زعفران ادویه ای با خواص بیشماری است که می توان با ترکیب کردن آن با سایر خوراکی ها مصرف آن را افزایش داده و از خواص آن استفاده بیشتری برد. زمانی که زعفران به محصول اضافه می شود، رنگ بیشتری به آن می دهد و باعث بهتر شدن طعم آن می شود. در کشورهای خاورمیانه، نبات زعفرانی اغلب به عنوان زینت سفره در برخی مجالس استفاده می شود. یکی از انواع این ترکیب ها، ترکیب زعفران و نبات است که اغلب جایگزین شکر و قند برای استفاده از نوشیدنی های سرد و گرم می باشد. تاریخچه نبات زعفرانی به اوایل قرن هجدهم برمی گردد و منشاء آن از آسیا و خاورمیانه سرچشمه می گیرد.

نبات زعفرانی به دلیل طبع گرمی که دارد مصرف آن در ایران به خصوص در فصول سرد افزایش می یابد و می توان آن را به همراه چای میل کرد.از قدیم نبات زعفرانی به دلیل اثرات درمانی آن به طور سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. برای نام بردن از چند خاصیت نبات زعفرانی، می توان به آرام کردن معده، کاهش سرفه، کاهش کم خوابی و کمک به صاف کردن گلو اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی خواص نبات زعفرانی می پردازیم.

نبات زعفرانی دارای خواص مفید بی شماری است که برخی از آنها در این مقاله ذکر شده است

کمک به هضم غذا

نبات زعفرانی دارای خواص ضد باکتریایی است و انتخابی ایده آل برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی است.

همچنین می توانید از آن به عنوان یک ,درمان موضعی پوست برای مبارزه با اسکار آکنه و عفونت های پوستی استفاده کرد.

خاصیت ملینی

نبات زعفرانی ملینی عالی است و خواص ضد نفخ بالایی دارد و همچنین به تنظیم حرکات روده نیز کمک می کند.

نبات زعفرانی با توجه به طبع گرمی که دارد می‌تواند با اجابت مزاج به رفع مشکل یبوست نیز کمک کند.

تسکین دهنده گلو درد

با تغییر آب و هوا، گلودرد بسیار شایع می شود. در این هنگام شما می توانید نبات زعفرانی را به چای گیاهی خود اضافه کرده تا گلویتان را تسکین داده و به دلیل جذب سریع ساکارز، سرفه را متوقف کرده و درد قفسه سینه را کاهش می دهد.

خاصیت ضدالتهابی

نبات زعفرانی به مبارزه با التهاب کمک می کند. همچنین، سیستم دفاعی بدن ما را فعال می کند و به بهبود ایمنی بدن کمک می کند.

انرژی زا

کریستال های قند زعفران که با کربوهیدرات ها غنی شده اند، بهترین تقویت کننده انرژی هستند.

بهبود خلق و خو

اگر احساس افسردگی می کنید، چای با نبات زعفرانی بهترین نوشیدنی شماست. زعفران موجود در نبات زعفرانی باعث ترشح اندورفین می شود که موجب بهبود حال روحی افراد می شود.

کمک به هضم غذا

زعفران موجود در نبات زعفرانی با بهبود تنظیم حرکات روده به هضم غذا کمک می کند و همچنین از نفخ شکم نیز جلوگیری می کند.

تسکین دهنده درد

نبات زعفرانی سرشار از انرژی است و با فعال کردن مراکز دوپامین به تسکین درد کمک می کند.

فعال شدن مراکز دوپامین تعداد هورمون های فرح بخش را در بدن ما افزایش می دهد و آستانه درد را افزایش می دهد.

رفع خستگی

یکی از فواید آب نبات زعفرانی رفع خواب آلودگی به خصوص هنگام رانندگی است، بنابراین توصیه می شود قبل از رانندگی برای ساعات طولانی یک فنجان چای سیاه همراه با نبات زعفرانی میل کنید زیرا می تواند به رفع خستگی و خواب آلودگی کمک کند.

کلام آخر

با توجه به مواردی که در رابطه با مصرف نبات زعفرانی ذکر کردیم، نبات زعفرانی می تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر باشد، افراد دیابتی در مصرف آن دقت لازم را داشته باشند و حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنند. البته توجه داشته باشید که نبات زعفرانی اصل باشد که خاصیت های موجود را دارا باشد.