اغلب اوقات برای کاهش وزن افراد به دنبال رژیم های غذایی سخت و سالمی می روند. اما باید بدانید که حتما نباید رژیم های سختی گرفته شود و فقط کافیست وعده غذایی که در طول شبانه روز مصرف می کردید کمتر شود. رژیم غذایی مناسب علاوه بر اینکه از کیفیت و کمیت مطلوبی برخوردار است باید به صرفه نیز باشد. پس خوراکی های بی خاصیت باید حذف شوند. باید بدانید که حذف بعضی از غذاها یا پرهیز از آن ها یکی از سالم ترین اقداماتی است که می توانید در حق خود انجام دهید.

شناسایی آثار مثبت پرهیز از غذا

پرهیز از غذا علاوه بر ایجاد ظاهر و احساسی بهتر و شاداب تر تاثیرات مثبت دیگری خواهد داشت که در این مقاله به بعضی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

سوزاندن چربی

در طول پرهیز از غذا، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به طور طبیعی از چربی های ذخیره شده استفاده می کند. در همین راستا پژوهش ها نشان داده که پرهیز از غذا نقش بسزایی در افزایش فرایند لیپوز یا چربی سوزی بدن دارد.

افزایش انرژی

پرهیز و نخوردن غذا تا حدی موجب تحریک غدد فوق کلیوی شده و باعث افزایش واکنش طبیعی این غدد در بدن می شود. در نتیجه در زمان پرهیز از غذا، می توانید انتظار بهبود کارایی و افزایش تمرکز خود را داشته باشید.

مبارزه با بیماری

در طول پرهیز از غذا، بدن به طور طبیعی شروع به پالایش سلول های ناسالم و آسیب دیده کرده و سلول های سالم و جدیدی می سازد و فرایند سم زدایی را میسر می کند.

تاخیر در پیری

مصرف بیش از حد غذا دارای اثر پیرکنندگی است که قبل از هر چیز به دلیل ترشح هورمون انسولین اتفاق می افتد. وقتی غذا مصرف می کنید غده پانکراس شروع به ترشح انسولین که مسئول انتقال مواد مغذی به جریان خون و هورمون تنظیم کننده سطح قند خون است می کند. با پرهیز از غذا، سطح انسولین خون پایین آمده و فرایند پیری به تاخیر می افتد.

تشدید آثار ورزش

انجام حرکات ورزشی و تناسب اندام در طول پرهیز، به چربی سوزی بیشتر، افزایش شادابی و عضله سازی موثرتر منجر می شود.

کاهش وزن با محدودیت مصرف کالری

درصورتیکه میزان کالری که بدن دریافت کند کمتر از مقدار مصرف آن باشد وزن بدن کاهش می یابد. هدف تمام رژیم های غذایی ایجاد کمبود کالری در پایان روز است. رژیم غذایی سالم، رژیمی متشکل از مواد غذایی با کیفیت، مانند گوشت، مغزها، حبوبات، سبزیجات و میوه هاست. در رژیم غذایی سالم جایی برای غذاهای کاملا فراوری شده و یا صنعتی وجود ندارد. زیرا با وجود امکان کاهش وزن، احتمال آلوده شدن دستگاه ایمنی بدن به دلیل مصرف مواد شیمیایی و افزودنی های مضر،بسیار زیاد است.

دلایل پرهیز از غذا خوردن

حتی اگر قصد کاهش وزن ندارید، گاهی از خوردن غذا پرهیز کنید زیرا فواید حاصل از نخوردن غذا بر سلامت بدن به اندازه ای زیاد است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. افرادی که پرهیز غذایی دارند از مزایای زیر بهره مند می شوند :

  • بهبود عملکرد شناختی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی، سرطان، آلزایمر و پارکینسون
  • داشتن اندامی لاغر

غذا نخوردن کاری دشوار است به همین علت بسیار موثر می باشد. پرهیز از غذا را می توان به صورت محرومیت کوتاه مدت از غذا با نتایج مطلوب توصیف کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای زندگی طولانی تر

افرادی که تحت رژیم های غذایی یا کالری محدود هستند احتمالا عمر طولانی تری نسبت به بقیه افراد خواهند داشت. با این حال محدودیت طولانی مدت دریافت کالری، نیز جنبه های منفی خود را خواهد داشت که می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • افت سطح انرژی
  • دردهای شدید ناشی از گرسنگی
  • کاهش توده ی عضلانی
  • کاهش تراکم مواد معدنی استخوان

رژیم پرهیز از غذا نه تنها در طولانی تر شدن عمر بلکه در سالم زیستن افراد نیز نقش مهمی دارد. پرهیز از غذا با هدف پیشگیری از بیماری ها، عملی منطقی به شمار می آید.

افزایش انرژی و کارایی

پرهیز از غذا همچون ورزش موجب افزایش سطح انرژی می شود. بدن انسان با ترشح هورمون آدرنالین در برابر تنش واکنش نشان می دهد. هرچه تنش بیشتر باشد ترشح هورمون آدرنالین بیشتر و واکنش غدد فوق کلیوی بیشتر است. ترشح این هورمون سبب ایجاد بیداری، حس هوشیاری و آمادگی بدن برای فعالیت های ناگهانی یا دفاع از خود می باشد. علاوه بر این ترشح آدرنالین، نشان دهنده این واقعیت است که پرهیز از غذا به جای کاهش انرژی، دقت و تمرکز، سبب افزایش و تقویت آن ها می شود.همچنین پرهیز از غذا فرصت تمرکز را نیز فراهم می کند و مغزتان در حال آرامش و ثبات نگه می دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله که برگرفته از کتاب رژیم های پرهیزی می باشد در مورد فواید پرهیز از غذا صحبت کردیم. همانطور که گفته شد پرهیز از غذا قبل از هر موضوعی موجب حفظ سلامتی و افزایش طول عمر می شود.