بوی بد ماهی به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی خاصی در گوشت آن است که به آنها «تری متیل آمین» گفته می‌شود. این ترکیبات می‌توانند باعث ایجاد بوی قوی و نامطبوعی در ماهی شوند. به همین دلیل یکی از ترفندها مهم در پخت ماهی گرفتن بوی بد آن است. بهترین آشپزهای دنیا، راه‌های ویژه و انحصاری خود را برای اینکار دارند و البته یکی از اصلی‌ترین موادی که برای بهتر کردن طعم و عطر ماهی طبخ شده استفاده می‌کنند، انواع ادویه‌ها هستند. اکنون قصد داریم با بررسی روش‌های مختلف مزه‌دار کردن ماهی ادویه‌های موثر برای از بین بردن بوی بد ماهی را نیز به شما معرفی کنیم تا بتوانید غذاهایی لذیذ و دلچسب با ماهی تهیه کنید.

روش‌های از بین بردن بوی بد ماهی

ماهی یک غذای سالم و مغذی است که منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین ها و مواد معدنی دیگر محسوب می‌شود. با این حال، بوی زهم ماهی می‌تواند باعث شود که برخی از افراد از خوردن آن اجتناب کنند. روش‌های مختلفی برای گرفتن بوی بد ماهی وجود دارد. برخی از روش‌های متداول عبارتند از:

استفاده از ادویه

ادویه‌هایی مانند زردچوبه، پیاز، سیر و زنجبیل می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. بوی غالب این ادویه‌ها در گوشت ماهی نفوذ کرده و بوی بد آن را از بین می‌برد. زعفران نیز می‌تواند یکی از این ادویه‌ها باشد. البته این به سلیقه شما بستگی دارد. چرا که طعم گوشت ماهی با عطر زعفران با ذائقه عمومی هم‌خوانی ندارد.

استفاده از مواد غذایی اسیدی

مواد غذایی اسیدی مانند سرکه، لیمو و آبغوره نیز می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. این مواد غذایی حاوی اسیدهایی هستند که می توانند ترکیبات شیمیایی ایجاد کننده بوی زهم ماهی را خنثی کنند.

استفاده از روش های پخت خاصی

روش های پخت خاصی مانند کبابی کردن، گریل کردن و پخت در فر نیز می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. البته بهتر است در این روش‌ها نیز ماهی با مواد مخصوص مزه‌دار شود.

استفاده از پیاز و سیر

سیر و پیاز دو ماده غذایی معطر هستند که می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. البته بهتر است که از سیر و پیاز تازه استفاده کنید. استفاده بیش از حد از سیر و پیاز نیز می‌تواند طعم ماهی را تند و نامطبوع کند. ضمن اینکه لازم است ماهی را به مدت کافی در سیر و پیاز بخوابانید. هرچه ماهی بیشتر در سیر و پیاز بماند، بوی بد آن بهتر از بین می‌رود.

گرفتن بوی بد ماهی از این جهت نیز مهم است که می‌تواند در جلوگیری از انتشار بوی بد ماهی در سراسر آشپزخانه و خانه موثر باشد. این موضوع برای راضی کردن کودکان به استفاده از ماهی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ادویه‌های مناسب برای از بین بردن بوی ماهی


از بین بردن بوی بد ماهی

گفتیم که ادویه ها می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. توجه داشته باشید که ادویه‌ها به‌طور کلی طعم و عطر همه غذاها را بهبود می‌بخشند. بنابراین درمورد ماهی، علاوه بر از بین بوی بد ماهی با ادویه‌ها، می‌توان به خوش طعم‌تر و لذیذتر شدن ماهی نیز کمک کرد. برخی از ادویه ‌ایی که برای این کار موثر هستند عبارتند از:

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه قوی است که می‌تواند به جذب بوی بد ماهی کمک کند. همچنین می‌تواند به بهبود طعم ماهی نیز کمک کند. زردچوبه همچنین رنگ ماهی را بهتر کرده و بر چهره نهایی غذا نیز تاثیر دارد.

زنجبیل

زنجبیل دارای طعمی گرم و تند است و به طور گسترده در آشپزی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین در طب سنتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل بوی بسیار غالبی دارد و به‌راحتی می‌تواند بوی بد ماهی را تحت تاثیر قرار دهد.

دارچین

دارچین از جمله ادویه‌هایی است که در تمامی جهان محبوب بوده و نقش مهمی در آشپزی ملل بازی می‌کند. بنابراین استفاده از آن برای از بین بردن بوی بد ماهی، مورد پسند ذائقه عموم خواهد بود. ضمن اینکه دارچین حساسیت‌زایی کمتری نسبت به دارچین دارد. استفاده از چوب دارچین می‌تواند کمک کند که رنگ غذا نیز تغییر نکند.

