ته‌ چین مرغ از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که شهرت جهانی دارد و دربین بسیاری از دیگر کشورها نیز محبوب است. اما درعین حال، پخت ته چین مرغ به شکل اصولی، ترفندها و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد و بدون رعایت کردن بعضی از این اصول، نه می‌توان طعم بی‌نظیر ته چین را تجربه کرد و نه عطر و بوی آن. اکنون قصد داریم آموزش پخت ته چین مرغ زعفرانی حرفه‌ای را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ

در تهیه ته‌چین مرغ چند عامل مهم وجود دارد. یکی طرز تهیه و مقدار مواد که با یک دستور درست و حرفه‌ای تامین خواهد شد. دیگری کیفیت موادی که در تهیه ته‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و طعم ته چین تا حد زیادی به کیفیت زعفران و زرشک آن بستگی دارد. همچنین ماست، برنج و روغن نیز نقش زیادی در قالبی بودن ته چین بازی می‌کنند. برای تهیه یک ته چین مرغ حرفه ای و خوشمزه، مواد زیر را به مقداری که مشخص شده نیاز داریم:

  • برنج: ۴ پیمانه
  • مرغ: ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۱عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده: ۲ پیمانه
  • روغن مایع: ۱ پیمانه
  • زرشک: ۱ پیمانه
  • خلال بادام و پسته: به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • کره در صورت دلخواه

دقت داسته باشید که اگر می‌خواهید یک تهچین قالبی و زیبا داشته باشید، در میزان مواد لازم بسیار دقیق باشید. زیاد یا کم شدن هر یک می‌تواند باعث وا رفتن تهچین شود.

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی

پس از تهیه مواد اولیه و آماده ‌سازی آن‌ها، مراحل پخت و تهیه ته چین مرغ را به این ترتیب پیش ببرید:

  1. ابتدا مرغ را با پیاز و ادویه‌جات بپزید. پس از پخت، مرغ را ریش ریش کنید.
  2. برنج را بپزید و آبکش کنید. برنج آب‌کش شده با مغز پخت شده باشد اما نرم هم باشد.
  3. در یک کاسه بزرگ، زرده‌های تخم مرغ را با ماست، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده خوب هم بزنید. بد نیست ابتدا تخم‌مرغ‌ها را کمی با زعفران بزنید تا بوی زهم آن‌ها به‌کمک عطر زعفران گرفته شود.
  4. برنج آبکش شده را به مایه تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  5. زرشک را شسته در روغن تفت دهید. می‌توانید کمی کره هم اضافه کنید. شکر فراموش نشود.
  6. کف قابلمه نچسب را روغن ریخته و چرب کنید، سپس یک لایه از مایه تهچین را در قابلمه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید.
  7. روی لایه اول، مرغ ریش ریش شده و کمی زرشک بریزید.
  8. لایه دوم مایه ته چین را روی مرغ بریزید و با پشت قاشق صاف کنید.
  9. به همین ترتیب، لایه‌های مایه ته چین و مرغ را تا پر شدن قابلمه ادامه دهید.
  10. روی آخرین لایه ته چین، کمی زرشک و خلال بادام و پسته بپاشید.
  11. قابلمه را به مدت ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.
  12. پس از پخت، ته چین را از فر خارج کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود.
  13. ته چین را با خلال بادام و پسته تزیین و سرو کنید.

می‌توانید خلال بادام و پسته را با زرشک مخلوط کرده و روی مرغ بریزید. یا اینکه به‌طور کلی لای تهچین را زرشک نریزید و تنها با زرشک آن را تزئین کنید. البته درصورتی که روی مرغ‌ها زرشک بزنید، تهچین لذیذتری خواهد داشت.

نکات طلایی برای پخت ته چین مرغ حرفه ای

برای داشتن یک ته چین مرغ حرفه ‌ای به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • برای پخت یک ته چین مرغ خوشمزه، باید از برنج مرغوب و تازه استفاده کنید.
  • برنج را به اندازه‌ای بپزید که زنده باشد. یعنی وقتی برنج را با انگشت فشار می‌دهید، کمی از آن به دندان بچسبد.
  • برای اینکه ته چین شما وا نرود، باید نسبت مواد اولیه را رعایت کنید. به طور معمول، برای هر ۳ پیمانه برنج، ۱.۵ پیمانه ماست و ۲ عدد تخم مرغ لازم است.
  • می‌توانید برای پخت تهچین از پلوپز نیز استفاده کنید. در این صورت تنظیمات را روی ته‌دیگ طلایی بگذارید.
  • می‌توانید در پایان پخت و پیش از سرو تهچین، روی آن کمی کره آب‌شده بریزید.

باید اضافه کرد که زرشک و زعفران دو عنصر مهم در ته چین مرغ زعفرانی هستند که نقش مهمی در طعم و ظاهر این غذا دارند. به همین دلیل، کمی بیشتر در مورد زعفران و زرشک توضیح می‌دهیم.

زرشک

زرشک یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ته چین مرغ زعفرانی است. زرشک طعم ترش و شیرینی دارد که به ته چین طعمی خاص و دلنشین می‌خشد. همچنین، زرشک به ته چین رنگی زیبا و جذاب می‌دهد. برای تهیه ته چین مرغ زعفرانی، زرشک را باید به خوبی شسته و سپس با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. همچنین، می‌توانید به زرشک مقداری شکر نیز اضافه کنید تا طعم آن شیرین‌تر شود.

زعفران

زعفران یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده ته چین مرغ زعفرانی است که نقش مهمی در طعم و رنگ این غذا دارد. زعفران طعمی قوی و خوشمزه دارد که به ته چین طعم و عطری لذیذ و مجلسی می‌بخشد. همچنین، زعفران رنگی طلایی و جذاب به ته چین می‌دهد. برای تهیه ته چین مرغ زعفرانی، زعفران را باید دم کنید تا رنگ و طعم آن آزاد شود. سپس، زعفران دم کرده را به مواد ته چین اضافه کنید.

با توجه به اهمیت زرشک و زعفران در ته چین مرغ زعفرانی، بهتر است از مواد باکیفیت و تازه استفاده کنید. تازه بودن زعفران و زرشک، شاید همان فوت کوزه‌گری برای پخت یک ته چین حرفه ای باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید یک ته چین مرغ خوشمزه و حرفه‌ای تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

سخن پایانی

در نهایت اینکه، ته چین مرغ ایرانی، غذایی بسیار خوشمزه و دلچسب است اما در صورتی که در پخت آن رعایت نکات لازم صورت گیرد. این درحالی است که پخت تهچین کاری سخت و پردردسر نیست و با رعایت نکات مهم آن می‌توان به‌راحتی این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کرد. با کمک آموزش پخت تهچین مرغ که در اختیار شما قرار دادیم، حالا هر زمان که هوس این غذا را کردید به‌راحتی و به‌سرعت آن را تهیه می‌کنید و لازم نیست برای خوردن تهچین حتما به رستوران بروید.