در طول تاریخ گیاه زعفران به دلیل خواص بیشماری که دارد مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته و به دلیل آشنایی روز افزون مردم با فواید غذایی و دارویی آن، مصرف این ادویه با ارزش در دنیا در حال افزایش است. از این گیاه با ارزش در صنایع متعددی استفاده میشود که یکی از مهمترین آن ها صنعت آرایشی بهداشتی است امروزه با توجه به خواص مفید شناخته شده زعفران برای پوست، این گیاه ارزشمند در بسیاری از محصولات زیبایی فرموله شده و کاربرد دارد که از آن جمله می توان به پاک کننده ها، سرم ها و ماسک های صورت اشاره کرد.

زعفران بیشتر در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود و نقش به سزایی در ترویج ترمیم سلول ها دارد. همان طور که میدانیم سلامتی و شفافیت پوست صورت رابطه مستقیمی با عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

از این رو برای بهبود وضعیت پوست صورت باید به فکر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن باشید تا همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید. وجود آنتی اکسیدان های موجود در زعفران باعث ترمیم و تشکیل سلول های پوستی شده، باکتری ها را از بین می برد و به درمان آکنه کمک می کند.
در این مقاله به چندین مورد از خواص زعفران برای سلامتی پوست اشاره می کنیم.

محافظ در برابر اشعه UV

وقتی صحبت از سلامت پوست می شود، منظور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفشUV است. اشعه ماوراء بنفش باعث تولید رادیکال های آزاد شده که گیاه زعفران با توجه به دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان منجر به خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود و از آسیب پوست در برابر این رادیکال ها جلوگیری می کند و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن به افزایش خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست کمک می کند.

ضد آکنه

زعفران به دلیل خاصیت ضد التهاب و التیام بخشی که دارد به درمان آکنه کمک می کند

شفافیت پوست

علاوه بر ویتامین A، زعفران حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C نیز می باشد، که در کلاژن سازی موثر است و به درخشندگی و شفافیت پوست کمک کرده و لکه های تیره، رنگدانه و کک و مک را از بین می برد.

جلوگیری از لکه های پوستی

اثر ضد قارچی زعفران آن را برای درمان آکنه، لک و جوش های سرسیاه موثر می کند. گیاه زعفران به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین، زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، نه تنها رنگ پوست را روشن می کند، بلکه باعث بهبود و کاهش لکه های پوستی نیز می شود.

ضد پیری

زعفران حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که باعث کاهش سرعت پیری می شود و از پوست در برابر آسیب محافظت می کند. همچنین کروسین موجود در زعفران خاصیت ضد افسردگی داشته و به شادابی و نشاط پوست کمک می کند.

تقویت پوست های عادی و چرب

افرادی که پوست های طبیعی و حتی چرب دارند می توانند با مصرف زعفران به صورت دمنوش و یا استفاده از ماسک های صورت زعفرانی به ترمیم و تقویت پوست خود تا حد زیادی کمک کرده و از چروک شدن و زخم شدن آن به سادگی جلوگیری کنند یکی از ماسک هایی که می توانید برای بهبود وضعیت پوست خود استفاده کنید ماسک لیمو، زعفران است. لیمو پاک کننده عمیق پوست در حالی که زعفران به آن درخشندگی می دهد.

سایر فواید زعفران برای پوست

  • از تیره شدن پوست در برابر آفتاب جلوگیری می کند
  • درخشندگی طبیعی ایجاد می کند
  • پوست را تقویت می کند
  • جای زخم را التیام می بخشد
  • کک و مک های پوستی را کاهش می دهد
  • محصولات زعفرانی که به سلامت پوست کمک می کنند
  • انواع کرم های صورت زعفرانی
  • دمنوش و چای زعفرانی
  • ماسک های صورت زعفرانی
  • اسکراب صورت زعفرانی
  • ژل ها و روغن های زعفرانی
  • عسل و شربت های زعفرانی

کلام آخر:

خواص زعفران برای پوست تنها به تقویت و بهبود آن محدود نمی شود و تاثیراتی که زعفران بر روی بدن به خصوص اندام داخلی آن دارد برای پوست بسیار مفید و موثر است. همچنین اگر می خواهید پوستی سالم و شفاف داشته باشید بهتر است در کنار استفاده خوراکی از زعفران، به استفاده مداوم از انواع ژل و ماسک های زعفرانی بپردازید تا از داشتن پوستی سالم و شفاف لذت ببرید

در این مقاله به خواص منحصر به فرد زعفران، در صنعت آرایشی بهداشتی که بیشتر درباره سلامت و تقویت پوست بود پرداختیم و در مقاله های بعدی به معرفی انواع ماسک های زعفرانی می پردازیم.