در ایران گیاه گل گاو زبان به عنوان گیاهی پرخاصیت شناخته شده و عموما در اغلب خانه های ایرانی پیدا می شود. خصوصا وقتی عصبی هستیم و یا استرس زیادی داریم دمنوش گل گاو زبان جز اولین گزینه های ما جهت رفع استرس و دلهره خواهد بود. گیاه گل گاو زبان در دو نوع مختلف یافت میشود. گونه ایرانی و گونه اروپایی.

گونه ایرانی بیشتر در دامنه رشته کوه های البرز می روید و گونه اروپایی آن بیشتر در شهرهای اصفهان و آذربایجان یافت می شود. گل گاو زبان گیاهی یک ساله است که عموما طول آن به 60 الی 70 سانتی متر نیز می رسد و که برگ های ساده و مخملی به رنگ بنفش ارغوانی دارد. تقریبا تمام اجزای این گیاه قابل مصرف می باشد و خواص دارویی دارد. در این مقاله از خواص دارویی گیاه گل گاو زبان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فواید دمنوش گل گاو زبان برای سلامتی

بهبود دهنده علائم سرماخوردگی و تنگی نفس

گل گاو زبان گیاهی غنی از آنتی اکسیدان است که در بهبود دادن التهابات تنفسی موثر است. مصرف دمنوش این گیاه به دلیل وجود مقادیر بالایی ویتامین C و فلانوئیدها به درمان گلو درد و سرماخوردگی کمک می کند. این گیاه به دلیل خاصیت خلط آوری که دارد به درمان آسم و برونشیت نیز کمک می کند.

خواص گل گاو زبان جهت آرامش و تمدد اعصاب

مصرف دمنوش گل گاو زبان تسکینی برای دردهای مختلف است و همچنین به تقویت اعصاب و روان کمک می کند. گیاه گل گاو زبان مانند زعفران در درمان افسردگی موثر است و به دلیل خاصیت نشاط آوری که دارد می تواند در درمان استرس و اضطراب و کمک به خوابی راحت موثر باشد.

مصرف گل گاو زبان و داشتن پوستی سالم

همانطور که پیشتر اشاره شد تقریبا تمام قسمت های گیاه گل گاو زبان خواص دارویی خاص خود را داشته و قابل استفاده است. استفاده از عصاره برگ این گیاه و ترکیب آن با مقداری آب محلول مناسبی جهت رفع خشکی پوست و جوش های چرکی آن می شود. همچنین استفاده از روغن آن به دلیل وجود اسید چربی به نام گاما اسید لینولنیک در بهبود عملکرد آن و جلوگیری از خشکی آن اثر می گذارد. مصرف دمنوش این گیاه از پیری زودرس جلوگیری کرده و روند بهبود زخم ها را تسریع بخشیده و در بهبود اگزما موثر است.

پیشگیری از سرطان

گیاه گل گاو زبان منبع غنی آنتی اکسیدان و منیزیم بوده که در پیشگیری از سرطان موثر است و از به وجود آمدن عواملی که باعث سرطان می شود جلوگیری می کند.

درمان دیابت

مصرف دمنوش این گیاه به کاهش قند خون افراد کمک می کند.

خواص گل گاو زبان برای تقویت مو

برای درمان شوری سر سعی کنید از روغن این گیاه استفاده کنید و در طول هفته به طور تقریبی دو الی سه مرتبه از آن استفاده کنید و به کف سر خود بمالید زیرا باعث تقویت فولیکول های مو شده و از خارش کف سر جلوگیری می کند.

بهبود گردش خون

آنتی اکسیدان موجود در این گیاه موجب بهبود گردش خون شده و فشار خون را بالا می برد.

عوارض مصرف بی رویه گیاه گل گاو زبان

مصرف بی رویه این گیاه می تواند در افرادی که شرایط خاصی دارند مشکلاتی ایجاد کند.

افرادی که فشار خون بالا دارند از مصرف بی رویه آن پرهیز کنند زیرا آنتی اکسیدان موجود در آن باعث افزایش فشار خون می شود.

مادران باردار و شیرده در مصرف گل گاو زبان دقت کنند. زیرا آلکالوئید موجود در این گیاه ممکن است به جنین آسیب و خطر سقط جنین را در پی داشته باشد.

افرادی که سنگ کلیه دارند در مصرف بی رویه آن پرهیز کنند زیرا تحقیقات نشان داده مصرف آن برای مدت طولانی باعث تشدید تولید سنگ کلیه می شود.

توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه آن برای کبد مضر است و به آن آسیب جدی وارد می کند.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان

برای تهیه این دمنوش کافیست گل خشک شده آن را به مدت 7 الی 10 دقیقه در آب بجوشانید و سپس آن را میل کنید و یا دمنوش آماده آن را از فروشگاه ها تهیه کنید که در این راستا زعفران مصطفوی یکی از با کیفیت ترین دمنوش های گل گاو زبان را به مرحله تولید رسانده و در اختیار مصرف عموم قرار داده است.

کلام آخر :

گیاه گل گاو زبان مانند زعفران گیاهی پر خاصیت و مفید است. شما با مصرف دمنوش این گیاه تمام خواصی که در مقاله مطرح شد را دریافت خواهید کرد. فقط توجه داشته باشید بهتر است اگر بیماری خاصی دارید با مشورت پزشک از این دمنوش استفاده کنید تا زمینه ساز مشکلات جدی نباشد.