زعفران ادویه ای با ارزش و گران قیمت است که از گذشته تا به حال در صنایع مختلف جهت مصارف دارویی، پزشکی، زیبایی و کاربرد آن به عنوان طعم دهنده در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. زعفران با اینکه ادویه ای مفید جهت درمان، رفع و یا پیشگیری از بسیاری از بیماری هاست به همان اندازه می تواند در صورت مصرف بیش از حد فرد را دچار مسمومیت غذایی کند. نحوه نگهداری و نوع مصرف زعفران می تواند در جلوگیری از مسمومیت غذایی آن موثر باشد. در این مقاله به چندین مورد از عوارض مصرف بیش از حد زعفران خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خطرات و عوارض مصرف بی رویه زعفران

مصرف مقادیر زیادی زعفران همانطور که گفته شد دارای خطرات احتمالی می باشد. عوارضی مانند استفراغ، زردی پوست، تاثیر بر روی بینایی، کاهش ضربان قلب، خون ریزی بینی، اختلال حواس، خون ریزی بینی و رحم و در مصارف بیشتر گاهی خطر مرگ را در پی دارد.

  • کاهش فشار و رقیق شدن خون : مصرف بی رویه زعفران خطرات کاهش فشار خون و رقیق شدن آن را در پی دارد که به همراه آن ممکن است عوارضی مانند خون ریزی بینی و یا رحمی را در زنان به همراه داشته باشد.
  • خطر سقط جنین : مصرف بیش از حد این ادویه، در زنان باردار در ماه های اول بارداری به خصوص سه ماه اول آن باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده که باعث اثر تحریکی روی رحم شده و خطر سقط جنین را به همراه دارد.
  • اختلال دو قطبی : تحقیقاتی نشان داده اند که زعفران می تواند بر خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد. این نگرانی در مورد مصرف بیش از حد زعفران وجود دارد که ممکن است باعث تحریک پذیری و رفتار تکانشی (شیدایی) در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شود.
  • بیماری های قلبی : زعفران ممکن است بر سرعت و قدرت ضربان قلب تأثیر بگذارد. مصرف مقادیر زیاد زعفران ممکن است باعث تشدید برخی از بیماری های قلبی شود.
  • تغییر رنگ پوست : مصرف بیش از حد زعفران رنگ پوست را زرد و یا نارنجی می کند.
  • مشکلات گوارشی : زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و وجود خون در ادرار نیز می شود.
  • مشکلات کلیوی : مصرف بی رویه این ادویه مشکلات کلیوی را در پی دارد.
  • افزایش وزن : با توجه به اینکه زعفران ادویه ای اشتها آور است، در نتیجه مصرف بیش از حد آن باعث افزایش اشتها و به دنبال آن افزایش وزن میشود.
  • افزایش تعرق کف دست : افرادی که دچار تعریق کف دست هستند بهتر است در میزان مصرف زعفران دقت کنند زیرا مصرف زیاد از حد زعفران به افزایش تعریق کف دست می انجامد.

میزان مصرف مجاز زعفران در روز

زعفران ادویه ای است با رایحه ای قوی و رنگی متمایز . این ادویه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. پخت و پز با زعفران راهی عالی برای افزودن آن به رژیم غذایی بدون خطر مصرف بیش از حد این ادویه است. مصرف 0.1گرم زعفران در روز به طور کلی بی خطر است، اما خوردن بیش از حد آن می تواند سمی باشد. دوزهای بسیار بالا ممکن است برای گروه خاصی از افراد خطرناک تر باشد. به عنوان مثال تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داد که زنان باردار باید از مصرف بیش از 0.1 گرم زعفران در روز خودداری کنند، زیرا مصرف بیش از حد زعفران دارای اثر تحریک کننده بر روی رحم است. همچنین احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد. درنظر داشته باشید در اغلب مکمل های کاهش و یا افزایش وزن به علت رنگ و یا طعم آن از زعفران استفاده می شود. مصرف طولانی مدت این نوع مکمل ها به دلیل زعفرانی که دارد می تواند باعث بروز خطراتی شود.

کلام آخر

زعفران گیاهی قدیمی و گران قیمت است. و سرشار از آنتی اکسیدان است که در درمان برخی از بیماری ها موثر می باشد. شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن مفیدتر از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فرد می‌تواند صرفاً با خوردن میوه‌ها و سبزیجات فراوان دریافت کند. با وجود تمام فوایدی که زعفران دارد افراد باید نسبت به مصرف آن حساسیت لازم را داشته باشند و افراد با بیماری های زمینه ای خاص حتما تحت نظر پزشک خود زعفران مصرف کنند.