هل

هل از جمله ادویه‌های محبوب و پرکاربرد در آشپزی ایرانی است. هل را هم به‌صورت دانه و هم پودر می‌توان استفاده کرد. شکستن دانه هل برای از بین بردن بوی ماهی بسیار مفید خواهد بود. چرا که دانه هل هم بوی ماهی را می‌گیرد و هم بوی زیادی به غذا نمی‌دهد.

فلفل

فلفل سیاه و فلفل سفید نیز انتخاب‌های خوبی برای طعم‌دار کردن و گرفتن بوی بد ماهی هستند. اما به‌دلیل حساسیت‌زا بودن آن‌ها و طعم تندشان باید در مصرف این دو ادویه احتیاط کرد. همچنین می‌توان از پودر سیر و پودر پیاز در مواقعی که سیر و پیاز تازه در دسترس نیست، به جای سیر و پیاز استفاده کرد. جایگزین کردن ادویه‌های فوق با ادویه کاری که حاوی همه آن‌ها است نیز گزینه بدی نیست. اما استفاده از ادویه‌های به شکل جداگانه تاثیر بیشتری خواهد داشت.

آماده‌سازی ماهی و مزه‌دار کردن آن با ادویه‌ها


از بین بردن بوی بد ماهی

برای از بین بردن بوی بد ماهی به‌وسیله ادویه‌های مختلف یا هریک از روش‌های دیگر باید مراحل اولیه آماده‌سازی ماهی را طی نمود. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ماهی را تمیز کنید و آن را به قطعات کوچک برش دهید. شستن ماهی به‌صورت دقیق و کامل بسیار مهم است.
  2. ماهی را در یک کاسه یا ظرف بزرگ قرار دهید.
  3. ادویه‌ها و مواد افزودنی مورد نظر خود را به ماهی اضافه کنید و سعی نمایید تمامی قسمت‌های ماهی به مواد آغشته شود.
  4. ماهی را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در یخچال قرار دهید تا ادویه‌ها و افزودنی‌های دیگر به جذب بوی بد ماهی کمک کنند.
  5. ماهی را از یخچال خارج کرده و آن را طبق دستور مورد نظر خود طبخ کنید.

ماهی مزه‌دار شده به روش بالا را می‌توانید کبابی کرده یا در روغن سرخ کنید. درون فر بپزید یا با آرد سوخاری پولکی آن را در پوشانده در هواپز قرار دهید. انتخاب این بخش به ذائقه شما بستگی دارد.

روش‌های پخت ماهی با ادویه

باید اضافه کرد که روش‌های پخت خاصی مانند کبابی کردن، گریل کردن و پخت در فر نیز می‌توانند به از بین بردن بوی بد ماهی کمک کنند. این روش‌های پخت باعث می شوند که ماهی به طور کامل پخته شود و بوی زهم آن از بین برود. در اینجا چند دستور العمل ساده برای پخت ماهی با ادویه آورده شده است:

ماهی کبابی با ادویه

ماهی را به قطعات کوچک برش دهید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه در یک مخلوط از زردچوبه، زنجبیل یا دارچین، فلفل سیاه و نمک بخوابانید. سپس ماهی را روی منقل کباب کنید.

ماهی سرخ شده با ادویه

ماهی را به شیوه قبلی آماده کنید، اما این بار آن را در روغن داغ سرخ کنید. برای کمتر شدن بوی زهم ماهی می‌توانید از روغن معطر استفاده کنید یا یک برگ رزماری، چوب دارچین و یک حبه سیر در روغن بیاندازید.

ماهی سرخ شده زعفرانی

اگر می‌خواهید ماهی زعفرانی تهیه کنید، بهتر است آن را در زعفران، آب لیمو، نمک و فلفل بخوابانید. اضافه کردن دارچین یا هل هم خالی از لطف نیست. در نهایت ماهی طعم‌دار شده را در روغن سرخ نمایید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بوی بد ماهی را از بین ببرید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید. می‌توانید بعضی از ادویه‌ها را در روش‌های بالا تغییر دهید. یا کمی مواد اسیدی مانند آبلیمو اضافه کنید. اگر ماهی انتخابی شما گوشت چربی ندارد، اضافه کردن روغن زیتون به آن نیز می‌تواند به تازه و آب‌دار ماندن گوشت ماهی کمک کند.

سخن پایانی

درنهایت بد نیست به استفاده از ماهی تازه که حاوی ترکیبات شیمیایی کمتری است که می تواند باعث ایجاد بوی بد شود، اشاره کرد. همچنین اینکه ماهی را به درستی تمیز کنید. تمیز شدن ماهی به‌تنهایی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش بوی بد آن داشته باشد. در مراحل بعدی مزه‌دار کردن و روش‌های پخت درست می‌تواند در از بین بردن بوی بد ماهی تاثیر داشته باشد.