زعفران یک ادویه گران قیمت و ارزشمند است که باید به درستی نگهداری شود تا عطر و طعم و خواص خود را حفظ کند. زعفران به شدت به نور، گرما و رطوبت حساس است، بنابراین باید در محیطی تاریک، خشک و خنک نگهداری شود.

ماندگاری زعفران بسته به شرایط نگهداری آن متفاوت است. اگر زعفران را در شرایط مناسب نگهداری کنید، می‌تواند تا چهار سال ماندگاری داشته باشد. با این حال، اگر زعفران را در معرض نور، گرما یا رطوبت قرار دهید، ماندگاری آن کاهش می‌یابد. بنابراین لازم است که در نگهداری از زعفران نکات و موارد لازم را رعایت کنیم. در ادامه درباره شرایط نگهداری اصولی و درست زعفران اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چه چیزی به زعفران آسیب می‌زند؟

ابتدا بهتر است عواملی که کیفیت و عطر و بوی زعفران را تحت تاثیر قرار می‌دهند بشناسیم تا بدانیم که این ادویه ارزشمند خود را باید از چه مواردی دور نگه داریم. برخی از عواملی که می‌توانند به زعفران آسیب برسانند عبارتند از:

  • نور مستقیم که می‌تواند باعث محو شدن رنگ زعفران و کاهش عطر و طعم آن شود.
  • گرمای زیاد که می‌تواند باعث خشک شدن و آسیب دیدن زعفران شود.
  • رطوبت که می‌تواند باعث کپک زدن و فاسد شدن زعفران شود.
  • درمعرض هوا بودن می‌تواند باعث کاهش کیفیت زعفران شود.

فراموش نکنیم که ارزش بالای زعفران به عطر آن است. بنابراین حفظ عطر زعفران در نگهداری از آن اولویت خواهد بود و دور نگه داشتن آن از هر چیزی که این عطر و بو را کم کند اهمیت زیادی دارد.


بهترین روش نگهداری از زعفران جهت حفظ عطر و طعم آن کدام است؟

نکات کلیدی نگهداری از زعفران

بنابر مواردی که به‌عنوان عوامل آسیب‌زا برای زعفران معرفی شد، بعضی نکات کلیدی برای نگهداری درست و اصولی از زعفران شامل موارد زیر هستند:

  • قرار ندادن زعفران در معرض نور مستقیم
  • قرار ندادن زعفران در معرض گرمای زیاد
  • قرار ندادن زعفران در معرض رطوبت
  • قرار ندادن زعفران در ظرف باز
  • قرار ندادن زعفران در مجاورت مواد غذایی با بوی قوی و غالب یا ادویه‌های دیگر

با رعایت این نکات می توانید از زعفران خود به مدت طولانی‌تری لذت ببرید. این نکات نه تنها در مصارف روزانه، که در زمان تولید و بسته‌بندی زعفران هم باید به خوبی رعایت شوند.


بهترین روش نگهداری از زعفران جهت حفظ عطر و طعم آن کدام است؟

روش نگهداری زعفران به شکل خشک و رشته‌ای

اغلب ما ترجیح می‌دهیم که زعفران را به‌صورت رشته و خشک نگه‌داری کنیم و هنگامی که نیاز به آن داشتیم، به روش‌های مخصوص آسیاب نماییم. البته که این روش نگهداری زعفران بهترین انتخاب است. چرا که به حفظ هرچه بیشتر عطر زعفران کمک خواهد کرد. اما نکاتی که باید برای نگه داشتن زعفران خشک و رشته‌ای رعایت کرد عبارتند از:

بهترین ظرف برای نگهداری زعفران، یک ظرف شیشه ای یا فلزی در بسته و محکم است. بهتر است نور به داخل ظرف نفوذ نکند و در آن چنان محکم باشد که از ورود اکسیژن جلوگیری شود.

بهتر است پس از خرید زعفران، اگر در بسته‌بندی کاغذی است آن را به ظرفی با شرایط ذکر شده منتقل کنیم.

پس از اینکه زعفران را به ظرف مناسب منتقل کردیم، می‌توان آن در یک کابینت یا کمد خشک و خنک در آشپزخانه یا انبار نگهداری کرد.

اگر قصد دارید زعفران را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، باید آن را در دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید. به این شکل که در مواقعی که هوا گرم‌تر است زعفران را در یخچال یا فضاهای خنک نگهداریم. دقت داشته باشید در هر شرایط و دمایی، زعفران را باید در یک ظرف در بسته و بدون هوا نگهداری کنید تا از جذب رطوبت جلوگیری شود.

روش نگهداری از زعفران به شکل پودری و خشک

بعضی از ما ترجیح می‌دهیم زعفران را در وزن‌های نیم یا یک مثقال ساییده و به‌این حالت نگهداری کنیم. استفاده سریع‌تر و راحت‌تر از زعفران پودر شده این تمایل را در بسیاری ایجاد می‌کند. اما اگر تمایل دارید که زعفران رشته‌ای خود را با وسایل مخصوص ساییده و در این حالت نگهداری کنید باید بعضی نکات دیگر را نیز در نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • زعفران ساییده و پودر شده، عطر و بوی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد. بنابراین سعی کنید که تاحد امکان زعفران را در وزن‌های کمتر ساییده و نگهداری کنید.
  • زعفران ساییده زودتر از زعفران رشته‌ای رطوبت را به‌خود جذب می‌کند. پس لازم است آن را در جای خشک و خنک و دور از نور نگه‌ دارید.

توجه داشته باشید که نگهداری از زعفران ساییده در دمای اتاق و در ظرفی ضد نور و با در محکم انتخاب بهتری است. ضمن اینکه ظروف پلاستیکی می‌تواند باعث پریدن عطر زعفران شوند.

روش نگهداری از زعفران به شکل آب شده

ممکن است تمایل داشته باشید که زعفران را به‌شکل دم کرده نگه دارید. یا اینکه زعفران دم کرده شما بیش از میزان مورد نیازتان بوده باشد و بخواهد آن را در جایی حفظ کنید. دقت کنید که زعفران دم کرده نسبت به زعفران خشک ماندگاری کمتری دارد. این به دلیل وجود آب در زعفران دم کرده است که باعث می شود آن را سریعتر فاسد کند. در این حالت حتما باید زعفران در یخچال نگه داشته شود. زعفران دم کرده را می توان تا چند روز در ظرف دردار شیشه‌ای در یخچال نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی‌تر، زعفران دم کرده را می‌توان در فریزر قرار داد. در این صورت، زعفران دم کرده را باید در یک قالب‌های یخ کوچک اما دردار نگهداری کنید تا از جذب بوی مواد دیگر جلوگیری شود. زعفران دم کرده را می توان تا چند ماه در فریزر نگهداری کرد.

سخن پایانی

باتوجه به آنچه گفته شد، نگهداری زعفران در حفظ کیفیت آن بسیار مهم است. بنابراین دقت کنید که تمامی نکات را برای حفظ عطر زعفران خود رعایت کنید. از آنجا که اغلب زعفران‌های موجود در بازار، به‌دلیل قیمت مناسب‌تر،‌ در پاکت کاغذی یا پلاستیکی عرضه می‌شوند، بهتر است پس از خرید زعفران، آن‌ را به ظرف مناسب منتقل کرده و سپس در جای مناسب نگهداری کنید. همچنین تا جای امکان زعفران را به صورت سائیده و پودر شده نگه ندارید.