مافین زعفرانی یا همان کاپ کیک زعفرانی از خوشمزه‌ترین کیک‌های خانگی است که دارای ارزش غذایی بالایی بوده و خیلی سریع آماده می‌شود. کاپ کیک زعفرانی را می‌توان به‌عنوان یک عصرانه در کنار شیر، چای، دمنوش یا حتی قهوه استفاده کرد. امکان افزودن کشمش، گردو یا پسته به این کیک موجب می‌شود تا بتوانیم مافین زعفرانی در مدل‌های متنوعی داشته باشیم.

خواص زعفران در کاپ کیک

مافین (Muffin) نوعی شیرینی یا کیک است که برای یک نفر تهیه می‌شود. به همین دلیل آن‌ها را در قالب‌های خاصی می‌پزند که شبیه فنجان (Cup) هستند. زعفران یک ادویه خوش بو و خوش طعم است که در نقاط مختلف جهان، طرفداران بسیاری دارد. زعفران علاوه‌بر بوی خوش و رنگ‌دهی مناسب، خواص دارویی متعددی نیز دارد.

زعفران انرژی بدن را تامین کرده و باعث شادی و نشاط می‌شود. به همین دلیل مافین زعفرانی برای تامین انرژی بدن ایده‌آل است. مصرف کاپ کیک زعفرانی، به دلیل خواص جادویی زعفران، در درمان افسردگی و کاهش ناراحتی‌های سندروم پیش از قاعدگی کاربرد دارد.

مواد مورد نیاز برای تهیه مافین زعفرانی

سایز استاندارد کاپ کیک زعفرانی آن را تبدیل به یک کیک یک نفر نموده است، به‌طوری که نیازی به برش کیک به سایزهای کوچکتر ندارید. نگهداری مافین ساده است و به‌سادگی در مجاورت هوای آزاد خشک نمی‌شود. مایع کیکی که برای مافین زعفرانی تهیه می‌شود، باید کمی رقیق باشد تا به راحتی در داخل قالب ریخته شود.

مواد مورد نیاز برای پخت کاپ کیک زعفرانی عبارت‌اند از:

  1. تخم‌مرغ متوسط دو عدد
  2. آرد یک و نیم پیمانه
  3. شکر یا عسل طبیعی نصف پیمانه
  4. روغن مایع یک سوم پیمانه
  5. شیر یا ماست تازه، نصف پیمانه
  6. کشمش نصف پیمانه
  7. بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری
  8. دم‌کرده زعفران غلیظ، دو قاشق غذاخوری (می‌توانید از اسپری زعفران هم استفاده کنید.)
  9. وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
  10. خلال پسته یا پودر گردو در صورت تمایل

چگونه مافین زعفرانی یا همان کاپ کیک زعفرانی را آماده کنیم؟

نحوه پخت کاپ کیک زعفرانی اهمیت زیادی دارد. به‌طور کلی، مافین باید بافتی اسفنجی و نرم داشته باشد. تهیه مواد غذایی باکیفیت بر روی نتیجه کار تاثیر زیادی می‌گذارد. برای تهیه مافین زعفرانی، به مراحل زیر توجه کنید:

تهیه مافین زعفرانی

طرز تهیه مافین زعفرانی

در اولین گام تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بزرگ به مدت 2 تا 3 دقیقه با هم‌زن بزنید تا سفیده و زرده آن با یکدیگر ترکیب شود. بهتر است وانیل را هم به تخم‌مرغ اضافه کنید. وانیل طعم و مزه مناسبی به کاپ کیک زعفرانی خواهد داد. البته در کنار وانیل می‌توانید از سابیده هل نیز استفاده کنید. محصولات هل مصطفوی دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و عطر و طعم ویژه‌ای به شیرینی‌جات می‌بخشند.

