زعفران بعد از نفت دومین کالای صادراتی ایران است. چراکه ایران یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین تولیدکننده‌های این ادویه گران‌بها در جهان شناخته می‌شود و سهم بازار آن حدود ۹۰ درصد است. به همین دلیل می‌توان با سرمایه‌گذاری روی تولید زعفران، برای رشد اقتصادی و اشغال‌زایی تلاش کرد. در ادامه همراه باشید تا ببینیم چرا صادرات زعفران می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی در ایران شود.

کاشت زعفران در ایران و جهان

زعفران ادویه‌ای گران‌بها است که تنها بعضی از کشورهای جهان می‌توانند آن را تولید کنند. چراکه گل زعفران برای رشد به آب‌وهوا (تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی معتدل) و خاکی منحصربه‌فرد نیاز دارد. این شرایط آب‌وهوایی ويژه می‌تواند روی کیفیت زعفران و تولید آن تاثیر بسیاری بگذارد. به همین دلیل بسیاری از کشورها‌ی جهان به دلیل عدم‌دسترسی به این شرایط جوی، از تولید زعفران جا مانده‌اند.

بااین‌حال با پیشرفت فناوری و جایگزین شدن روش‌های گلخانه‌ای کشت زعفران به دو روش هیدروپونیک و آیروپونیک هم در کشورهای مختلف مثل چین رواج پیدا کرده است. در این نوع کشت، دیگر شرایط جوی اهمیت چندانی ندارد. اما جالب است بدانید که کیفیت زعفران کشت شده در گلخانه معمولا کمتر از زعفرانی است که در خاک و آب‌وهوای مناسب کشت می‌شود.

ایران یکی از معدود کشورهایی در جهان است که آب‌وهوا و شرایط خاک مناسب کشت زعفران را دارد. به همین دلیل در بسیاری از استان‌های ایران از خراسان تا قزوین و همدان ما شاهد کشت زعفران هستیم. بااین‌حال کیفیت زعفران خراسان را نمی‌توان با دیگر استان‌های ایران هم مقایسه کرد. چراکه خراسان از مناطق نیمه گرمسیر است و تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی ملایم دارد. زعفران هم گلی است که تنها در این شرایط می‌تواند به خوبی رشد کند.

اندازه بازار صادرات زعفران در ایران و جهان

همان‌طور که اشاره کردیم، ایران به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های زعفران در سطح جهان است. به‌طوری‌که حدود ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. سالانه حدود ۳۳۰ تن زعفران در جهان خرید‌وفروش می‌شود که ۳۱۰ تن آن متعلق به ایران است. از دیگر کشورهای تولیدکننده زعفران در جهان می‌توان به افغانستان، ایتالیا، هند، آلمان و چین اشاره کرد.

زعفران یکی از محبوب‌ترین و درعین‌حال گران‌ترین کالاهای صادراتی در جهان است. کشورهای بسیاری در جهان متقاضی خرید و واردات آن هستند. چراکه زعفران نه‌تنها در آشپزی، بلکه در صنعت‌های آرایشی و بهداشتی و درمانی و پزشکی هم کاربرد دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که صادرات زعفران می‌تواند فرصت‌های درخشانی برای هر کشوری ایجاد کند.

جالب است بدانید که زعفران در ایران دومین کالای صادراتی بعد از نفت به‌شمار می‌رود. بااین‌حال سهم ایران از درآمد دلاری صادرات زعفران آنقدرها هم زیاد نیست!

جالب است بدانید که زعفران در ایران دومین کالای صادراتی بعد از نفت به‌شمار می‌رود. بااین‌حال سهم ایران از درآمد دلاری صادرات زعفران آنقدرها هم زیاد نیست!

باید بگوییم که ایران برخلاف سایر کشورها جایگاه پررنگی در بازاریابی، برندینگ و فروش زعفران در بازارهای بین‌المللی ندارد. چراکه بسیاری از تولیدکننده‌های ایرانی، زعفران را به‌صورت فله‌ای و به قیمت بسیار پایین‌تر به کشورهای پیشرفته‌تر مثل اسپانیا می‌فروشند. درنهایت اسپانیا با بسته‌بندی مجدد و بازاریابی، زعفران ایران را به نام خود در بازارهای جهانی با قیمت بالاتر عرضه می‌کند. همین اتفاق باعث شده تا بسیاری از کشورها حتی نامی از زعفران ایرانی نشنیده باشند!

چرا صادرات زعفران می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی در ایران شود؟

همان‌طور که گفتیم اندازه بازار زعفران در جهان بسیار گسترده است و تقاضا برای واردات این ادویه گران‌بها بسیار زیاد است. ایران هم یکی از موفق‌ترین کشورهای تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می‌شود. بنابراین اگر بتوان به‌درستی وارد این بازارهای جهانی شد، رشد و توسعه اقتصادی بسیاری برای ایران رقم می‌خورد.

از فرایند کشت تا تولید زعفران تا بازاریابی و برندینگ این ادویه گران‌بها، همگی می‌توانند منجر به اشتغال‌زایی شوند. در حال حاضر صدها خانوار و کشاورز فقط در استان خراسان مشغول به کشت زعفران هستند. قطعا با رشد بازار صادرات زعفران ایران، خانوارهای بیشتری به زنجیره تولید زعفران می‌پیوندند. همچنین اگر تولیدکنندگان ایرانی به‌جای فروش فله‌ای، به فکر بازاریابی و برندینگ باشند، باز هم فرصت‌های شغلی بی‌نظیری برای جوانان ایرانی فراهم خواهد شد.

بنابراین نباید فراموش کنیم که زعفران به‌عنوان دومین کالای صادراتی کشور، می‌تواند به اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی ایران کمک شایانی کند.

کلام آخر

زعفران نه‌تنها محبوب‌ترین ادویه در آشپزخانه‌های ایرانی است، بلکه اگر به درستی فرایند تولید تا صادرات آن برنامه‌ریزی شود، می‌تواند به یک فرصت خارق‌العاده برای اشتغال‌زایی و کسب سود شود.