آویشن گیاه محبوب و پرطرفداری است که به‌عنوان ادویه‌ای خوش‌عطر و خوش‌طعم در طبخ غذاهای مختلف و تهیه دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص آویشن و موارد استفاده از آن در غذاها و دمنوش‌های مختلف آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق‌ و کاربردی در این زمینه تا پایان مطلب همراه ما باشید.

از آویشن در چه غذاهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

آویشن ادویه‌ای دلچسب و خوشمزه است که در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد زیر ایده‌هایی برای استفاده از خواص آویشن در آشپزی است.

  • آویشن در ماکارونی عطر خوبی به آن می‌دهد.
  • برای آماده کردن املت‌های مختلف و انواع سوپ‌ها می‌توانید از آویشن استفاده کنید.
  • غذاهایی که با حبوبات آماده می‌شود مانند خوراک لوبیا و عدسی، با آویشن طعم خوبی می‌گیرند.
  • آویشن طعم‌دهنده خوبی برای انواع ماهی و از بین بردن بوی ضحم آن است.
  • استفاده از آویشن آسیاب‌شده روی غذاهای فست فودی مانند پیتزا و لازانیا عطر و طعم خوبی به آنها می‌دهد و طرفداران زیادی دارد.

فواید آویشن برای سلامتی بدن چیست؟

  • استفاده از خواص آویشن در کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب و عروق
  • تسکین گلودرد و عفونت‌های دهانی
  • تسکین درد و ناراحتی آرتریت روماتوئید و نقرس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با خواص آویشن
  • تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شب کوری و لکه زرد

راهنمای کامل درباره خواص آویشن و دمنوش آویشن

نحوه استفاده از آویشن چگونه است؟

برای استفاده از آویشن شیوه‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید با هر کدام از این روش‌ها از خواص آویشن بهره‌مند شوید.

1. آویشن تازه و سبز

آویشن یکی از ادویه‌های خوش عطر است که علاوه بر مصرف داخلی، برای صادرات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین قسمت مورد استفاده این گیاه، برگ‌های سبز و ریز آن است؛ زیرا مواد معدنی و مواد آلی آویشن در برگ‌های آن ذخیره می‌شوند. آویشن تازه و سبز به مدت دو هفته داخل یخچال قابل نگهداری است و می‌توان آن را به‌عنوان سبزی تازه داخل غذاهای مختلف استفاده کرد.

2. آویشن خشک‌شده

خشک کردن آویشن باعث می‌شود ماندگاری آن افزایش پیدا کند و تا 6 ماه عطر و طعم آن حفظ شود. برای استفاده از خواص آویشن خشک می‌توانید برگ‌های آن از پاک کنید، سپس بشویید و در جای خشک و خنکی روی یک دستمال تمیز پهن کنید. بعد از چند روز آویشن خشک می‌شود و می‌توانید آن را آسیاب کنید.

ادویه ای که از خشک کردن صحیح این گیاه به دست می‌آید سبز خوش‌رنگ است. دقت داشته باشید اگر آویشن را به مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید پهن کنید، رنگ سبز برگ‌های آن از بین می‌رود و دیگر نمی‌توانید ادویه خوش‌رنگی داشته باشید.

3. دمنوش آویشن

آویشن یکی از گیاهان محبوب و پرطرفدار برای تهیه دمنوش است. دمنوش آویشن خوش‌عطر و طعم است و برای سلامتی مفید است. وقتی این گیاه را دم می‌کنید رنگ دمنوش آن سبز خوش‌رنگ می‌شود و ضمن بهره بردن از خواص آویشن می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید.

شما می‌توانید دمنوش خوش‌عطر آویشن را به شکل‌های مختلفی تهیه کنید. به‌طور مثال آن را به‌تنهایی دم کنید و به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید یا اینکه آن را با گیاهان معطر دیگر نظیر پونه کوهی، مرزنجوش، گشنیز یا رازیانه ترکیب و دم کنید.

برای آماده کردن دمنوش خوشمزه آویشن باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوشیده سردشده بریزید و به مدت 15 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم کتری یا توری بگذارید تا دم بکشد.

4. روغن آویشن

کسانی که به فکر زیبایی و سلامت پوست خود هستند، می‌توانند از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آویشن استفاده کنند و با آن پوست خود را شفاف و درخشان کنند و موجب جوانسازی پوست شوند.

حتی با استفاده از روغن آویشن و اثرات آنتی‌بیوتیک آن می‌توان بوی بد دهان، بیماری‌های التهابی لثه و پلاک و پوسیدگی دندان را هم از بین برد. مصرف روغن آویشن برای درمان بیماری‌های دهان و دندان ساده است و فقط باید چند قطره از آن را داخل یک لیوان آب بریزید و در دهان قرقره کرده، سپس از دهان بیرون بریزید.


راهنمای کامل درباره خواص آویشن و دمنوش آویشن

چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟

با اینکه آویشن در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و عطر و طعم خوبی به آن‌ها می‌دهد، اما مصرف طولانی مدت و بیش‌ازحد آن ممکن است برای برخی از افراد مضر باشد. افراد زیر بهتر است مصرف آویشن را محدود کنند:

  • خانم‌های باردار و شیرده.
  • خانم‌هایی که مبتلا به سرطان سینه یا اندومتریوز هستند.
  • کسانی که به خانواده نعنانیان حساسیت دارند.

به این نکته هم دقت داشته باشید که استفاده طولانی مدت از آویشن ممکن است موجب بروز مشکلات گوارشی شود یا اینکه انعقاد خون را دچار مشکل کند. با این حساب کسانی که عمل جراحی انجام داده‌اند، نباید تا دو هفته پس از جراحی از آویشن استفاده کنند تا روند انعقاد خون با مشکل مواجه نشود.

برای آشنایی بیشتر با خواص دمنوش‌های گیاهی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله عوارض جنسینگ در دوران بارداری و شیردهی را نیز مطالعه کنید.

جمع بندی

آویشن گیاهی معطر و خوشبو است که به دلیل تاثیرات متعددی که بر سلامتی دارد، به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب سعی کردیم شما را با خواص آویشن و شیوه‌های متداول مصرف خوراکی و غذایی آن آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد و با اضافه کردن آویشن به رژیم غذایی خود از عطر و طعم آن لذت ببرید. پیشنهاد ما برای بهره بردن از خواص آویشن،‌ دم کردن دمنوش آویشن مصطفوی است تا هم از عطر و طعم آن لذت ببرید،‌ هم از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.