صادرات زعفران در جهان بسیار سودآور است و به همین دلیل تولیدکننده‌های بسیاری به صادرات زعفران روی آورده‌اند. زعفران هم مانند سایر کالاها اگر در حجم انبوهی صادر شود، باید تمامی قوانین و مجوزهای لازم صادرات را دریافت کند. در ادامه همراه باشید تا مراحل صادرات زعفران را به شما معرفی کنیم.

چرا زعفران صادر می‌شود؟

کشورهای بسیاری در حال حاضر به صادرات زعفران مشغول هستند. ایران، افغانستان،‌ اسپانیا، امارات، هند، یونان و ایتالیا همگی از کشورهای صادرکننده زعفران در جهان شناخته می‌شوند. بیشترین حجم تولید زعفران در جهان به ایران اختصاص دارد که ۹۰ تا ۹۳ درصد از کل تولید زعفران را به خود اختصاص داده است.
به نظر می‌رسد که بازار زعفران یک بازار بسیار سودآور است و به همین دلیل تولیدکننده‌های بسیاری به صادرات زعفران مشغول هستند. گردش مالی صادرات و واردات زعفران در جهان سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که سبب جذابیت این بازار برای فعالان آن شده است.


صادرات زعفران در جهان

زعفران در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان یک ادویه خاص و گران‌قیمت شناخته می‌شود، به همین دلیل تقاضا برای خرید زعفران باکیفیت، بسیار بالا است. زعفران ایران کیفیت بسیار بالایی دارد. چرا که ایران دارای آب‌وهوای ویژه و متمایزی است و به همین دلیل مهم‌ترین مرکز کشت زعفران در جهان شناخته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، کیفیت زعفران ایران حدود ۳۰۰ واحد است، در حالی که در کشورهای دیگر این کیفیت ۲۰۰ واحد معرفی می‌شود. در حال حاضر زعفران ایرانی به کشور های زیادی در جهان مثل امارات متحده عربی، اسپانیا، هنگ کنگ،‌ ویتنام،‌ ایتالیا، افغانستان، قطر، هند،‌ آلمان و فرانسه صادر می‌شود.
طبق آمار منتشر شده از سایت تریدمپ ایران با صادرات 98 میلیون دلاری زعفران در سال 2019 در رتبه نخست صادرات زعفران با 46 درصد از ارزش دلاری کل صادرات زعفران جهان قرار دارد. در رتبه های بعدی اسپانیا با 47 میلیون دلار (22 درصد)، افغانستان با 29 میلیون دلار (13 درصد)، هنگ کنک با 5.4 میلیون دلار (2.5 درصد)، فرانسه با 4.4 میلیون دلار (2.1 درصد)، هلند با 4.1 میلیون دلار (1 درصد) و سایر کشورها با 22 میلیون دلار (10 درصد) از تجارت زعفران را به خود اختصاص داده اند. با توجه به آنکه ایران حدود 90 درصد زعفران جهان را تولید می کند، سایر کشورها با خرید زعفران ارزان و فله ای از ایران و بسته بندی ، برندینگ و فرآوری مجدد این گیاه ارزشمند توانسته اند ارزش افزوده ی قابل توجهی به دست بیاورند.


مقایسه صادرات زعفران

قوانین صادرات زعفران

بعد از نفت، زعفران مهم‌ترین کالای صادراتی و استراتژیک ایران به شمار می‌رود و برای خروج از کشور از تمامی قوانین صادراتی پیروی می‌کند. در ادامه مهم‌ترین قوانین صادرات زعفران را به شما معرفی می‌کنیم:
1. قبل از صادرات زعفران، باید مجوزهای استاندارد و بهداشت محصول را از موسسات و آزمایشگاه‌های مربوطه دریافت کنید.
2. برای صادرات زعفران باید کارت بازرگانی داشته باشید.
3. پیش از شروع فرایند، باید مجوز لازم برای صادر کردن زعفران را دریافت کنید.
4. باید تمامی مدارک مورد نیاز گمرک شامل اظهارنامه‌های مالیاتی، احراز هویت کالا و وکالتنامه شخص صادرکننده را در اختیار داشته باشید.
5. صادرکننده و محصول باید تایید هویت شده و تمامی تعرفه‌های گمرکی باید پرداخت شود.


