کته زعفرانی یکی از انواع برنج است که به صورت دمی پخت میشود که معمولا به صورت قالبی در مجالس و رستوران های سنتی به همراه انواع خورشت به عنوان غذای اصلی سرو میشود. در این مقاله طرز تهیه کته زعفرانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کته زعفرانی قالبی

مقدار مواد لازم برای یک نفر در نظر گرفته شده است.

  • برنج ایرانی: 4 پیمانه
  • کره : 50 گرم
  • روغن : 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده و غلیظ : 2 قاشق غذاخوری
  • نمک : به میزان لازم

طرز تهیه کته زعفرانی قالبی :


مرحله اول

ابتدا برنج را شسته و به میزان یک بند انگشت آب به آن اضافه کنید تا بالای سطح برنج را بگیرد. سپس نمک را به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا چند ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

برنج را روی شعله گاز قرار دهید و روغن مایع را اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش آید و در حال جوشیدن یک مرتبه برنج را هم بزنید.

مرحله سوم

پس از آن که آب برنج تبخیر شد. کره و زعفران را با هم داخل کاسه ای مخلوط کرده و یک سوم برنج را داخل کاسه با مخلوط کره و زعفران هم بزنید تا برنج رنگ زعفرانی به خود بگیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج زعفرانی را در ته قابلمه قالبی مورد نظر که قبلا ته آن را چرب کردید بریزید و با قاشق سطح برنج زعفرانی را صاف کنید. سپس باقیمانده برنج سفید را روی آن بریزید و بار دیگر سطح آن را صاف کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله قابلمه برنج را روی شعله گاز با حرارتی ملایم به مدت 40 تا 45 دقیقه قرار دهید تا برنج دم بکشد. سپس سینی را روی قابلمه قرار دهید و قابلمه را روی سینی برگردانید تا کته را به صورت قالبی داشته باشید.

مرحله ششم

حالا می توانید کته قالبی را به دلخواه تزئین کرده و در کنار انواع خورشت و کباب میل کنید.

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه کته زعفرانی قالبی را به شما آموزش دادیم. می توانید در مراسم ها و دورهمی های خاص خود از این نوع برنج استفاده کنید تا به سفره های خود رنگ و بویی خاص دهید.