لبو همان چغندر قرمز پخته شده است که محققان آن را یک دارو گیاهی موثر برای افزایش توانایی جسمی و کنترل فشار خون می‌دانند. رنگ طبیعی لبو موجب می‌شود تا از آن در بسیاری از فراورده‌های غذایی استفاده شود. لبو دارای مقادیر زیادی منگنز، ریبوفلاوین، ویتامین ب6، اسید پانوتیک، کولین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و... است که باعث شده بسیاری آن را مرتب مصرف کنند.

به‌طور معمول لبوی پخته به‌عنوان صبحانه یا یک میان وعده توسط بسیاری از افراد مصرف می‌شود. اما اگر قصد داشته باشید تا از این گیاه ارزشمند بیشتر استفاده کنید، می‌توانید انواع غذا، سالاد و سوپ لبو را تهیه و در وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.

ارزش غذایی لبو در غذاها، سوپ و سالاد

لبوی پخته شده بسیار کم کالری است. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران یا افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، در فصل پاییز و زمستان آن را در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند. به‌طور متوسط یک لبوی قرمز در حدود 43 کالری دارد. این در حالی است که لبو سرشار از پروتئین بوده و فیبر و آب زیادی دارد که برای حفظ سلامتی بدن و شادابی پوست مناسب است. چغندر قرمز یا همان لبوی پخته شده خواص زیادی دارد که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید:

  • تاثیر بر روی پوست: مصرف لبو باعث نرمی، سفیدی و شفافیت پوست می‌شود.
  • تقویت استخوان و دندان: چغندر قرمز سرشار از کلسیم است که به استحکام دندان‌ها و استخوان‌بندی بدن کمک کرده و مانع از پوکی استخوان می‌شود.
  • تقویت قوای جنسی: در چغندر قرمز ماده‌ای به نام بروم وجود دارد که به تولید هورمون‌های جنسی پرداخته و احتمال باروری را افزایش می‌دهد.
  • کمک به هضم غذا: لبو بسیار زود هضم است و علاوه‌بر آن با فیبر بالایی که دارد به هضم سایر غذاها نیز کمک می‌کند.
  • کنترل کلسترول: مصرف لبوی پخته شده در کنار غذاهای چرب، موجب کنترل کلسترول خون می‌شود.

نحوه تهیه انواع غذاها با لبو

از لبو می‌توان در پخت انواع غذاها استفاده کرد. امروزه انواع سالاد با چغندر قرمز تهیه می‌شوند تا در کنار سبزیجات تازه دیگر مانند کاهو، کلم، هویج و... مصرف شوند. همچنین شاهد پخت انواع سوپ با لبو هستیم که علاوه‌بر طعم و مزه‌ای عالی، خواص متعددی نیز دارند. در ادامه به معرفی انواع غذاها، سوپ‌ها و سالادهایی می‌پردازیم که با لبو تهیه می‌شوند:

لبو پلو

اگر به غذاهای برنجی علاقه‌مند هستید، از لبو نیز در کنار آن استفاده کنید. ابتدا گوشت مرغ را پخته و ریش‌ریش کنید. سپس اسفناج تازه را خرد کرده و با پیاز تف دهید. برنج را آبکش کنید و سپس مرغ، اسفناج و تکه‌های پخته شده لبوی تازه را در بین آن قرار دهید و برنج را دم کنید. رنگ لبوی پخته شده باعث قرمز شدن برنج می‌شود. بهتر است برای تزیین روی لبو پلو از دم‌کرده زعفران استفاده کنید.

شرکت زعفران مصطفوی باکیفیت‌ترین محصولات را در بسته‌بندی‌های مختلف به مشتریان عرضه می‌کند. اگر مصرف زعفران‌تان در غذاها زیاد است به سراغ زعفران 5 مثقالی جعبه‌ای مصطفوی بروید که به‌لحاظ قیمتی به‌صرفه است و در داخل آن مرغوب‌ترین زعفران سرگل قرار دارد.

