از گذشته، زعفران را به عنوان طلای سرخ یاد کرده‌اند. چراکه زعفران یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های جهان شناخته می‌شود. زعفران محصولی است که برای کشت به زحمت و هزینه کم نیاز دارد. اما بسیار پربازده و سودآور است.

به‌طور تقریبی، هر یک کیلوگرم زعفران، حدود ۵ هزار دلار آمریکا قیمت دارد. ارزش جهانی صادرات زعفران بیش از ۲۵۰ میلیون دلار است. ایران بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان است که حدود ۹۰ درصد از بازار صادراتی را در اختیار دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای کشاورزان ایرانی وجود دارد که می‌توانند با کمک آن‌ها، به کشت زعفران پرداخته و آن را صادر کنند. در ادامه دلایل کشت زعفران را به شما بیشتر توضیح می‌دهیم تا ببینیم که چرا کشت زعفران سودآور است.

چرا باید زعفران بکاریم؟

زعفران یکی از پرسودترین کالاهای صادراتی در سراسر جهان است که کشاورزان و صادرکنندگان بسیاری به آن توجه نشان می‌دهند. با بررسی دلایل کشت زعفران به راحتی می‌توان متوجه شد که چرا کاشت زعفران بسیار پربازده و سودآور است. در ادامه به شما می‌گوییم که چرا باید زعفران بکارید:

1. کشت زعفران ارزش افزوده بالایی دارد

پیاز زعفران می‌تواند تا هفت سال در خاک باقی مانده و گل بدهد. یعنی شما تنها با یکبار خرید و کاشت پیاز زعفران، می‌توانید تا هفت سال محصول برداشت کنید. (البته به شرط آنکه با روش نگهداری پیاز زعفران آشنا باشید.) همچنین می‌توانید بعد از این مدت، پیاز زعفران را از خاک خارج کرده و بفروشید. یعنی از فروش پیازهایی که هفت سال به شما محصول داده‌اند هم می‌توانید به درآمدزایی برسید. به‌طورکلی می‌توان گفت که ارزش افزوده در مراحل تولید کشت زعفران بالا است.

2. زعفران به کم‌آبی مقاوم است

زعفران گیاهی است که برای رشد و نمو به آب کمی نیاز دارد. برای کشت زعفران حتی می‌توان از آب باران هم برای آبیاری پیازهای زعفران استفاده کرد. چراکه پیاز زعفران تنها سالی یک یا دو بار به آبیاری نیاز خواهد داشت. بنابراین هزینه آبیاری کشاورزان کاهش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید در مناطق خشک و کم‌آب هم به کشت زعفران بپردازید.

3. زعفران قیمت بالایی دارد

زعفران در ایران پس از نفت دومین کالای صادراتی شناخته می‌شود که درآمد ارزی بسیاری برای کشور فراهم می‌کند. چراکه قیمت زعفران درست مانند طلا یا نفت در بازار جهانی تغییر می‌کند. برای مثال هرچقدر قیمت دلار کمتر شود، کشورهای واردکننده تمایل بیشتری به خرید زعفران از ایران دارند. به این ترتیب سفارش‌های بیشتری برای خرید زعفران ثبت می‌کنند. بااین‌حال همچنان قیمت زعفران بالا خواهد بود. چراکه زعفران از محصولاتی لوکس شناخته می‌شود که از قدیم به گران‌بها بودن آن اشاره شده است. بی‌دلیل نیست که به این

4. زعفران از مهم‌ترین اقلام صادراتی در جهان است

همان‌طور که گفتیم در ایران، زعفران دومین کالای صادراتی است. در جهان هم صادرات و واردات زعفران بسیار رونق دارد و کشورهای بسیاری در بازار جهانی با وجود قیمت بالای زعفران، به واردات این ادویه مشغول هستند. البته این روزها رقیب‌های صادرکننده زعفران در جهان بیشتر شده و همین امر رقابت را برای ایران سخت کرده است. به همین دلیل کشاورزان و صادرکنندگان باید به اصول بازاریابی و برندینگ توجه بیشتری نشان دهند تا بتوانند در صادرات زعفران موفق عمل کنند.

