخته می‌شود که سهم زیادی از این زعفران، زعفران ایرانی می باشد.. همچنین کشور چین به عنوان اولین کشوری که کاشت گلخانه‌ای زعفران را راه‌اندازی کرده، در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای ایران شناخته شده و با جدیت مشغول کاشت و صادرات زعفران است.

اما جالب است بدانید که با توجه به این که ایران اولین تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می‌شود، اما سرانه مصرف زعفران ایرانیان زیر یک گرم است و به این به معنای آن است که به دلیل کاهش قدرت خرید و وفور زعفران تقلبی در بازار، خانواده‌های ایرانی کمتر از زعفران اصل استفاده می‌کنند. چرا که زعفران یک ادویه گران‌قیمت است.


بهترین بسته بندی زعفران

عوامل موفقیت زعفران ایران در دنیا

بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی تلاش کرده‌اند که خود به تولید زعفران مشغول شوند. اما به دلیل شرایط آب‌وهوایی متفاوت نتوانستند تنها چند کیلوگرم در سال تولید کنند. حتی کشت گلخانه‌ای زعفران هم نمی‌تواند شرایط آب‌وهوایی ویژه و خاص بعضی از مناطق ایران را بازسازی کند. چرا که گل زعفران تنها در شرایط آب‌وهوایی خاصی رشد کرده و اگر این شرایط کاملا مساعد باشد، کیفیت آن زبانزد خواهد شد.

در نتیجه زعفران ایرانی را می‌توان باکیفیت‌ترین نوع زعفران در جهان دانست،‌ چرا که شرایط آب‌وهوایی ویژه در مناطق ایران و به ویژه در استان‌های خراسان باعث شده که زعفران ایرانی در جهان شهرت بسیاری پیدا کند. همچنین از گذشته‌های بسیار دور، ایرانیان به کاشت و پرورش زعفران مشغول بوده‌اند و کاشت زعفران یکی از مشاغل اصلی هزاران خانواده ایرانی شناخته می‌شود. به همین دلیل، می‌توان ایران را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولید کننده زعفران جهان دانست. بعد از نفت، زعفران به عنوان دومین کالای صادراتی مهم ایران شناخته می‌شود.

بسته بندی و نقش آن در میزان فروش زعفران در دنیا و ایران

هر چند ایران اولین صادر کننده زعفران است، اما زعفران ایرانی به خوبی در بازارهای جهانی شناخته شده نیست. چرا که معمولا ایران، زعفران را به صورت فله‌ای به کشورهایی چون اسپانیا صادر می‌کند و اسپانیا با استراتژی‌های برندینگ و بسته‌بندی‌های متفاوت زعفران ایران را با نام برند خود به فروش می‌رساند. به همین دلیل برند زعفران ایرانی در ذهن بسیاری ناشناخته مانده و خیلی‌ها از زعفران اسپانیایی یاد می‌کنند.


بسته بندی زعفران صادراتی

به همین دلیل باید به اهمیت بسته بندی زعفران ایرانی و استراتژی‌های بازاریابی و برندینگ توجه بسیاری داشته باشیم. چرا که شاید بسته بندی محصولات یک اتفاق کوچک به نظر برسد، اما اهمیت بسیار زیادی در جلب نظر مشتری و افزایش فروش دارد.

در حقیقت این بسته‌بندی است که یک عامل کلیدی در موفقیت یا شکست فروش کالا شناخته می‌شود. تمایز بسته‌بندی زعفران ایرانی می‌تواند این ادویه را درست مانند شهرتش به عنوان یک طلای سرخ در بازار جهانی معرفی کند.

این تمایز می‌تواند به موفقیت زعفران ایرانی در میان دیگر رقبا کمک کرده و با جلوه‌های زیبایی‌شناختی مخاطب هدف را به خود جذب کند. به‌طورکلی یک بسته‌بندی مناسب زعفران باید اطلاعات کامل محصول شامل نام کشور تولید کننده و برند را دارا بوده و در ذهن مخاطب وفاداری ایجاد کند تا همیشه با دیدن شکل و نوع بسته‌بندی متوجه برند شده و برای خرید آن اقدام کند.

همچنین سهولت استفاده، توجه به مفاهیم رنگ‌ها، مقاومت بسته‌بندی در برابر آسیب‌های احتمالی، خلاقیت و ارتباط با احساسات و سلیقه مشتری در طراحی بسته‌بندی زعفران ایرانی اهمیت بالایی دارد.


بسته بندی زعفران اسپانیا

بسته بندی زعفران ایرانی یکی از راهکارهای مهم برای حفظ سهم ایران از بازار جهانی زعفران است. زعفران ایران برای حضور موفق‌تر در بازار جهانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بسته‌بندی آن دارد. همانطور که اشاره شد برخی از کشورهای خریدار زعفران از جمله چین و امارات با خلاقیت در بسته بندی زعفران و به خرج دادن ابتکار توانسته‌اند جایگاه خوبی در بازار جهانی زعفران برای خود کسب کنند.

بسته بندی زعفران علاوه‌ بر این که به حضور پررنگ‌تر زعفران ایرانی منجر می‌شود می‌تواند به اشتغالزایی هم کمک شایانی کند.

در نتیجه اهمیت بسته‌بندی زعفران ایرانی را نباید دست کم گرفت. بلکه باید با کمک آن به برندسازی زعفران ایرانی در میان بازارهای جهانی پرداخته و اجازه ندهیم تا زعفران ایرانی را با نام‌هایی جز ایران به فروش برسانند.