فشار خون بالا، یکی از بیماری های رایج جهانی است که تخمین زده می شود سالانه حدود 9.4 میلیون مرگ و میر جهانی بر اثر فشار خون بالا در دنیا اتفاق می افتد. زعفران به عنوان دارویی که خواص ضد میکروبی، ضد التهاب ، ضد سرطان و ضد افسردگی داشته در مکمل های غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج مطالعات تجربی، همبستگی مثبتی را بین فشار خون بالا و بروز بیماری های مزمنی مانند بیماری قلبی و عروقی، انفارکتوس و اختلال عملکرد کلیه نشان می دهد. در این مقاله به بررسی اثرات زعفران بر فشار خون در بزرگسالان می پردازیم .

کاربرد زعفران در مکمل های غذایی

تأثیرات مطلوب مکمل زعفران بر بیماری های متابولیک قبلا نشان داده شده است. مکمل زعفران ممکن است به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در بزرگسالان بهبود بخشد. تحقیقات تجربی تأثیر مثبت گیاهان دارویی به ویژه زعفران را در کاهش فشار خون نشان داده است.

مصرف زعفران ممکن است باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون پایین شود. لازم به ذکر است که اثرات افت فشار بر اثر مصرف مكمل های زعفرانی كم بوده و معمولا بحرانی نخواهد بود. توجه داشته باشید برای مصرف زعفران به عنوان دارویی برای کاهش فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید. مصرف زعفران همراه با داروهایی که برای کاهش فشار خون استفاده می شود ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود در نتیجه در مصرف بیش از حد آن محتاط باشید.

فشار خون شما به دو صورت ثبت می شود:

  • فشار خون سیستولیک (عدد اول) - نشان می دهد که خون شما در هنگام تپش قلب چه فشاری بر دیواره شریان وارد می کند.

  • فشار خون دیاستولیک (عدد دوم) - نشان می دهد که خون شما در حالی که قلب بین ضربان ها در حال استراحت است، چه فشاری بر دیواره شریان وارد می کند.

فشار خون طبیعی برای اکثر بزرگسالان به عنوان فشار سیستولیک کمتر از 120 و فشار دیاستولیک کمتر از 80 تعریف می شود.

فشار خون بالا به عنوان فشار سیستولیک بین 120 تا 129 با فشار دیاستولیک کمتر از 80 تعریف می شود.

خواص زعفران و تاثیر آن در کاهش فشار خون

کلاله زعفران از قدیم به عنوان ادویه و رنگ خوراکی استفاده می شده است. گیاه زعفران سرشار از کروسین، پیروکروسین، سافرانال و کروستین است که تاثیر مثبتی بر روی سلامتی انسان دارد. آنتی اکسیدان موجود در زعفران باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود و همچنین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش میدهد.

سافرانال موجود در زعفران عامل اصلی عطر آن می باشد که از جمله خواص آن می توان به بهبود عملکرد سیستم عصبی اشاره کرد. کروسین موجود در زعفران عامل رنگ دهی آن بوده و همچنین خواص درمانی بیشماری دارد که از جمله آن می توان به درمان بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات مربوط به شبکیه چشم اشاره کرد. بر اساس آزمایشی که بر روی دو گروه از موش های آزمایشگاهی انجام شد، دانشمندان متوجه شدند که مصرف زعفران در طول آزمایش توسط موش های با فشارخون طبیعی و با فشار خون بالا، به دلیل وجود کروسین و سافرانال موجود در زعفران باعث کاهش فشار خون در هر دو گروه از موش های آزمایشگاهی شد.

9 روش کاربردی برای کنترل فشار خون بالا بدون مصرف دارو


تاثیر زعفران بر بیماری فشارخون

وزن خود را کاهش دهید

چرا که اضافه وزن باعث بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا میشود. فشار خون اغلب با افزایش وزن افزایش می یابد. اضافه وزن همچنین می تواند باعث اختلال در تنفس در هنگام خواب شود که فشار خون شما را بیشتر افزایش می دهد.

به طور منظم ورزش کنید.

فعالیت بدنی منظم در حدود 150 دقیقه در هفته یا 30 دقیقه در روز میتواند در حدود 5 تا 8 میلی متر جیوه فشار خون شما را کاهش دهد. اگر ورزش را متوقف کنید، فشار خون شما می تواند دوباره افزایش یابد.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی متر جیوه کاهش دهد.

سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

حتی کاهش اندک سدیم در رژیم غذایی می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و در صورت داشتن فشار خون بالا، فشار خون را حدود 5 تا 6 میلی متر جیوه کاهش دهد.

مقدار الکلی که می نوشید را محدود کنید.

از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

هر سیگاری که می کشید فشار خون شما را برای دقایقی پس از اتمام آن افزایش می دهد. ترک سیگار به بازگشت فشار خون به حالت عادی کمک می کند. ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد. افرادی که سیگار را ترک می کنند ممکن است بیشتر از افرادی که هرگز سیگار را ترک نکرده اند عمر کنند.

مصرف کافئین را کاهش دهید.

نقش کافئین در فشار خون هنوز مورد بحث است. کافئین می تواند فشار خون را تا 10 میلی متر جیوه در افرادی که به ندرت کافئین مصرف می کنند افزایش دهد.

استرس خود را کاهش دهید.

استرس مزمن ممکن است به فشار خون بالا کمک کند. در این زمینه تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات استرس مزمن بر فشار خون مورد نیاز است.

فشار خون خود را در خانه کنترل کنید و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

سعی کنید به طور منظم از دستگاه های فشار خون برای پایش و کنترل فشار خون خود استفاده کنید. مشورت و ویزیت توسط پزشک خود، نیز کلید کنترل فشار خون است.

کلام آخر

در این مقاله به تاثیر خواص زغفران بر فشار خون بالا پرداختیم. همانطور که گفته شد گیاه زعفران به دلیل خواص بیشماری که دارد در بسیاری از بیماری ها نقش داشته که یکی از آن ها کمک به کاهش فشار خون در افرادی با فشار خون بالا می باشد. به گفته متخصصان علم پزشکی عادات غذایی سالم و ورزش نسبت به مصرف دارو، در تنظیم فشار خون موثرتر است و عموما نتیجه پایدارتری خواهد داشت. به طور کلی، سبک زندگی نقش مهمی در درمان فشار خون شما دارد. اگر با یک شیوه زندگی سالم فشار خون خود را با موفقیت کنترل کنید، ممکن است نیاز به مصرف دارو نداشته باشید یا مصرف آن را کاهش دهید.