هل ادویه ای که از قرن ها پیش در کشورهای عربی و خاورمیانه محبوبیت زیادی پیدا کرده و علاوه بر نقشی که در آشپزی دارد خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی نیز دارد. هل امروزی در حالی که بومی مناطق نیمه گرمسیری آسیا است، به عنوان ادویه مخصوص در غذاهای هندی استفاده می شود. این گیاه در گواتمالا، مالزی و تانزانیا تولید شده و به صورت غلاف کامل، دانه های کامل پوسته دار یا به صورت پودر فروخته می شود. این گیاه که «ملکه ادویه‌ها» نامیده می‌شود، این قدرت را دارد که به غذای پخته‌شده جان ببخشد. هل ادویه ای از خانواده زنجبیل (Zingiberaceae) است که با پوسته های غلاف مثلثی، حاوی دانه های کوچک سیاه رنگ قابل تشخیص است. این ادویه منحصربفرد طعمی متمایز دارد که مکمل غذاهای شیرین و خوش طعم است. از هل معمولا به عنوان طعم دهنده در تهیه انواع دسر و کیک و شیرینی استفاده می شود و همچنین ترکیب آن با انواع نوشیدنی ها مانند چای و قهوه طعم دلنشینی به آن ها می دهد. افراد همچنین ممکن است هل را به عنوان یک مکمل برای مزایای سلامتی آن مصرف کنند. هل حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

انواع گوناگون هل :

هل به‌عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها از نظر وزنی (فقط زعفران و وانیل رتبه بالاتری دارند) در دو نوع اصلی یافت می‌شود:

  1. هل سبز : به عنوان هل واقعی نیز شناخته می شود، رایج ترین نوع آن است.
  2. هل سیاه : متعلق هیمالیاهای شرقی است و بیشتر در شرق نپال و بخش‌هایی از بنگال غربی در هند کشت می‌شود. قهوه ای و کمی کشیده است.

فواید هل برای سلامتی


هل و خواص دارویی و درمانی آن

هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و از برخی بیماری های جدی مانند سرطان جلوگیری می کند. همچنین در درمان دیابت موثر است و به شما در مقابله با افسردگی کمک می کند. شما می‌توانید هل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای شگفت‌انگیز آن بهره مند شوید.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شد محققان هندی متوجه شدند استفاده از هل در آشپزی به هضم غذاها نیز کمک می کند. این ادویه همچنین می توانید متابولیسم را با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن تحریک کند. هل همچنین برای تحریک ترشح اسید صفراوی در معده شناخته شده است و به هضم غذا و متابولیسم چربی کمک می کند. این ادویه همچنین از سایر بیماری های گوارشی مانند رفلاکس ا معده، سوزش سر دل، اسهال و غیره جلوگیری می کند.

به سلامت قلب کمک می کند

ادویه هل با خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. هل همچنین حاوی فیبر است، ماده مغذی که می تواند به کاهش سطح کلسترول و تقویت سلامت قلب کمک کند. این ادویه همچنین می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد که این ویژگی برای قلب مفید می باشد. هل سیاه نقش موثرتری نسبت به هل سبز در سلامت قلب دارد. در یک مطالعه که بر روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی انجام شد، پروفایل لیپیدی پلاسما، وضعیت آنتی اکسیدانی و فعالیت فیبرینولیتیک (فرآیندی که از رشد لخته‌های خون و ایجاد مشکلات جلوگیری می‌کند) پس از مصرف هل سیاه بهتر شد. طبق گزارشی از دانشکده پزشکی هاروارد، هل یکی از ادویه هایی است که متخصصان قلب معمولاً در غذای خود استفاده می کنند.