ته‌چین گوشت و لبو

چغندر به هضم کلسترول در بدن هضم کمک می‌کند. برای تهیه ته‌چین گوشت و لبو، ابتدا گوشت را با زعفران و نمک مزه‌دار کنید و آن را بر روی شعله اجاق به آرامی بپزید. سپس در کف قابلمه سیب‌زمینی برش خورده را قرار داده و روی آن برنج آبکش شده بریزید. سپس گوشت پخته شده و چند آلوی خورشتی تازه بر روی آن قرار دهید و در نهایت با بقیه برنج آبکش شده آن را بپوشانید.

اجازه دهید برنج دم بکشد. سپس قابلمه را در یک دیس بزرگ برگردانید و روی آن را با کمی زعفران و زرشک تزیین کنید. زعفران و زرشک مصطفوی در بسته‌بندی‌های متنوع در اختیار شما قرار دارد.

بروانی لبو

از لبو پخته شده می‌توان در دسرها و سالادها نیز استفاده کرد. تنها کافی است لبوها را بپزید و آن را به شکل پوره درآورید. سپس کمی نمک، فلفل و شکر به آن افزوده و با ماست چکیده تازه مخلوط کنید. بروانی لبو بسیار خوشمزه است و به‌عنوان دسری زیبا، خیلی سریع آماده می‌شود.

تهیه سوپ با لبو

سوپ از جمله پیش‌غذاهایی است که با داشتن سبزیجات تازه نقش مهمی در سلامت افراد در فصل پاییز و زمستان دارد. برای تهیه سوپ با لبو از سیب‌زمینی، هویج، ساقه کرفس، فلفل، رزماری، آب مرغ و چغندر قرمز استفاده کنید. ابتدا لبوی قرمز را شسته و پوست بگیرید و به همراه سیب‌زمینی، هویج و کرفس بپزید. سپس به آن کمی نمک، فلفل و آب مرغ اضافه کنید. در نهایت تمام محتویات را میکس کنید. سوپ با لبو آماده است. این یک سوپ رقیق و مقوی است که می‌توانید قبل از غذای اصلی یا برای شام آن را صرف کنید.

تهیه سالاد با لبو

لبو یکی از سبزیجات مهم برای حفظ سلامتی است. به همین دلیل از آن در کنار خیار، کلم، گوجه فرنگی و هویج می‌توانید برای تهیه انواع سالاد فصل استفاده کنید. سالاد با لبو یک وعده غذایی کامل است. ابتدا 4 عدد سیب‌زمینی را جوشانده به همراه 4 تخم‌مرغ آب‌پز پوره کنید. سپس آن‌ها را در داخل ظرف ریخته و به آن سس مایونز بزنید. از لبوی پخته شده به همراه هویج نگینی خرد شده و خیارشور برای تزیین سالاتان استفاده کنید.

سالاد فصل با لبوی پخته شده

برای تهیه سالاد با لبو می‌توانید کلم قرمز را بپزید و آن‌ها را با کمی پیاز تف دهید. پس از سرد شدن کلم‌ها به آن سرکه بالزامیک، پودر آویشن، نمک و لبوی پخته شده اضافه کنید. این سالاد بسیار مقوی و زود هضم است.

خورشت لبو

ابتدا گوشت را با پیاز خرد شده کمی سرخ کنید و به آن فلفل، نمک و زردچوبه اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا گوشت با کمی آب پخته شود. لبوی تازه را بپزید و سپس آن را در تابه‌ای با کمی روغن، سرکه و شکر تف دهید. سیب‌زمینی‌های نگینی را به گوشت پخته شده اضافه کنید و بعد از چند لحظه لبوها را هم به آن بیافزایید. در صورت تمایل می‌توانید از آلو خورشتی هم برای بهتر شدن طعم این غذا استفاده کنید.

سخن پایانی

لبو از سبزیجات ارزشمندی است که کالری کمی دارد ولی در عین‌حال حاوی مواد عالی بسیاری بوده و با فیبر زیادی که دارد در بسیاری از رژیم‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر انواع سالاد با لبو تهیه می‌شوند. همچنین سوپ با لبو یک پیش غذای عالی محسوب می‌شود. از لبوی پخته برای تهیه انواع غذا و خورشت‌ها استفاده می‌شود و بسیاری از افراد لبوها را برای تزیین سفره خود به کار می‌برند.