صادرات زعفران

مراحل صادرات زعفران

زعفران از ایران به دو صورت چمدانی و گمرکی به کشورهای خارجی صادر می‌شود. در صادرات چمدانی زعفران، می‌توانید حدود ۱۰۰ گرم زعفران را بدون نیاز به مجوز خاصی به سایر کشورها، از طریق مسافرت‌های گردشگری یا تجاری جابه‌جا کنید.
در صادرات گمرکی که معمولا از طریق هواپیما یا کشتی‌ها انجام می‌شود، باید تمامی مجوزهای لازم را دریافت کرده و می‌توانید زعفران را در حجم بالایی به کشورهای خارجی در سراسر جهان صادر کنید. در ادامه مراحل صادرات گمرکی زعفران را به شما معرفی می‌کنیم:

1. استراتژی صادرات
برای صادرات زعفران ابتدا باید استراتژی خود را با آگاهی کامل از بازار جهانی مشخص کنید. این استراتژی شامل شناخت مشتریان خارجی، سلیقه و تقاضای آن‌ها نسبت به انواع زعفران خواهد بود.

2. قیمت‌گذاری و بسته‌بندی محصول
پس از تعیین استراتژي باید محصولات را قیمت‌گذاری کرده و به طرز صحیح بسته‌بندی کنید. برای قیمت‌گذاری مناسب باید از کمیسیون نرخ‌گذاری کمک بگیرید. برای بسته‌بندی هم باید به استانداردهای جهانی توجه کنید. معمولا بسته‌بندی‌ها باید حرفه‌ای باشد. زیبایی بسته‌بندی روی تبلیغات و فروش محصول شما در خارج از کشور بسیار موثر خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که صادرات فله‌ای زعفران ممنوع شده و برای همین هر بسته باید کمتر از ۳۰ گرم زعفران را شامل شود.

3. دریافت مجوزهای صادرات زعفران
پس از آن باید تمامی مجوزهای ذکر شده در قسمت قوانین صادرات مثل گواهی استاندارد یا وکالتنامه را دریافت کنید.

4. ثبت محصول در گمرک
سپس بعد از تهیه تمامی مجوزهای لازم برای صادرات زعفران، باید محصول را در گمرک به ثبت برسانید. برای ثبت کردن محصول باید اطلاعات زیر را معرفی کنید:
«مشخصات فرد صادرکننده کالا (زعفران)، مشخصات فرد اظهارکننده کالا (زعفران)، مشخصات مشتری، کشور مبدا، کشور مقصد (محل صدور زعفران)، مشخصات وسیله حمل و مبدا بارگیری، شرایط معامله، تمامی مشخصات کالای صادراتی (زعفران) از جهت نوع، وزن، تعرفه و مقدار یا تعداد آن، مشخصات کامل محموله (بسته‌ها، سبک و نوع بسته،‌ مقدار، علامت، وزن)، تمامی اقلام هزینه‌های گمرک، اسم گمرک محل تسلیم اظهارنامه، شماره و مشخصات ثبت اظهارنامه در دفتر گمرک محل جهت امضا و مهر و تاییدیه گمرک و مقامات آن.»

5. احراز هویت
پس از تسلیم تمامی مدارک و اطلاعات به گمرک، تمامی مدارک بررسی می‌شود تا هویت فرد صادرکننده احراز شده و صحت مدارک ارایه شده تایید شود.

۶. تایید اظهارنامه
پس از ارزیابی کامل اطلاعات و محصول و مطابقت آن‌ها، اظهارنامه مهر و امضا شده و به عنوان پروانه صادرات به شما تحویل داده می‌شود. حالا می‌توانید زعفران را به کشورهای خارجی صادر کنید.