در مرحله بعدی شکر را به تخم‌مرغ اضافه کرده و به مدت 2 دقیقه هم بزنید تا به مایعی کرم‌رنگ و کشدار برسید. سپس روغن، شیر و زعفرانی که از قبل دم کرده‌اید را به مایع اضافه کرده و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

در نهایت بدون استفاده از هم‌زن آردی را به آرامی به مایع کاپ کیک زعفرانی اضافه کرده و با یک قاشق یا لیسک هم می‌زنیم تا آرد به‌طور کامل در مایع کیک پخش شود. باید توجه داشت که آرد را نباید زیاد هم زد، زیرا باعث می‌شود پُف تخم‌مرغ بخوابد.

انتقال مایع کاپ کیک زعفرانی به قالب

در پخت مافین زعفرانی تهیۀ قالب مناسب اهمیت زیادی دارد. در بازار انواع مختلفی از قالب‌ها برای کاپ کیک وجود دارد. شما می‌توانید از قالب کیک یزدی استفاده کنید یا قالب‌های مختص کاپ کیک را که به‌صورت کپسول کاغذی هستند، تهیه کنید. مقدار کمی به کف قالب روغن اسپری کنید تا کیک بعد از پخته شدن به قالب نچسبد.

سپس مایع کیک را درون قالب می‌ریزیم. می‌توانید کشمش هم به مایه اضافه کنید. برای تزئین روی آن، استفاده از گردو و پودر پسته پیشنهاد می‌شود.

پخت مافین زعفرانی

کاپ‌های حاوی مایع کیک را در داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد، به مدت 20 دقیقه قرار دهید. بهتر است شعله بالایی فر را هم به مدت یک دقیقه روشن کنید تا روی کیک هم بپزد. در شیوه‌ای دیگر می‌توانیم مایع کیک را در داخل فنجان چای‌خوری ریخته و فنجان‌ها را در داخل قابلمه‌ای حاوی آب قرار داده و شعله را روشن کنید.

با گرم شدن آب و جوش آمدن آن، کیک در داخل فنجان به‌صورت بخارپز پخته می‌شود. در این روش باید مدت زمان بیشتری را برای آماده‌سازی مافین زعفرانی در نظر بگیرید.

نکات مهم در پخت کاپ کیک زعفرانی


طرز تهیه مافین زعفرانی

مافین زعفرانی دارای رنگ و بویی بی‌نظیر است. دلیل این موضوع مربوط به استفاده از زعفران در کاپ کیک است. اما بهتر است در کاپ کیک از زعفران با کیفیت و درجه یک استفاده کنید. شرکت زعفران مصطفوی با عرضه انواع زعفران درجه یک در بسته‌بندی‌هایی با وزن‌های مختلف، توانسته نیاز تمامی مشتریان را تامین کند.

همچنین شرکت مصطفوی انواع عسل و زعفران را به مشتریان عرضه می‌کند که می‌توانید با مافین زعفرانی به‌عنوان صبحانه یا عصرانه مقوی مصرف کرده و انرژی لازم را برای فعالیت در یک روز کاری سنگین به بدن‌تان برسانید.

اگر قصد استفاده از کاپ کیک زعفرانی را در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی دارید، می‌توانید روی آن را با خامه شیرینی‌پزی تزئین کنید. همچنین از برش‌های میوه فصل بر روی مافین استفاده کنید تا هم کیکی خوشمزه‌تر داشته باشید و هم ویتامین لازم را به بدن برسانید.

سخن پایانی

کاپ کیک زعفرانی یا همان مافین زعفرانی کیکی ایده‌آل برای مصرف در صبحانه یا دورهمی‌های خانوادگی در عصرها است که می‌توانید خیلی سریع آن را آماده کنید. بافت اسفنجی و نرم کاپ کیک باعث شده است تا طرفداران بسیاری داشته باشد. استفاده از زعفران در کاپ کیک باعث ایجاد تمایز در رنگ و عطر و بوی آن شده و انرژی لازم را برای یک روز کاری پرمشغله فراهم می‌آورد.