زعفران گیاهی بسیار مغذی که جدای از عطر و رنگ متمایزی که دارد، به دلیل خواص دارویی آن نیز بسیار شناخته شده است. زعفران با ترکیباتی مانند کروسین، پیکروکروسین، سافرانال و آنتی اکسیدان موجود در آن شناخته می شود که می تواند در مبارزه با تعدادی از بیماری ها از جمله مشکلات قلبی عروقی، اختلالات خلقی و حتی دیابت مفید باشد. امروزه بیشترین زعفران جهان در ایران، هند و یونان کشت می شود.

فواید زعفران برای سلامتی مردان

زعفران می تواند از جهات مختلف برای مردان مفید باشد.

بهبود دهنده اضطراب و افسردگی

سالانه بیش از 5 میلیون مرد در سراسر جهان به افسردگی مبتلا می شوند. با این حال هنجارهای اجتماعی بیماری افسردگی را مشکلی زنانه می دانند و مردان کمتری حاضر به مراجعه به مراکز درمانی جهت رفع مشکل افسردگی هستند. زعفران حاوی ترکیباتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی داشته باشد. چندین آزمایش فواید زعفران را به عنوان یک تقویت کننده طبیعی خلق و خو و ضد افسردگی نشان داده اند. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2020 استفاده از زعفران را با بهبود عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نشان داد.

موثر در درمان ناباروری

زعفران به طور سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای ناباروری مردان استفاده می شود. مطالعات اخیر در مورد اثرات مصرف زعفران بر مردان مبتلا به ناباروری نتایج متفاوتی را نشان داده است. زعفران به افزایش تحرک و اندازه اسپرم کمک می کند. با این حال، به افزایش تعداد اسپرم کمک چندانی نمی کند.

افزایش دهنده میل جنسی

در حالی که زعفران ممکن است به افزایش تعداد اسپرم کمک نکند، ممکن است به افزایش شانس باروری در زوج هایی که مشکل باردار شدن دارند کمک کند. چندین مطالعه تحقیقاتی اثرات مثبت مصرف زعفران را در درمان اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی مردان نشان داده است. اخیرا در مطالعه ای که انجام شد، 20 مرد مبتلا به اختلال نعوظ با 200 میلی گرم زعفران در روز تحت درمان قرار گرفتند که بهبود قابل توجهی در قدرت جنسی آنها طی یک دوره 10 روزه مشاهده شد.

تسکین دردهای عضلانی

عصاره ها و مکمل های زعفران به افزایش جریان خون و گردش اکسیژن در بدن کمک می کنند. از این رو، آنها می توانند به ویژه برای مردانی که تمرینات شدید ورزشی انجام می دهند و یا ورزشکاران استقامتی هستند مفید باشند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف 300 میلی گرم زعفران در طی روز به کاهش سطح درد در حین ورزش شدید کمک می کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی، عروقی

به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی مختلف، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در مردان دو برابر زنان پیش از یائسگی است. زعفران مملو از مواد معدنی مفیدی مانند تیامین و ریبوفلاوین است که عملکرد قلبی عروقی را بهبود می بخشد و به پیشگیری از حملات قلبی در مردان و زنان کمک می کند.

درمان بی خوابی

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه بی خوابی بر روی 55 مرد بزرگسال انجام شد، محققان دریافتند که گروهی از مردان که مصرف زعفران داشتند نسبت به گروه دیگر که از داروهای جایگزین استفاده می کردند کیفیت خواب بهتری داشتند.

جلوگیری از آلزایمر

اپیدمی رو به رشد بیماری آلزایمر بسیاری از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات برای درمان بیماری آلزایمر همچنان ادامه دارد. خواص آنتی اکسیدانی زعفران می تواند در درمان بیماری آلزایمر موثر باشد.

کمک به درمان پسوریازیس

برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن روزانه چای زعفران، همراه با رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، ممکن است شدت پسوریازیس را کاهش دهد.

هنگام مصرف زعفران به چه مواردی باید دقت کرد؟

به طور کلی مصرف زعفران به مقدار زیاد در طول روز توصیه نمی شود زیرا باعث ایجاد نوعی مسمومیت می شود که ممکن است کشنده باشد. مصرف زیاد زعفران ممکن است منجر به زردی پوست یا چشم شود.

عوارض مصرف زعفران باللاتر از حد مجاز

زعفران محصولی کاملا طبیعی است و به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم زیر را هنگام مصرف بی رویه زعفران تجربه کنند:

  • حالت تهوع و اسهال
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • اضطراب

مصرف مجاز زعفران در روز

زعفران در مقادیری که معمولاً در رژیم غذایی مصرف می شود خطری ندارد. تحقیقات نشان داده اند مصرف مجاز زعفران در روز 0.1 گرم می باشد و مصرف بیش از این مقدار در رژیم غذایی روزانه می تواند موجب حالت تهوع و استفراغ شود. در نتیجه بهتر است افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند از مصرف بی رویه آن جلوگیری کرده و با مشورت پزشک مصرف کنند.

کلام آخر

مصرف زعفران نه تنها برای مردان بلکه برای تمامی افراد خاصیت و فواید بسیاری به همراه دارد البته باید توجه داشت مصرف زعفران به اندازه باشد تا مشکل خاصی به وجود نیاید.