زعفران طلای سرخ و ادویه‌ای ارزشمند در سرتاسر جهان است. بیشتر غذاهای آسیایی و اروپایی مزین به رنگ و طعم دل‌نشین زعفران است. خراسان مهد رویش و زایش گل‌های ارغوانی زعفران و بزرگ‌ترین تولیدکننده این ادویه در جهان به شمار می‌رود. آب و هوای مساعد و زمین‌های حاصل‌خیز این منطقه، بستری مناسب برای رشد پیازهای گیاه زعفران است. به همین دلیل سالانه جشن برداشت زعفران به عنوان شکرگزاری از تولید این محصول و معرفی آن به مردمان مناطق دیگر برگزار می‌شود. در این مقاله درباره نحوه اجرای این جشن برای شما توضیح خواهیم داد.

جشن برداشت زعفران در خراسان

زمان کشت زعفران از مرداد تا شهریور ماه و زمان برداشت آن در آبان ماه است. کشاورزان ساعت طلایی در برداشت زعفران را قبل از طلوع خورشید می‌دانند. چراکه با روشن شدن آسمان و تابش نور خورشید به گل‌های زعفران، عطر و طعم آن تغییر می‌کند. بعد از برداشت هم زمان خشک کردن گل‌ها و بسته‌بندی رشته‌های زعفران است.

در نیمه دوم آبان ماه که تقریبا تمام زعفران‌ها چیده شده‌اند، زمان برگزاری جشن برداشت زعفران است. این جشن در شهرستان سرایان واقع در خراسان جنوبی و با همکاری جهاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و فرمانداری این شهر برگزار می‌شود. سرایان بعد از شهرستان قائنات دومین قطب تولید زعفران در ایران به شمار می‌رود. سالانه در حدود ۱۲ تن زعفران از مزارع کشاورزی این شهر به دست می‌آید.

برگزاری این جشن برای شکرگزاری از وجود این محصول گران‌بها در این منطقه و معرفی آن به شهرهای دیگر است. با رونق گرفتن کشت زعفران در سرایان، بیشتر مردم این شهر به تولید گیاه زعفران مشغول شده‌اند. اشتغال‌زایی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان کشاورزی و جذب توریسم از چشم‌اندازهای بلندمدت برگزاری جشن برداشت زعفران محسوب می‌شود.

آیین و آداب جشن برداشت زعفران

در جشن برداشت زعفران کشاورزان محلی به صورت نمادین فرایند برداشت زعفران را به تماشاگران نشان می‌دهند. عده‌ای هم در حال پاک کردن، جداسازی و خشک کردن گل‌های زعفران هستند. در راستای تولید زعفران باکیفیت‌تر در استان سرایان، سخنرانی‌هایی هم انجام می‌شود. علاوه بر این، گردشگرانی که برای شرکت در این جشن آمده‌اند، می‌توانند از محصولات محلی بازدید و خرید کنند.

جشن برداشت زعفران که سالانه با حضور مدیران، تولیدکنندگان محلی، کشاورزان نمونه و بازدیدکنندگان برگزار می‌شود، می‌تواند در آینده به جشنواره‌ای ملی در کشور تبدیل شود. بزرگ‌تر شدن این گردهمایی نه تنها به رونق اقتصادی خراسان کمک می‌کند بلکه در رشد صادرات و تولیدات زعفران هم موثر خواهد بود.

جشن برداشت زعفران مصطفوی

جشن برداشت زعفران مصطفوی هم با هدف حمایت از تلاش کشاورزان و رونمایی از صفر تا صد زنجیره تولید زعفران در آبان ماه برگزار می‌شود. تور مزارع زعفران، چینش زعفران توسط مهمانان و تجربه‌ای عملی و واقعی از فرایند برداشت زعفران بخشی از فعالیت‌هایی است که در این جشن انجام می‌شود.

اهداف جشنواره برداشت زعفران در خراسان

خراسان شهری با آب و هوای خشک و نیمه خشک است که مکانی مناسب برای رشد و رویش گل‌های زعفران محسوب می‌شود. وجود سفره‌های زیرزمینی در سرایان و نیاز کم گیاه زعفران به آبیاری، این شهرستان را تبدیل به مکانی ویژه برای تولید طلای سرخ کرده است.

برگزاری جشن برداشت زعفران در خراسان، فرصتی عالی برای معرفی کیفیت ممتاز زعفران این منطقه به مردمان شهرهای دیگر، تاجران و صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. با افزایش صادرات و تقاضای زعفران این منطقه، شرایط زندگی کشاورزان هم بهبود می‌یابد. بعلاوه این جشنواره مکانی مناسب برای گزارش دستاوردهای علمی‌ای است که در راستای پیشرفت دستگاه‌ها و فرایندهای تولید و برداشت زعفران انجام شده است.

گسترش توریسم کشاورزی می‌تواند باعث رونق اقتصادی هر منطقه شود. به همین جهت، استان خراسان قراردادهایی با آژانس‌های گردشگری برای برگزاری تورهای جشن برداشت زعفران امضا کرده است. اجرای این تورها در کنار کارگاه‌های آموزشی که در این جشنواره برگزار می‌شود، ایرانیان و توریست‌های خارجی زیادی را می‌تواند به خراسان و منطقه سرایان جذب کند.

تاثیرات برگزاری جشن برداشت زعفران چیست؟

مهم‌ترین تاثیر برگزاری سالانه جشن برداشت زعفران در دانشکده کشاورزی شهرستان سرایان، افزایش سطح زیر کشت زعفران در منطقه خراسان است. تاکنون برداشت محصول در منطقه سرایان ۱۵ درصد رشد داشته و امکانات بیشتری برای تامین آب و کشت این گیاه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

تقریبا ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های خراسان مختص به کشت زعفران است. جشنواره‌های زعفران می‌تواند میزان عرضه و تقاضا این محصول را بالا ببرد و فرصت‌های شغلی و امکانات جدیدتری را برای کشاورزان و مردمان محلی ایجاد کند.

کلام آخر

زعفران، طلای سرخ منطقه خراسان است و همچنین بزرگ‌ترین گنج و فرصت این منطقه برای حرکت به سمت پیشرفت و رونق اقتصادی به شمار می‌رود. برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشن برداشت زعفران نه تنها به معرفی این محصول کمک می‌کند بلکه میزان تقاضا و خرید زعفران را هم افرایش می‌دهد. همین موضوع افراد بیشتری را به کاشت زعفران در این منطقه ترغیب می‌کند.