زیره یکی از ادویه‌های پرکاربرد و خوش عطر در آشپزی است که طعم آن کمی خاکی و تلخ است. اغلب افراد این دانه گیاهی مقوی را در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند تا از خواص آن برای سلامتی بدن و درمان عارضه‌ها بهره‌مند شوند. این مطلب راهنمای کاملی برای آشنایی با خواص این ادویه خوش عطر و طعم است و آموزش پخت زیره پلو را به شما ارائه می‌کند. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

معرفی گیاه زیره

زیره گیاهی بوته‌ای و علفی است که ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است و ساقه‌ای شفاف و بدون کرک دارد. ریشه این گیاه معطر، باریک و بلند، دوکی شکل و گوشتی است و روی آن گل‌های سفید رنگ مشاهده می‌شود و مانند بیشتر گیاهان، میوه دارد.

شکل ظاهری میوه این گیاه، بیضی و دراز است و با رنگ قهوه‌ای تیره و قهوه‌ای مایل به زرد رشد می‌کند. حتی بذر این گیاه دارویی هم طیف رنگی متنوعی دارد و شامل رنگ‌های سفید، سبز، قهوه‌ای و زرد است. استفاده از ادویه زیره سبز در طبخ غذاها باعث از بین رفتن نفخ و تقویت معده می‌شود.


زیره چه نقشی در رژیم غذایی شما دارد؟ آموزش پخت زیره پلو

خواص زیره برای سلامتی

زیره سبز و سیاه علاوه بر تفاوت در ظاهر و رنگ، در نوع ترکیبات هم کمی با هم تفاوت دارند. بهره‌بردن از خواص آنتی‌اکسیدانی و ایجاد مقاومت مطلوب در برابر ابتلا به سرطان از خواص زیره سبز است. اما مصرف بیش از حد آن، امکان ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد.

خواص زیره سیاه بیشتر مربوط به تسکین علائم آزاردهنده گوارشی و از بین بردن نفخ معده است و با تامین آهن مورد نیاز بدن می‌تواند علائم کم خونی نظر رنگ‌پریدگی، بی‌حالی، ضعف و بی‌اشتهایی را از بین ببرد.

علاوه بر تمام مواردی که نام بردیم، این ادویه شفابخش و معطر می‌تواند سطح کلسترول خون را هم کنترل کند و وزن را کاهش دهد و با کنترل قند خون، باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت شود.

زیره سیاه و سبز به دلیل عطر و طعم مطلوب و خواص متعددی که برای سلامتی دارد، در آشپزی، صنایع دارویی و زیبایی استفاده می‌شود. در کنار زیره، ادویه زردچوبه هم با خواص ضد التهاب، ضد حساسیت و ضد درد برای طبخ انواع غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب این دو ادویه در کنار زعفران مصطفوی طعم بی‌نظیری به انواع غذاها به‌خصوص غذاهای گوشتی می‌دهد.


زیره چه نقشی در رژیم غذایی شما دارد؟ آموزش پخت زیره پلو

آموزش پخت زیره پلو

زیره پلو از غذاهای خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که اصالت آن به شهر کرمان برمی‌گردد. این غذای مقوی و خوشمزه با زیره سبز، سیاه یا ترکیبی از هردوی آن‌ها آماده می‌شود. همچنین می‌توانید برای طبخ این غذا، متناسب با ذائقه خود یا خانواده، از گوشت مرغ، کوفته‌قلقلی با گوشت قرمز استفاده کنید. در ادامه، دستور تهیه این غذای ایرانی پرطرفدار را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم:

  • برنج: ۲ پیمانه
  • زیره: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به میزان لازم
  • مقداری کره یا روغن
  • زعفران آب شده چند قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول: آماده کردن گوشت

در صورتی که از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید، باید یک عدد پیاز متوسط را رنده کنید، آب آن را دور بریزید و پیاز را به گوشت اضافه کنید. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس مقداری از گوشت، به اندازه یک گردو بردارید و با دست به حالت کوفته قلقلی دربیاورید. بعد از آماده شدن کوفته‌های قلقلی، آن‌ها را در روغن داغ بندازید و سرخ کنید.

مرحله دوم: آماده کردن برنج

در مرحله بعدی، برای آماده کردن زیره پلو مجلسی باید برنج را بشویید و با آب نمک خیس کنید. در صورتی که از برنج تازه استفاده می‌کنید، نباید مدت زمان خیساندن آن بیشتر از یک ساعت باشد؛ زیرا در این صورت پلو نرم و شفته می‌شود. اما اگر مدت زمان زیادی از برداشت برنج گذشته است، می‌توانید ۲ تا ۳ ساعت هم برنج را در آب نمک خیس کنید تا پخت بهتری داشته باشد.

حالا برای آماده کردن برنج، باید آن را به آب در حال جوش اضافه کنید. وقتی برنج کمی نرم شد اما مغز آن دندان‌گیر بود، آن را آبکش کنید.

مرحله سوم: ترکیب گوشت و برنج

آخرین مرحله آماده کردن پلو، ترکیب برنج و گوشت قلقلی با زیره است. کف قابلمه را با کمی روغن چرب کنید، وقتی روغن داغ شد، روی آن چند تکه نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه شده بگذارید. سپس یک کفگیر برنج آبکش شده داخل قابلمه بریزید، روی آن ادویه زیره سیاه یا ادویه زیره سبز یا ترکیبی از هر دو بپاشید، سپس گوشت‌های قلقلی سرخ شده را روی برنج بریزید. باز هم این کار را تکرار کنید و یک لایه دیگر برنج، زیره و گوشت داخل قابلمه بریزید. در نهایت، درِ قابلمه را بگذارید و حرارت زیر آن را کم کنید. مدت زمان یک ساعت برای دم کشیدن برنج و آماده شدن زیره پلو کافی است.

همچنین می‌توانید زیره پلو را با گوشت مرغ هم آماده کنید. برای این کار، بعد از تکه کردن سینه مرغ به قطعات کوچک، روی آن نمک، فلفل و زعفران آب‌شده بریزید و یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا طعم دار شود، سپس آن را در روغن سرخ کنید. وقتی برنج را دم می‌کنید، به جای گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ لابه‌لای برنج بریزید و صبر کنید تا هنگام دم کشیدن برنج، گوشت مرغ هم با آن بپزد. وقتی پلو دم کشید، آن را داخل دیس بکشید و روی آن را با برنج زعفرانی تزئین کنید.

جمع‌بندی

زیره گیاهی خوش‌عطر است که به عنوان ادویه در غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص متعددی برای سلامتی دارد. سعی کردیم در این مطلب راهنمای کاملی درباره خواص درمانی این گیاه مقوی و معطر در اختیار شما قرار دهیم و شما را با دستور تهیه یک پلوی خوشمزه آشنا کنیم.