فصل پاییز فصل محبوب خیلی‌هاست که هوای خنک و مرطوبی دارد. برای اینکه سردی هوا باعث سرماخوردگی نشود، باید به سراغ غذاهای مناسب فصل پاییز برویم. انواع سوپ، سالاد، دسرها و غذاهایی که با کدو، انار، شلغم، لبو، کلم و... در فصل پاییز تهیه می‌شوند، با کمک طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند زعفران، یک خوراکی کامل و مقوی هستند.

غذاهای مناسب فصل پاییز کدام‌اند؟

ایرانی‌ها از دیرباز دارای رسوم مختص به خود بوده‌اند. پیشینیان ما، برای هر فصل غذاهای متنوعی را در نظر می‌گرفته‌اند. نوع غذاها براساس شرایط آب و هوایی و مواد غذایی موجود در هر منطقه‌ای تعیین می‌شده‌ است. اما برخی از غذاهای مقوی برای فصل پاییز در اکثر مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمک زیادی به تامین انرژی بدن و حفظ شادابی و تندرستی می‌نمایند.

کدو حلوایی از غذاهای سرشار از ویتامین C و مناسب فصل پاییز است. همچنین تهیه انواع آش، سوپ و سبزیجات تازه در این فصل به همراه زعفران و زنجبیل باعث می‌شود طبع بدن با شرایط آب و هوایی مرطوب سازگار شود. در ادامه به برخی از غذاهای مناسب فصل پاییز اشاره می‌کنیم:

1- غذاهای مناسب فصل پاییز برای صبحانه


بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مناسب فصل پاییز

صبحانه از وعده‌های مهم غذایی در فصول مختلف سال محسوب می‌شود. در غذاهای مناسب فصل پاییز به وعده صبحانه توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا دریافت کالری کافی در صبح‌های پاییزی اهمیت زیادی در حفظ تندرسی دارد. برخی از مواد غذایی مقوی برای یک صبحانه پاییزی را در ادامه می‌خوانید:

  1. مصرف زرده تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز یا نیمرو؛
  2. عسل یا مرباهای تهیه شده با شیرینی‌های طبیعی؛
  3. مصرف خرما به همراه شیر تازه کم چرب؛
  4. مصرف مغزی‌جات مقوی مانند گردو، بادام، پسته و کنجد؛
  5. تهیه کیک تازه خانگی با پودر کیک زعفرانی مصطفوی؛
  6. استفاده از آش‌های سبک با سبزیجات فراوان؛
  7. مصرف نان و پنیر به همراه چایی و نبات.

2- میان وعده مناسب برای فصل پاییز


بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مناسب فصل پاییز

در فاصله میان صبحانه تا نهار، یا فاصله ناهار تا شام، در کنار غذاهای اصلی باید از میان وعده‌های مناسبی استفاده کنیم تا انرژی لازم برای فعالیت بدن تامین شود. چای و دمنوش از بهترین میان وعده‌های غذایی برای فصل پاییز هستند که نشاط لازم را برای فعالیت و تلاش فراهم می‌آورند.

شرکت زعفران مصطفوی انواع چای و دمنوش از جمله چای سبز، چای زعفرانی، چای سیاه زعفرانی، چای هل و گل محمدی، چای کلاسیک سیاه، دمنوش ویژه زعفران، دمنوش جنسینگ، دمنوش گل گاو زبان، دمنوش آویشن و زعفران، چای ترش و... را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

همچنین از غذاهای مناسب فصل پاییز برای میان وعده می‌توان به انواع آجیل و خشکبار نظیر نخودچی، نخودچی کشمش و آلو خورشتی، انجیر خشک و... اشاره کرد.

3- غذاهای مناسب فصل پاییز برای ناهار

ظهرهای پاییزی کوتاه هستند، به همین دلیل وعده غذایی برای ناهار باید سبک و مقوی باشد. مصرف ماهی تازه، گوشت مرغ، گوشت بره یا بزغاله، و قارچ برای ناهار در فصل پاییز ایده‌آل‌اند. استفاده کم از روغن زیتون در غذاها نیز توصیه می‌شود. آش نیز از غذاهای مناسب فصل پاییز در روزهای سرد و بارانی است؛ به‌خصوص اگر در آش از سبزیجات تازه استفاده شود. همچنین با استفاده از سالادهایی که با کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کاهو و هویج تهیه می‌شوند، می‌توانید فیبر بدن را تامین کنید.

