شله زرد یکی از انواع دسرهای اصیل ایرانی است که در مناسبت های مذهبی مخصوصا ماه مبارک رمضان مورد استقبال بسیاری از ایرانیان عزیز قرار می گیرد. این دسر سنتی و خوشمزه به دو صورت سرد و گرم سرو میشود و به دلیل عطر و رنگ دلپذیری که دارد به سفره های افطار روزه داران رنگ و بوی خاصی می دهد. در این مقاله همراه ما باشید تا طرز تهیه این دسر خوشمزه و پر طرفدار را مرحله به مرحله برایتان توضیح دهیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد زعفرانی

مقدار مواد لازم برای 4 نفر در نظر گرفته شده است.

  • برنج نیم دانه ایرانی: 1 پیمانه
  • شکر: 1.5 پیمانه
  • آب: 8 پیمانه
  • گلاب: نصف پیمانه
  • کره: 50 گرم
  • عرق هل یا هل دم کرده: 1 قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده : نصف پیمانه
  • خلال بادام و پسته : یک چهارم پیمانه

طرز تهیه شله زرد زعفرانی:


مرحله اول

برای تهیه شله زرد زعفرانی ابتدا باید برنج را از شب قبل شسته و بگذارید خوب خیس بخورد. این مرحله نیاز به استفاده از نمک ندارد. پس از خیس خوردن برنج، برنج را در قابلمه روی حرارت زیاد بگذارید تا آب برنج جوش بیاید. توجه داشته باشید در این مرحله نباید برنج را به هم بزنید.

مرحله دوم

حرارت شعله گاز را وقتی برنج کمی نرم شد و حالت شفتگی پیدا کرد کم کنید و شروع کنید به هم زدن برنج. توجه داشته باشید در این مرحله دیگر نباید به برنج آب اضافه کنید.

مرحله سوم

در این مرحله هنگامی که برنج به خوبی له شد زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا شله زرد رنگ بگیرد و بعد از ده دقیقه شکر را اضافه کنید و حدود یک ربع برنج را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله خلال بادام و خلال پسته را در داخل ظرفی با نصف پیمانه گلاب مخلوط کنید تا به خوبی خیس بخورند و معطر شوند، سپس خلال ها را به همراه گلاب به قابلمه شله زرد اضافه کنید و حدود ده دقیقه اجازه دهید تا با بقیه مواد پخته شود.

مرحله پنجم

در این مرحله کره را به شله زرد اضافه کرده و هم میزنید سپس بعد از 5 تا 10 دقیه حرارت را خاموش کرده و روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و اجازه دهید تا کاملا دم بکشد.

مرحله ششم

شله زرد را داغ داغ داخل ظرف سرو کنید و هنگامی که کمی خنک شد با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین کنید و نوش جان کنید.

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه شله زرد زعفرانی که یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه و میان وعده است را به شما آموزش دادیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی دسری خوشمزه تهیه کنید.

توجه داشته باشید بهتر است برای تهیه شله زرد زعفرانی از زعفران اصل استفاده کنید تا از وجود عطر و طعم بی نظیر این دسر خوشمزه نهایت لذت را ببرید.