جنسینگ گیاهی دارویی با قدمتی چندهزارساله است که خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد. جنسینگ برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و آلزایمر، درمان عفونت‌‌های تنفسی، درمان اختلالات قاعدگی، کم‌خونی و تقویت قوای جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده نادرست از آن می‌تواند عوارض نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. در این مطلب تصمیم داریم شما را با عوارض جنسینگ آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی جنسینگ

جنسینگ گیاهی با ریشه دوکی‌شکل یا استوانه‌ای است که به رنگ سفید مایل به خاکستری یا زرد کهربایی وجود دارد. بلندی آن در حدود ۸۰ سانتی‌متر است و وقتی آن را می‌خورید، ابتدا طعمی شیرین دارد، سپس طعم آن به تلخی تغییر می‌کند. جالب است بدانید گیاه جنسینگ ۱۱ گونه مختلف دارد؛ دارای ویتامین A، B، D است و مقادیر کافی روی موجود در آن‌، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. با این حال مصرف دائمی یا بیش‌ازحد جنسینگ، در برخی از افراد موجب ایجاد عارضه می‌شود که در ادامه به معرفی عوارض جنسینگ در صورت مصرف زیاد می‌پردازیم.

1. عوارض جنسینگ برای زنان

جنسینگ خاصیت انرژی‌زایی بالایی دارد، توان بدنی افرادی که درگیر ضعف و بی‌حالی هستند را افزایش می‌دهد و موجب سرزندگی می‌شود، اما در صورتی که زنان به صورت دائمی از آن استفاده کنند با مشکلاتی نظیر تغییرات قاعدگی و خونریزی‌های واژینال درگیر می‌شوند.

عوارض جنسینگ در بارداری

جنسینگ گیاهی دارویی است که مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد اما به دلیل مضرات جنسینگ در دوران بارداری، زنان باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند.

عوارض مصرف جنسینگ در دوران بارداری شامل اسهال، حالت تهوع، اختلالات خواب، خشکی دهان و گلو، تغییرات فشار خون و بالابردن ضربان قلب است. حتی ممکن است مصرف جنسینگ منجر به خونریزی واژینال شود و سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

عوارض جنسینگ در زنان مبتلا به سرطان

جنسینگ حاوی ماده شیمیایی به نام جین‌سنوزید است که شباهت زیادی به استروژن دارد. به همین دلیل زنانی که مبتلا به سرطان رحم، اندومتریوز یا فیبروم رحم هستند و نباید در معرض استروژن قرار بگیرند، نمی‌توانند از جنسینگ استفاده کنند.

عوارض جنسینگ برای زنان شیرده

برای بررسی خواص و مضرات جنسینگ باید به این نکته توجه داشته باشیم که جنسینگ موجب بالا بردن سوخت‌وساز بدن و لاغری می‌شود؛ به همین دلیل مادران شیرده باید مصرف جنسینگ را از رژیم غذایی خود حذف کنند، زیرا با مصرف جنسینگ کیفیت و طعم شیر مادر تغییر می‌کند و مواد مغذی آن کمتر می‌شود؛ در نتیجه وزن‌دهی کودک مطلوب نخواهد بود و حتی ممکن است موجب ابتلا کودک به سوءتغذیه شود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم مادرانی که قصد کاهش وزن با جنسینگ دارند، این اقدام را به بعد از دوران شیردهی موکول کنند تا بتوانند سلامت فرزند خود را تامین کنند.


معرفی جنسینگ و عواض مصرف نادرست آن

2. عوارض جنسینگ در نوزادان و کودکان

اثرات منفی استفاده از جنسینگ، در نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال هم مشاهده شده است، به‌طوری که موجب ایجاد مسمومیت در آن‌ها می‌شود؛ حتی ممکن است مسمومیت ناشی از مصرف جنسینگ موجب مرگ نوزادان شود.

3. عوارض جنسینگ در مردان

جنسینگ در مردان موجب تقویت قوای جنسی و افزایش تعداد اسپرم‌ها می‌شود؛ اما مصرف طولانی‌مدت یا دوز بالای آن در مردان با مضراتی همراه است. عوارض جنسینگ در مردان شامل کاهش آستانه تحریک‌پذیری و عصبی‌شدن‌های متداول است. همچنین مردانی که جنسینگ را بیش‌ازحد استفاده کنند درگیر علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، ناراحتی‌های معده و واکنش‌های آلرژیک نظیر خارش، بثورات پوستی و ملتهب شدن پوست می‌شوند.

4. بیمارانی که نباید جنسینگ مصرف کنند

یکی دیگر از موارد منع مصرف جنسینگ در افرادی است که مبتلا به بیماری‌های خاصی هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که مبتلا به آرتریت مغزی، التهاب کبد سندرم استیونز جانسون و واکنش‌های آلرژیک آنافیلاکتیک هستند، جنسینگ را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند.

5. عوارض جنسینگ برای مبتلایان به دیابت

یکی از خواص جنسینگ، کاهش سطح کلسترول است؛ اما برای کاهش سطح کلسترول، میزان تولید هورمون انسولین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل به کسانی که قند خون بالایی دارند و مبتلا به دیابت هستند، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه گیاه جنسینگ را مصرف نکنند.

6. تداخلات دارویی و گیاهی جنسینگ

مطابق یافته‌های پژوهشگران، مصرف همزمان جنسینگ با برخی از داروها و گیاهان دارویی تداخل دارد و موجب بروز مشکلاتی در سلامتی می‌شود. موارد زیر، مهم‌ترین موارد منع مصرف جنسینگ با داروها و گیاهان دارویی است.

  • داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی
  • داروهای تجویز شده برای درمان HIV
  • داروها ضد افسردگی
  • داروهای رقیق کننده خون
  • گل ختمی
  • افدرا

برای اینکه درگیر مضرات جنسینگ نشوید، توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از جنسینگ با پزشک در مورد تداخلات دارویی آن صحبت کنید.

7. مضرات استفاده همزمان جنسینگ و کافئین

مصرف مقادیر بالای کافئین موجب تحریک سیستم عصبی و بروز علائمی نظیر تپش قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود. با توجه به اینکه مصرف زیادازحد جنسینگ هم همین اثرات را بر روی سیستم عصبی دارد، بهتر است از مصرف همزمان جنسینگ و کافئین اجتناب کنید.

جمع‌بندی

جنسینگ از محبوب‌ترین گیاهان مقوی و انرژی‌زا است که از سال‌ها پیش برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، بهتر است با عوارض استفاده بیش‌ازحد و دائمی این گیاه آشنا شوید. سعی کردیم در این مطلب، شما را با خواص و مضرات جنسینگ آشنا کنیم و افرادی که باید در مصرف آن احتیاط کنند را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با این اطلاعات، بتوانید از سلامتی خود محافظت کنید.

اگر می‌خواهید دمنوش جنسینگ را امتحان کنید، پیشنهاد ما استفاده از بسته دمنوش جنسینگ زعفرانی مصطفوی است که خواص جنسینگ را با عطر خاص بهترین زعفران ایرانی، ترکیب کرده و طعم گرم و دلنشین آن بسیار لذت‌بخش است.