چای سبز نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف میشود و به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا در سال های اخیر، به عنوان نوشیدنی سالم محبوبیت پیدا کرده است. چای سبز از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس گرفته می شود و انواع مختلفی دارد. این نوشیدنی را می توان به صورت گرم، سرد یا حتی به صورت عصاره میل کرد. اما سوال اینجاست که مصرف چه مقدار چای سبز در روز می تواند خاصیت مفیدی برای بدن داشته باشد و مصرف چه مقدار از آن می تواند خطرناک باشد؟ ما در این مقاله به مقدار مصرف متعادل و خواص چای سبز خواهیم پرداخت.

چای سبز و ارتباط آن با سلامتی

چای سبز سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی انسان داشته باشد. چای سبز شامل آنتی اکسیدان های قوی به نام کاتچین (catechin)است که می تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. در واقع، مطالعات متعدد نشان می دهد که افرادی که چای سبز می نوشند در مقایسه با افرادی که چای سبز نمی نوشند به میزان قابل توجهی، کمتر در معرض ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها هستند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را نیز کاهش دهد. کافئین و کاتچین موجود در چای سبز باعث افزایش متابولیسم و افزایش چربی سوزی می شود که ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. به طور کلی، تحقیقات نشان داده که مصرف چای سبز می تواند به شما کمک کند 100 کالری اضافی در روز بسوزانید. سایر مزایای احتمالی نوشیدن چای سبز شامل بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت دندان و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون است.

مصرف چای سبز و پیشگیری و درمان بیماری ها

مطالعاتی که به بررسی فواید چای سبز می پردازند، شواهد متناقضی را در مورد اینکه دقیقاً چقدر باید در روز بنوشید، نشان می دهد. برخی تحقیقات نوشیدن یک فنجان چای سبز را کافی و درحالیکه برخی دیگر از تحقیقات نوشیدن پنج فنجان و یا بیشتر در روز را کافی می دانند. چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند. مصرف چای سبز با پیشگیری از بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، روده بزرگ، مری، دهان، معده، روده کوچک، کلیه، پانکراس و غدد پستانی مرتبط است. برخی از مطالعات حیوانی نشان داد که چای سبز ممکن است با کاهش سطح گلوکز خون و وزن بدن از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب محافظت کند.

ترکیبات چای سبز دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد جهش زایی و ضد سرطان هستند و می توانند از انسان در برابر خطر ابتلا به سرطان توسط عوامل محیطی محافظت کنند. اثربخشی چای سبز در درمان هر نوع اسهال و حصبه از زمان های قدیم در آسیا شناخته شده است. اثرات چای سبز بر علیه ویروس آنفولانزا، به ویژه در مراحل اولیه آن، و همچنین بر علیه ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes simplex)نیز نشان داده شده است. مصرف چای سبز همچنین با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان همراه است و به عنوان یک عامل مستقل محافظت کننده در برابر خطر شکستگی لگن شناخته شده است. چای سبز، سیستم ایمنی را در برابر اکسیدان ها و رادیکال های آزاد محافظت کرده و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

چای سبز عمدتاً به دلیل اثرات ضد التهابی که دارد می تواند در توقف خونریزی ناشی از نیش حشرات مفید باشد. برخی مطالعات ارتباط معکوس بین مصرف چای سبز و خطر تشکیل سنگ کلیه را نشان داده اند. مصرف چای سبز می تواند سبب کاهش کلسترول خون شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که چای سبز می تواند عملکرد سلول های مغزی فرد را تقویت کند. برخی آزمایش ها نشان دهنده تأثیر مفید چای سبز در مسمومیت با الکل اند. علاوه بر خواص گفته شده، در حال حاضر از چای سبز در تهیه انواع غذاها، فراورده های دارویی، خمیر دندان و لوازم آرایشی استفاده می شود.

چند نمونه از بیماری هایی که مصرف چای سبز در درمان آن ها موثر است

بیماری های پوستی

چای سبز دارای خواص ضد التهابی است. محققان تشخیص دادند که محلول هایی از جمله عصاره چای سبز هنگامی که به صورت موضعی استفاده شوند، پاسخ های ضد التهابی را افزایش می دهند. آنها همچنین دریافتند که میکروسیرکولاسیون پوست در نواحی آسیب دیده بر اثر مصرف چای سبز، بهبود یافته است.

سرطان دهان

مطالعات نشان می دهد، زنانی که روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز می‌نوشیدند کمترین احتمال ابتلا به سرطان دهان را داشتند.

سرطان پروستات

مردانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات بودند.

سرطان معده

زنانی که در روز پنج فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می‌کردند کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان معده بودند.

سرطان سینه

در مطالعات تجربی، چای دارای اثرات ضد سرطانی علیه سرطان سینه است. با این حال، شواهد اپیدمیولوژیک مبنی بر اینکه چای از سرطان سینه محافظت می کند متناقض بوده است.

سرطان لوزالمعده

مطالعات نشان داد که نوشیدن پنج فنجان یا بیشتر چای سبز در روز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط است.

دیابت

چای سبز به دلیل کاهش گلوکز و سطح انسولین ناشتا باعث بهبود بیماری دیابت نوع دو میشود، با این حال، مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف چای و دیابت پیدا نکرده اند.

بیماری قلبی

مطالعه ای در سال 2006 نشان داد که مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. همچنین پلی فنول‌های موجود در چای سبز ممکن است فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کاهش دهد و عملکرد اپیتلیال را بهبود بخشد، که می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کمک کند.

بر اساس مطالعات فوق، نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های فوق را کاهش دهد. مطالعات دیگر نشان داده اند که چای سبز ممکن است به پیشگیری از خرابی های دندانی، استرس و خستگی مزمن و درمان بیماری های پوستی نیز کمک کند.

عوارض ناشی از مصرف بی رویه چای سبز

در بزرگسالان، عوارض جانبی کمی در ارتباط با نوشیدن چای سبز وجود دارد. با این حال، توجه به خطرات و عوارض زیر ضروری است:

حساسیت به کافئین

افراد مبتلا به حساسیت شدید به کافئین ممکن است پس از نوشیدن چای سبز دچار بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا ناراحتی معده شوند.

آسیب کبدی

مصرف غلظت بالایی از عصاره چای سبز ممکن است در موارد نادر بر سلامت کبد تأثیر منفی بگذارد.

سایر محرک ها

اگر فردی چای سبز را در کنار داروهای محرک مصرف کند، می تواند فشار خون و ضربان قلب او را افزایش دهد. همیشه قبل از شروع هر رژیم گیاهی یا مصرف مکمل های خوراکی مانند چای سبز با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر:

چای سبز ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است به مدیریت وزن، التهاب پوست و دیابت نوع 2 کمک کند. برخی تحقیقات همچنین مصرف چای سبز را با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط می دانند. چای سبز یکی از بالاترین غلظت آنتی اکسیدان ها را در بین انواع چای دارد. به طور طبیعی کالری کمی دارد و حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه است که می تواند نوشیدنی مناسبی برای وعده های عصرانه نیز باشد. . اما توجه داشته باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید و اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف با مشاور تغذیه و یا پزشک خود مشورت کنید.