4- غذاهای مناسب فصل پاییز برای شام

شام سبک و البته مقوی برای همۀ فصول سال توسط متخصصان توصیه می‌شود. اما وجود برخی از گیاهان و میوه‌ها در فصل پاییز موجب شده تا تنوع غذایی بیشتری وجود داشته باشد. از سویی دیگر وجود بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها، نیاز به مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C را در این فصل افزایش داده است. برخی از غذاهای مناسب فصل پاییز برای شام عبارت‌اند از:

  1. خوراک کدو حلوایی؛
  2. انواع سوپ جو یا سبزیجات تازه؛
  3. تهیۀ لبو یا چغندر قند پخته شده برای شام پاییزی؛
  4. استفاده از شلغم پخته شده در کنار حبوباتی مانند عدس و لوبیا؛
  5. استفاده از انواع آبمیوه‌های تازه مانند پرتقال، شیرموز و...

چه غذاهایی را در پاییز نخوریم؟

در کنار غذاهای مناسب فصل پاییز، مصرف برخی از مواد غذایی مناسب این فصل نیست. بهتر است در پاییز از مصرف بی‌رویه‌ی قهوه، کاکائو و نسکافه اجتناب کنید. همچنین لبنیاتی مانند ماست، دوغ و کشک را کمتر مصرف کنید. مصرف ترشیجات به همراه غذا در فصل پاییز توصیه نمی‌شود، زیرا باعث افزایش شدید اشتها شده و رطوبت بدن را بیش از حد افزایش می‌دهند.

اهمیت میوه‌های پاییزی در رژیم غذایی

تمامی میوه‌های پاییزی را مصرف کنید. خرمالو، پرتقال، نارنگی، سیب، به، انار، گریفورت، موز و... با داشتن مقادیر بالای ویتامین C و فیبر به تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره را تامین می‌کنند.

نکات مهم برای غذاهای مناسب فصل پاییز


بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مناسب فصل پاییز

رطوبت و سرمای فصل پاییز موجب می‌شود تا افراد بسیاری به‌لحاظ مزاجی دچار مشکل شوند. به همین دلیل باید به مصرف برخی از مواد غذایی توجه بیشتری کرد:

  1. از مواد غذایی یا دمنوش‌های گرم بیشتر استفاده کنید. مصرف زعفران، دارچین و زنجبیل در غذاها باعث می‌شود تا بدن توانایی مقابله با رطوبت فصل پاییز را داشته باشد. برای تهیه بهترین زعفران به سراغ شرکت‌های معتبر بروید. شرکت مصطفوی با سابقه چندین ساله و آزمایشگاه‌های پیشرفته، باکیفیت‌ترین زعفران را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
  2. از سیر در غذاهای پاییزی استفاده کنید. سیر و پیاز در فصل پاییز نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارند. پیاز و سیر را می‌توان به‌صورت خام یا پخته شده در غذاهای مناسب فصل پاییز مصرف کرد.
  3. مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت بره، گوشت بزغاله، تخم‌مرغ، حبوبات و قارچ در کنار مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند کدو حلوایی، از بهترین غذاهای مناسب فصل پاییز هستند. همچنین استفاده از جوی دو سر و غذاهای نونی پاییزی در رژیم غذایی، انرژی لازم بدن را تامین خواهد کرد.

سخن پایانی

انتخاب غذاهای مناسب فصل پاییز موجب خواهد شد تا بهترین عملکرد را در این فصل داشته باشید. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر و ویتامین C در فصل پاییز نظیر قارچ، کدو حلوایی، شلغم، لبو، کلم، هویج، جوی دوسر و... ایمنی بدن را افزایش داده و از بروز بیماری‌های فصلی جلوگیری می‌کند.