خورشت قیمه زعفرانی، یکی از انواع خورشت های اصیل و لذیذ ایرانی است که در بین سفره های ایرانیان طرفداران زیادی دارد. و حتی در مراسم های مذهبی می تواند گزینه خوبی برای غذای نذری باشد. ما در این مقاله طرز تهیه این خورشت خوشمزه را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید انتخاب خوبی برای مراسم ها و دروهمی های خود داشته باشید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت قیمه زعفرانی

مقدار مواد لازم برای 5 تا 6 نفر مناسب است .

  • گوشت خورشتی: 500 گرم
  • لپه خام : یک و نیم پیمانه
  • پیاز : یک عدد
  • لیمو عمانی : 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری
  • چوب دارچین : 2 تکه
  • گلاب : 3 قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی : 3 عدد متوسط
  • زعفران دم کرده : به مقدار لازم
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • نمک، فلفل زردچوبه : به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه زعفرانی:


مرحله اول

ابتدا لپه ها و لیمو عمانی ها را از قبل خیس کنید و آن ها را خوب بشویید و اجازه دهید لپه ها برای چند ساعت یا یک روز خیس بخورند. بهتر است در این مرحله یکی دوبار آب لپه را عوض کنید تا بهتر پخته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و آن را با نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب کنید. حالا می توانید رب گوجه فرنگی و زردچوبه را به آن اضافه کرده و خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه خورشت قیمه زعفرانی، گوشت را به اندازه های کوچک تکه کرده و به اصطلاح قیمه قیمه کرده و به موادی که در مرحله قبل درست کردید اضافه کنید. لازم نیست گوشت را زیاد تف دهید همین که رنگ آن کمی عوض شد کافی است. حالا می توانید لپه خام را به گوشت اضافه کنید و با هم تفت دهید. تفت دادن لپه باعث خوش طعم شدن خورشت قیمه میشود.

مرحله چهارم

در این مرحله آب جوش را به قابلمه ای که در آن مواد را آماده کردید اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و لپه یکساعت با آب بپزد. حالا می توانید لیمو عمانی ها را اضافه کرده و بگذارید تا یکساعت دیگر روی شعله ملایم گاز باشد. . یادتان باشد از قبل چند سوراخ روی سطح لیمو عمانی ها ایجاد کرده و بعد به خورشت اضافه کنید.

حالا لیمو عمانی ها را از قابلمه خارج کرده و به خورشت قیمه زعفران دم کرده و نمک و دارچین را اضافه کنید. و اجازه دهید بیست دقیقه دیگر روی حرارت ملایم شعله گاز بماند تا خوب جا بیفتد.

مرحله پنجم

در این مرحله می بایست گلاب را به خورشت قیمه اضافه کرده، نمک و دیگر ادویه های خورشت را بچشید تا در صورت کافی نبودن میزان آن ها، مقدار بیشتری به خورشت اضافه کنید. سیب زمینی ها را به صورت خلالی برش دهید و مقداری روغن در کف ماهیتابه ای بریزید و سیب زمینی ها را سرخ کنید. حالا می توانید خورشت قیمه را با سیب زمینی سرخ شده خلالی، تزیین کرده و در کنار برنج سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

چند نکته برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه زعفرانی :

  1. برای اینکه خورشت شما خوشمزه تر شود بهتر است از پیاز داغ بیشتری استفاده کنید و پیاز ها را با دقت سرخ کرده تا رنگ آن طلایی شود
  2. از لیمو عمانی رنگ روشن استفاده کنید تا ظاهر بهتری به خورشت دهید.
  3. برای اینکه خورشت قیمه عطر بیشتری پیدا کند می توانید به آن یک عدد تا دو عدد هل در دقایق پایانی پخت اضافه کنید.
  4. به جای آب از آب گوشت استفاده کنید تا خورشت طعم لذیذتری پیدا کند.
  5. اگر به جای گلاب از گل محمدی استفده کنید خورشت قیمه عطر بهتری میگیرد.
  6. برای اینکه خورشت شما تیره نشود دارچین به آن اضافه نکنید و فقط از زعفران دم کرده استفاده کنید.
  7. استفاده از گوشت گوسفند طعم خورشت را لذیذتر می کند.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید خورشت قیمه زعفرانی لذیذتری داشته باشید بهتر است اجازه بدهید تا خورشت خوب و با دل خودش بپزد. می توانید برای تزئین خورشت قیمه از چندتا بادمجان سرخ شده نیز استفاده کنید و در کنار برنج زعفرانی در مجالس خود سرو کنید و به دلیل خوش رنگ بودن خورشت سفره های رنگینی برای مهمانان خود آماده کنید. دقت کنید بهتر است از زعفران اصل در تهیه خورشت قیمه استفاده کنید تا طعم و رنگ بهتری به خورشت دهید.