چای از نوشیدنی‌های گرم و پرطرفدار در بین ایرانیان است که می‌تواند خستگی یک روز کاری را از تن شما بیرون کند. برای این‌که از عطر و طعم چای لذت ببرید، باید آن را به بهترین شیوه دم کنید. در این مطلب قصد داریم راهنمای کاملی درباره دم کردن چای در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شیوه صحیح دم کردن چای سیاه

درصورتی که می‌خواهید چای خوشمزه و خوشرنگی تهیه کنید باید ابتدا مقداری آب سرد را داخل کتری یا سماور بجوشانید. دلیل تاکید بر استفاده از آب سرد و جوشاندن آن در حد چند دقیقه این است که دم کردن چای با آب سرد باعث می‌شود، وقتی چای را داخل فنجان می‌ریزید یک لایه چربی روی آن مشاهده کنید.

بعد از جوش آمدن آب، مقدار کمی از آن داخل قوری چینی بریزید و اطراف قوری بچرخانید تا جداره کناری قوری گرم شود و چای بهتر دم بکشد.

سپس چای سرد را با آب سرد بشویید تا گردوغباری که روی آن نشسته تمیز شود و بتوانید چای خوشرنگی آماده کنید. در نهایت آب جوش را داخل قوری بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید.

افزودنی‌هایی که چای را خوش عطر می‌کند

اگر می‌خواهید چای معطر و خوشبویی آماده کنید، باید افزودنی‌های خوش‌عطر داخل قوری چای بریزید. به طور مثال، چند هل را بکوبید و دانه‌های آن را با چند عدد میخک داخل قوری چای بریزید و بگذارید چای دم بکشد. همچنین می‌توانید چند تکه چوب دارچین را که با آب سرد شسته‌اید نیز داخل قوری بریزید تا چای دارچین خوش‌عطر و طعمی آماده کنید. پیشنهاد ما استفاده از محصولات باکیفیت هل مصطفوی و دارچین مصطفوی برای داشتن یک چای خوش‌عطر و خوش‌طعم است.

سایر افزودنی‌ها و گیاهان معطری که می‌توانید داخل چای بریزید:

  • گل سرخ
  • لیمو عمانی
  • بهار نارنج
  • زنجبیل
  • به لیمو

چای را چگونه دم کنیم تا بهترین عطر و طعم را داشته باشد؟

پیشنهاد می‌کنیم پس از اینکه چای سیاه را دم کردید، یک دستمال تمیز و نخی یا یک حوله کوچک روی قوری بگذارید تا مانع از خارج شدن حرارت قوری و بهتر دم کشیدن چای شود.

برای هر بار دم کردن چای، آب کتری یا سماور را خالی کرده و از آب تازه استفاده کنید. جوشیدن مجدد آب باعث می‌شود کیفیت رنگ و طعم چای تحت تاثیر قرار بگیرد و کاهش پیدا کند.

چای سیاه ایرانی به عنوان چای دیردم شناخته می‌شود و حداقل 10 تا 15 دقیقه زمان لازم است تا دم بکشد و خوشرنگ شود. اما چای سیاه زود دم و خارجی طی مدت 5 دقیقه دم می‌کشد و آماده نوشیدن است.

انواع چای

چای سبز

چای سبز نوعی از چای‌های پرطرفدار است که رنگ تیره‌ای دارد و طعم آن نسبت به چای سیاه نافذتر است. چای سبز به دلیل اینکه چربی، کربوهیدرات و پروتئین ندارد و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند شاخص توده بدنی را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

باقی ماندن طولانی مدت چای سبز روی حرارت باعث تلخ شدن آن می‌شود. بنابراین بهتر است 2 تا سه دقیقه بعد از دم کردن آن را از روی حرارت بردارید.

چای ماسالا

چای ماسالا یک نوشیدنی خوش عطر با طعم تند است که از ترکیب چند ادویه مختلف مانند زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه تهیه می‌شود. دم کردن چای ماسالا کار سختی نیست؛ شما می‌توانید متناسب با ذائقه خود چای ماسالا را با آب گرم یا شیر مخلوط کنید و از خواص آن بر سلامتی بدن بهره‌مند شوید.

دم کردن چای ماسالا موجب تنظیم سطح قند خون، بهبود سلامتی قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل میزان فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان و تسکین دردهای قاعدگی می‌شود. حتی کسانی که مشکلات گوارشی دارند هم می‌توانند با استفاده از چای ماسالا دستگاه گوارش را تقویت و مشکلات سوء‌هاضمه را برطرف نمایند.

چای ترش

یکی از خوشمزه‌ترین چای‌های گیاهی که به صورت سرد و گرم استفاده می‌شود، چای ترش است. بهتر است بدانید چای ترش یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و بدن شما را در برابر سرطان‌ها مقاوم می‌کند؛ این چای مقوی می‌تواند در چربی‌سوزی و کاهش وزن و تنظیم فشار خون هم تاثیرگذار باشد.

چای قرمز

چای قرمز یا چای ریبوس نوعی چای گیاهی است که فاقد کافئین است و طعم شیرین و دلپذیری دارد. کسانی که مبتلا به دیابت هستند، مشکلات قلبی یا آلرژی دارند می‌توانند برای بهبود وضعیت بدن و حفظ سلامتی از این چای خوشمزه استفاده کنند.

دم کردن چای قرمز مانند چای سیاه نیاز به استفاده از حرارت غیر مستقیم کتری یا توری دارد تا طعم آن تغییر نکند و بدمزه نشود.

چای ماچا

چای ماچا نوعی چای سبز است که طعم خاص و منحصربه‌فردی دارد. طیف وسیع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای ماچا موجب کاهش التهاب در بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت قلب می‌شود. کافئین و اسید آمینه ال‌تیانین موجود در چای ماچا موجب ایجاد احساس آرامش می‌شود و برای کسانی که نوشیدنی‌های افزایش دهنده انرژی مانند قهوه مصرف می‌کنند جایگزین مناسبی است.

چای سفید

چای سفید علاوه بر طعم دلچسبی که دارد سرشار از پلی‌فنون‌هایی به نام کاتچین است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با دم کردن چای سفید و مصرف آن می‌توانید از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنید، با آلزایمر و پارکینسون مقابله کنید و پف و سیاهی زیر چشم را از بین ببرید.

با اینکه چای سفید مقادیر بسیار کمی کافئین دارد، اما لازم است در میزان مصرف آن احتیاط کنید. زیرا دریافت کافئین زیاد باعث بی‌قراری، بی‌خوابی و اضطراب می‌شود.

دم کردن چای سفید فقط 1 تا 5 دقیقه زمان لازم دارد. باقی‌ماندن چای سفید بیش از این زمان روی حرارت موجب غلیظ شدن و تلخ شدن طعم آن می‌شود. بهتر است بعد از یک دقیقه مقداری از چای را امتحان کنید و وقتی به طعم مطلوبتان رسید، آن را از روی حرارت بردارید.

در پایان

چای نوشیدنی پرطرفداری است که باید به بهترین شکل آماده شود تا عطر و طعم مطلوبی داشته باشد. در این مطلب، سعی کردیم تمام نکاتی که درباره دم کردن صحیح چای لازم است بدانید را به شما آموزش دهیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم از زعفران مصطفوی که در بسته‌های متنوعی عرضه می‌شود، برای داشتن یک چای زعفران معطر استفاده کنید.