نوشیدنی قهوه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد که علاوه بر خاصیت نشاط آوری و افزایش تمرکز، حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین B1 ، B2 ، B5 ، B3 ، منگنز، پتاسیم، منیزیم و فسفر می باشد. ترکیب زعفران و قهوه به عنوان نوشیدنی محبوب در اغلب کشورهای جهان به خصوص کشورهای عربی دیده می شود. در ایران شهرهای جنوبی از نوشیدنی زعفران و قهوه در مراسم ها و جشن های خود استفاده می کنند و حتی در برخی مراسم های خواستگاری از این نوشیدنی به عنوان نوشیدنی اصلی استفاده می شود. همانطور که میدانید قهوه به تنهایی طبع سرد و خشکی دارد در نتیجه ترکیب آن با زعفران که ترکیب گرمی دارد مناسب است.

دانستنی هایی در مورد قهوه

قهوه نوعی دانه خوراکی از درخت coffea می باشد این درختچه تنومند می تواند در نواحی گرمسیر تا ارتفاع 3 الی 3.5 متر رشد کند. گیاه این درخت شبیه به گیلاس می باشد و بهترین آب و هوا برای رشد این گیاه آب و هوای گرم می باشد. قهوه برای اولین بار در قرن 13 در کشورهای عربی رواج یافت.

بعد از صنعت نفت، قهوه دومین کالای مورد مبادله در دنیاست. قهوه منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به عنوان منبعی برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن هستند که با افزایش کارایی دستگاه ایمنی از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان داده یکی از اصلی ترین فواید مصرف قهوه جلوگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر می باشد. از دیگر فواید مصرف قهوه کاهش ابتلا به سرطان می باشد. کافئین موجود در قهوه باعث افزایش متابولیسم بدن می شود در نتیجه در صورت مصرف طولانی مدت قهوه، وزن بدن نیز کاهش می یابد که البته باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب اختلالاتی نیز شود. مثلا ممکن است در صورت مصرف بیش از حد قهوه دچار اختلال در عملکرد معده و دردهای ناشی از آن شوید. تحقیقات نشان داده افرادی که قهوه مصرف می کنند 23 الی 67 درصد شانس کمتری در ابتلا به بیماری دیابت دارند.

مصرف قهوه برای چه افرادی مضر است؟

دسته اول زنان باردار هستند که باید مصرف قهوه را محدود کنند. دسته دوم افرادی که تپش قلب، مشکل استرس و اضطراب دارند زیرا مصرف قهوه ضربان قلب را افزایش می دهد. کافئین موجود در قهوه نرخ ناباروری را در زنان را افزایش داده و همچنین می تواند به اسپرم های مردان و قدرت باروری آن ها آسیب بزند. در مردان مصرف بیش از حد قهوه به علت وجود کافئین زیاد می تواند باعث تحریک مثانه شده و در نتیجه باعث افزایش تکرر ادرار می شود.

طرز تهیه نوشیدنی زعفران و قهوه

برای تهیه این قهوه می توانید از یک قهوه جوش ترک استفاده کنید و قهوه را روی گاز دم کنید.

مواد لازم :

  • دو قاشق چایی خوری قهوه
  • یک قاشق چایی خوری زعفران سابیده شده
  • یک قاشق چایی خوری هل سابیده شده
  • مقداری گلاب و شکر

در ابتدا قهوه را درون کتری روی شعله گاز می جوشانیم سپس زعفران و هل سابیده شده را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت چند دقیقه قهوه عطر و طعم آن را به خود بگیرد. در نهایت قهوه را صاف کرده و میل کنید.

کلام آخر

ترکیب زعفران با نوشیدنی ها و سایر غذاها به آن ها عطر و طعم ویژه ای می دهد. یکی از این ترکیبات، ترکیب قهوه و زعفران می باشد که مورد پسند بسیاری از افراد است که در دورهمی های خود از آن استفاده می کنند. زعفران موجود در این نوشیدنی باعث افزایش نشاط و شادابی بوده و افسردگی را کاهش می دهد. و همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها نیز موثر است. توجه داشته باشید بهتر است از زعفران اصل در ترکیبات خود استفاده کنید تا نتیجه بهتر و دلچسب تری از نوشیدنی که تهیه کردید داشته باشید.