کمک به پیشگیری از سرطان

هل ادویه ای است که در پیشگیری از انواع سرطان ها مفید است. چندین مطالعه نشان داده است که از این ادویه می توان برای جلوگیری، تاخیر و حتی معکوس ساختن سرطان استفاده کرد. طبق تحقیقی که در عربستان انجام شد محققان متوجه شدند که تجویز پودر هل باعث کاهش بروز تومورها شده است. هل همچنین التهاب عمومی را کاهش می دهد، که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و باعث مرگ آنها می شود. همچنین در مطالعه دیگری که در عربستان سعودی انجام شد معلوم گردید که مصرف هل می تواند در پیشگیری از سرطان شکم نیز موثر باشد.

در درمان افسردگی موثر است

بر اساس گزارش پزشکی مصرف هل در درمان افسردگی موثر است. کافی است چند دانه هل را پودر کرده و همراه با چای روزانه خود میل کنید. برای نتیجه بهتر چای را به طور منظم مصرف کنید.

مبارزه با بیماری آسم

هل در مبارزه با علائم آسم مانند خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس نقش دارد. این ادویه با افزایش گردش خون در ریه ها تنفس را آسان تر می کند. همچنین مصرف آن به تسکین غشاهای مخاطی کمک کرده و با التهاب مبارزه می کند. با توجه به اطلاعات به دست آمده از گزارش دیگری مشخص شد که هل سبز را می توان برای درمان آسم، برونشیت و بسیاری دیگر از مشکلات تنفسی استفاده کرد.

کمک به درمان دیابت

هل ادویه ای غنی از منگنز است. ماده معدنی که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

کمک به سلامت دهان

هل دارای خواص ضد میکروبی است که سلامت دهان را بهبود می بخشد. طعم تند هل حتی جریان بزاق را تحریک می کند و این ویژگی می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. این ادویه خوش بو حتی می تواند در درمان بوی بد دهان موثر باشد.

کمک به افزایش اشتها

یک مطالعه لهستانی بر استفاده از هل برای درمان بی اشتهایی تاکید دارد. حتی از روغن هل می توان به عنوان محرک اشتها استفاده کرد. هل همچنین می تواند به درمان هیستوپلاسموز کمک کند وضعیتی که یکی از علائم آن کمبود اشتها است.

موثر در کاهش فشار خون

بر اساس یک مطالعه هندی، هل به طور موثر فشار خون را کاهش می دهد . میتوانید مقداری از آن را در وعده های غذایی خود استفاده کرده تا فشار خون را به طور موثری کاهش دهید.

کمک به تقویت سلامت جنسی

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که هل می تواند در درمان ناتوانی جنسی موثر بوده و باعث افزایش میل جنسی شود.

کمک در درمان سکسکه

هل دارای خواص شل کننده عضلات است و این می تواند به تسکین سکسکه کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چای خوری پودر هل را به آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید حدود 15 دقیقه دم بکشد سپس مصرف کنید.

کمک به درمان گلو درد

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می تواند برای درمان گلودرد معجزه کند. مصرف هل می تواند گلو درد را کاهش دهد و دارچین خاصیت ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه باعث ترکیب خوب این دو ادویه می شود. هل همچنین باعث کاهش حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ می شود.

جلوگیری از لخته شدن خون

طبق چندین پژوهشی که در مرکز مطالعات هندوستان انجام شد مشخص شد که مصرف هل تا حدی از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما دراین باره هنوز هم احتیاج به پژوهش های بیشتری است.

فواید مصرف هل برای پوست و مو


هل و خواص دارویی و درمانی آن

فواید هل را می توان به خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی آن نسبت داد. این ادویه به درمان حساسیت های پوستی کمک می کند و رنگ پوست را بهبود می بخشد. همچنین می توان از آن به عنوان ابزاری برای پاکسازی پوست استفاده کرد.

باعث بهبود رنگ پوست می شود

یکی از فواید هل می تواند کمک به روشن شدن پوست باشد. اسانس هل به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه پوستی روشن‌تر به شما می‌دهد. هل سیاه به دفع سمومی که می تواند به پوست شما آسیب برساند کمک می کند. جویدن مقداری هل سیاه بدن شما را سم زدایی می کند و در نتیجه پوست شفاف تری برای شما به ارمغان می آورد. می توانید محصولات مراقبت از پوست حاوی هل یا اسانس آن را خریداری کنید. یا می توانید به سادگی پودر هل را با عسل مخلوط کرده و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

باعث بهبود گردش خون می شود

هل حاوی ویتامین C است که آنتی اکسیدانی قوی است. بافت مغذی و گیاهی موجود در این ادویه می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و باعث سلامتی پوست شود.

