بریونی مرغ یا مرغ بریان با زعفران یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه است که در سراسر جهان طرفدارهای زیادی دارد. این غذا را می‌توانید در فر یا بدون فر بپزید و متناسب با سلیقه و ذائقه خودتان داخل شکم مرغ را با مواد دیگر به همراه ادویه‌های مختلف پر کنید. بریونی مرغ با زعفران، غذایی مجلسی است که می‌تواند سفره مهمانی شما را رنگین و لذیذ کند. همراه ما باشید تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را مرحله به مرحله برایتان توضیح دهیم.

مواد لازم برای تهیه بریونی مرغ با زعفران

مقدار مواد لازم برای ۴ نفر مناسب است. بریونی مرغ را می‌توانید به عنوان غذای اصلی برای وعده‌های شام و ناهار سرو کنید. برای آماده‌سازی مواد اولیه پخت مرغ بریان در حدود نیم ساعت زمان لازم است و زمان پخت آن هم در حدود سه ساعت طول خواهد کشید.

  • مرغ کامل: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیب‌زمینی: ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده: ۵ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: به میزان لازم
  • برگ بو: ۲ عدد
  • رزماری و پاپریکا: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل دستور پخت مرغ بریان با زعفران


مرحله اول

ابتدا مرغ کامل را به خوبی تمیز کنید و داخل شکم آن را خالی کنید. توجه کنید که نباید داخل شکم مرغ را با کارد برش بزنید تا بعدا مواد از داخل آن خارج نشود. در ادامه آن را بشویید و در جایی بگذارید تا آب اضافی در داخل شکم مرغ خارج شود.

مرحله دوم

مرغ را خشک کنید و با انگشت بین پوست و گوشت مرغ کمی فاصله بیندازید. دقت کنید که نباید پوست به طور کامل جدا شود. مقداری نمک بردارید و بخش‌های داخلی و خارجی مرغ را به نمک آغشته کنید.

مرحله سوم

فلفل دلمه‌ای و پیاز را خرد کنید و به همراه آبلیمو و ادویه‌های پاپریکا، فلفل سیاه و رزماری در ظرفی بریزید و به خوبی باهم ترکیب کنید. این مخلوط را به همراه برگ بو داخل شکم مرغ بریزید و آن را در یخچال قرار دهید تا به خوبی طعم‌دار شود.

مرحله چهارم

بعد از خارج کردن مرغ از یخچال، زعفران دم کرده را روی قسمت‌های خارجی مرغ بمالید. دوباره مرغ را به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. بعد از خارج کردن آن اگر از مخلوط فلفل دلمه‌ای و پیاز باقی مانده بود، می‌توانید داخل شکم مرغ بریزید.

مرحله پنجم

با نخ مناسب شکم مرغ را بدوزید تا هنگام پخت مواد از داخل شکم آن خارج نشود. می‌توانید بال‌ها و ران‌ها را هم به سمت داخل بدن مرغ بدوزید تا بعد از پخت ظاهری مجلسی و بهتر داشته باشد.

مرحله ششم

برای پخت و گریل کردن مرغ می‌توانید از سیخ جوجه گردان یا سینی فر استفاده کنید. در صورتی که فر ندارید هم می‌توانید از قابلمه یا بخار پز استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که برای بریانی کردن مرغ بهتر است که از فر استفاده کنید.

ابتدا سینی فر را به روغن آغشته کنید و بعد مرغ را داخل آن قرار دهید. می‌توانید مقداری فلفل دلمه‌ای، هویج یا سیب‌زمینی هم در کنار آن بگذارید. مقداری کره آب کنید و به همراه زعفران دم کرده روی سطح خارجی مرغ بمالید.

مرحله هفتم

فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت مرغ به خوبی بپزد و بریانی شود. می‌توانید هر نیم ساعت در فر را باز کنید و مقداری کره و زعفران روی مرغ بمالید.

مرحله هشتم

زمانی که مرغ در حال پختن است، مقداری از سیب‌زمینی‌ها به همراه سبزیجات دلخواهتان بپزید یا سرخ کنید تا با مرغ بریانی سرو کنید.

مرحله نهم

بعد از پختن مرغ بریانی، آن را به همراه سیب‌زمینی و سبزیجات دلخواهتان داخل ظرفی قرار دهید و نخ‌ها را با قیچی جدا کنید. بریونی مرغ زعفرانی آماده است و می‌توانید آن را با رب انار به همراه خانواده میل کنید.

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه بریونی مرغ با زعفران را به شما آموزش دادیم. می‌توانید این غذای لذیذ و مجلسی را در دورهمی‌های خود به عنوان غذای اصلی سرو کنید. مرغ بریان با عطر و طعم زعفران، غذایی قدیمی و آشنا در بین قومیت‌های مختلف است. بعدها با تغییراتی که در دستور پخت آن ایجاد شد، به صورت مرغ کنتاکی یا سوخاری هم شناخته می‌شود.