یکی از دلایل لذیذ و خوش رنگ بودن غذاهای اصیل ایرانی، وجود ادویه‌ای جادویی به نام زعفران است. زعفران همچون نگینی درخشان در غذاهای ایرانی دیده می‌شود. از زمان‌های قدیم، تمام دورهمی‌های خانوادگی همراه با عطر و طعم زعفران بوده و یادگاری دلنشین در خاطرات ما به جای گذاشته است. در ادامه همراه ما باشید تا درباره نقش زعفران در غذاهای ایرانی توضیح داده و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ زعفرانی را به شما آموزش دهیم.

زعفران و آشپزی ایرانی

زعفران را در سراسر جهان با نام طلای سرخ می‌شناسند. رشته‌های سرخ رنگ گل‌های زعفران رنگی جادویی و طعمی خاص به غذاها می‌دهد. هزاران سال است که ایران مهد پرورش این گیاه ارزشمند است و بزرگ‌ترین صادرکننده آن به شمار می‌رود. نقش زعفران در انواع غذاهای ایرانی ، دسرها و نوشیدنی‌هایی مثل چای زعفران، شربت خاکشیر و بیدمشک همیشه پر رنگ بوده و عامل اصلی طعم دلنشین و آرام‌بخش آن‌ها بوده است.

برای اینکه بتوانید رنگ و عطر زعفران را در غذاها حفظ کنید، بهتر است هنگام پخت غذا رشته‌های زعفران را آسیاب کنید و در یخ قرار دهید. محل نگهداری این ادویه باید دور از منبع گرما مثل نور خورشید و اجاق گاز باشد. بهتر است زعفران را در مکانی خشک و خنک و در ظرفی دربسته نگهداری کنید تا عطر و تازگی آن حفظ شود. برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی ابتدا باید مقداری از آن را بچشید. توجه کنید که زعفران‌های اصیل طعمی تلخ دارند.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ زعفرانی، یک غذای ایرانی با طعم زعفران

زرشک پلو با مرغ زعفرانی یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین غذاها در بین ایرانیان است. این غذا عموما در مجالس و دورهمی‌ها پای ثابت سفره‌های ایرانی است. در ادامه طرز تهیه این غذا را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم:

  • سینه یا ران مرغ ۴ تکه
  • زرشک ۱ پیمانه
  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۲۵ گرم
  • زعفران دم‌کرده ۲ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر ۲ حبه
  • شکر ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل به اندازه کافی
  • گلاب نصف قاشق چای‌خوری

مراحل دستور پخت زرشک پلو با مرغ زعفرانی


مرحله اول

روی تکه‌های مرغ مقداری نمک، فلفل و زردچوبه بپاشید و درون ظرف دربسته‌ای داخل یخچال قرار دهید. درون قابلمه پیاز و سیر را خرد کنید و به همراه روغن و کمی زردچوبه کمی تفت دهید.

مرحله دوم

مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید و آن‌ها را با پیاز و سیر در قابلمه تفت دهید. بعد از سرخ شدن مرغ‌ها، رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و اجازه دهید تا کمی سرخ شود. سرخ شدن رب باعث می‌شود تا مرغ‌ها خوش‌رنگ شوند و بوی خامی رب گرفته شود.

مرحله سوم

کمی نمک و فلفل به ترکیب مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید. در ادامه سه لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید مرغ‌ها با حرارت کم بپزند. تقریبا یک ساعت طول می‌کشد تا مرغ‌ها به طور کامل پخته شوند.

مرحله چهارم

برای تهیه زرشک پلو، ابتدا زرشک‌ها را به مدت نیم ساعت درون آب قرار دهید تا نرم شوند. برای آبکش کردن برنج ابتدا برنج را درون ظرفی که حاوی آب ولرم و نمک است به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بگذارید بماند.

مرحله پنجم

در ادامه درون قابلمه‌ای آب بریزید و بگذارید تا جوش بیاید. درون آب، یک قاشق غذاخوری روغن مایع و نمک ریخته و برنج را به قابلمه اضافه کنید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه اگر دانه‌های برنج تا حدودی نرم شده بود، آن‌ها را در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید.

مرحله ششم

درون قابلمه مقداری آب و روغن مایع بریزید و اجازه دهید کمی گرم شود. در ادامه برنج آبکش شده را با کفگیر داخل قابلمه بریزید. حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید که برنج به آرامی دم بکشد.

مرحله هفتم

زرشک را آبکش کنید و به همراه شکر و کره درون ماهیتابه ریخته و تفت دهید. توجه کنید که زرشک‌ها را زیاد تفت ندهید تا نسوزند.

مرحله هشتم

در این مرحله باید به مرغ‌های پخته شده آبلیمو، گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید. اجازه دهید مرغ در حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم با ترکیب گلاب و زعفران بپزد تا عطر و طعم زعفران را بگیرد.

مرحله نهم

مقداری از برنج پخته شده را درون ظرفی با زرشک و زعفران مخلوط کنید. می‌توانید از این مخلوط برای تزئین برنج سفید استفاده کنید. درون ظرف دیگری هم مرغ‌ها را بچینید. می‌توانید آب مرغ را هم در کاسه‌های کوچکی بریزید و در کنار غذا سرو کنید.

کلام آخر

نقش زعفران در غذاهای ایرانی مثل خاطره‌ای خوش است که تک‌تک ما از دورهمی‌های خانوادگی خود داریم. عطر و رنگ سرخ این ادویه در هر غذا نشان دهنده طعم لذیذی است که با چشیدن آن در ذهن‌ها می‌ماند. هزاران سال است که زعفران در آشپزخانه‌های ایرانی جایگاهی همیشگی و ثابت داشته است.