کمک به درمان آلرژی های پوستی

هل سیاه خواص ضد باکتریایی قوی دارد که می تواند در درمان بعضی آلرژی های پوستی موثر باشد. استفاده از ماسک هل و عسل (مخلوطی از پودر هل و عسل) روی ناحیه آسیب دیده می تواند تسکین دهنده باشد.

خاصیت پخش کنندگی عطر

هل اغلب در لوازم آرایشی برای پخش عطر استفاده می شود رایحه قوی هل می تواند بوی نامطبوع را از بین ببرد.. به دلیل بوی تند و شیرین منحصر بفردش هم به عنوان روغن هل و هم در عطرها، شوینده های بدن، پودرها و سایر لوازم آرایشی استفاده می شود.

خاصیت درمانی برای پوست

هل را می توان در محصولات مراقبت از پوست برای اهداف ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن به منظور آرام کردن و تسکین پوست استفاده کرد. در صابون های صورت از هل برای ایجاد حس گرما به پوست استفاده می شود. این مواد آرایشی که به دلایل درمانی از هل استفاده می کنند به عنوان محصولات آروماتراپی شناخته می شوند.

فواید هل برای سلامتی مو

هل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند به بهبود رشد مو و درمان برخی از مشکلات پوست سر کمک کند. این ادویه همچنین باعث مغذی شدن فولیکول های مو می شود و استحکام مو را افزایش می دهد. می توانید موهای خود را با آب هل بشویید (پودر را با آب مخلوط کرده و قبل از شامپو استفاده کنید) تا به نتیجه دلخواه برسید. خواص ضد باکتریایی این ادویه حتی عفونت های پوست سر را در صورت وجود، درمان می کند.

سلامت مو رابهبود می بخشد

بهبود سلامت پوست سر اغلب به معنای ضخیم تر و زیباتر شدن موهای سر است. این ادویه ریشه موهای شما را تقویت می کند و به موهای شما درخشندگی می بخشد. یک ادویه ساده می تواند سلامت موی شما را متحول کند، به شرطی که آن را به طور منظم مصرف کنید.

هل و مصارف آن در آشپزی

هل یکی از با ارزش ترین ادویه ها در سراسر جهان است. می توان آن را به صورت درسته و همچنین آسیاب شده در انواع غذاها از پودر کاری و ماسالا گرفته تا دسر و نوشیدنی استفاده کرد. می توان آن را به صورت پودر و یا اسانس استفاده کرد.

  • هل را می توان به چای یا قهوه و یا انواع شربت اضافه کرد تا عطر و بوی مطبوع و با طراوتی به آن بدهد.
  • علاوه بر انواع نوشیدنی ها هل را می توان در دسرهایی مانند فرنی و شیربرنج و حلوا نیز استفاده کرد.
  • از هل می توان در تهیه انواع کیک و شیرینی نیز استفاده کرد.
  • علاوه بر انواع دسر و نوشیدنی از هل می توان در پخت سایر غذاها برای مرینت و طعم دار کردن آن ها استفاده کرد.

کلام آخر

هل ادویه ای است که به خاطر طعم و خواص دارویی اش شناخته شده است. همانطور که گفته شد مصرف آن باعث پیشگیری، درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها می شود. با این حال، مصرف بیش از حد این ادویه ممکن است عوارض جانبی مانند سنگ کیسه صفرا ایجاد کند. بنابراین مصرف آنها را محدود کنید و در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید برای مصرف خود از کیفیت هل خریداری شده اطمینان حاصل کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود و از عوارض مصرف بیش از حد آن در امان باشید.