5. هزینه کشت زعفران اندک است

کشت زعفران بسیار ساده است و به فرایند خاصی نیاز ندارد. بنابراین می‌توان تنها با یک بار آماده کردن زمین و کاشت پیازهای زعفران، تا هفت سال محصول برداشت کرد. کار نیروی انسانی هم در فرایند کاشت محدودتر است و تنها برداشت زعفران است که به زحمت و هزینه بسیاری نیاز دارد. اما به‌طورکلی زعفران نسبت به دیگر محصولات کشاورزی، هزینه کشت کمتری دارد.

تهدیدهای تولید زعفران

کشت زعفران همان‌طور که فرصت‌های بسیاری برای کشاورزان داشته، تهدیدهایی هم دارد که می‌توانند مانعی جدی باشند.

1. تلفات بالای گل زعفران

گل زعفران بسیار حساس است و به همین دلیل برداشت آن به زحمت و توجه بالایی نیاز دارد. اگر فرایند برداشت گل زعفران تا خشک کردن کلاله‌ها به خوبی انجام نشود، شاهد تلفات بالای گل زعفران خواهیم بود. حمل‌ونقل نادرست، عدم نگهداری صحیح و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند منجر به نابودی گل‌های زعفران شود.

2. عدم تمایل نسل جدید به کشت زعفران در ایران

کشت زعفران در ایران معمولا شغلی خانوادگی و سنتی شناخته می‌شود که بیشتر افراد بزرگسال یک خانواده در آن مشغول هستند. اما نسل جوان‌تر و آینده این خانواده‌ها معمولا تمایل کمتری به ادامه این شغل دارند و ترجیح می‌دهند که کشاورزی را کنار بگذارند. همین امر می‌تواند کشت زعفران، تولید و صادرات آن را با مشکل مواجه کند.

3. افزایش کشت گلخانه‌ای زعفران در جهان

زعفران برای آنکه کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، به شرایط آب‌وهوایی و خاک منحصربه‌فردی برای رشد نیاز دارد. این شرایط آب‌وهوایی ویژه را می‌توان در بعضی از نقاط ایران مثل خراسان پیدا کرد. به همین دلیل کیفیت زعفران خراسان قابل مقایسه با هیچ زعفران دیگری در جهان نیست. اما به تازگی کشورهای پیشرفته مثل چین که به این شرایط آب‌وهوایی دسترسی ندارند، به کشت گلخانه‌ای زعفران روی آورد‌ه‌اند تا شرایط موردنیاز زعفران را بازسازی کنند. همین اتفاق باعث شده تا چین و دیگر کشورهای مشابه به رقبای اصلی ایران در تولید و صادرات زعفران تبدیل شوند و عرصه را بر کشاورزان ایرانی تنگ کنند.

4. برندینگ و بازاریابی ضعیف در ایران

یکی عواملی که می‌تواند در کشت زعفران هم فرصت و هم تهدید باشد، برندینگ و بازاریابی است. اگر تولیدکنندگان بتوانند به خوبی از اصول برندینگ و بازاریابی استفاده کنند، می‌توانند در رقابت جهانی پیروز شوند. اما معمولا زعفران ایرانی با برندینگ و بازاریابی ضعیفی روبه‌رو است. برای مثال، زعفران ایرانی به صورت انبوه و فله‌ای به اسپانیا فروخته می‌شوند و این کشور با بازاریابی و بسته‌بندی جدید، زعفران ایرانی را با نام خود و با قیمت بالاتری صادر می‌کند. به همین دلیل بسیاری از مردم جهان زعفران اسپانیا را بیشتر از زعفران ایرانی می‌شناسند.

5. عدم خط و مشی در تجارت زعفران در ایران

در ایران خط و مشی جامع و منسجمی در ارتباط با تجارت و بازرگانی زعفران وجود ندارد. به همین دلیل مشکلات و چالش‌های فراوانی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران قرار دارد. عدم وجود استانداردها، اصول و چارچوب‌ها، آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم می‌تواند به صادرات زعفران و درنتیجه رونق چرخه اقتصادی کشور صدمه وارد کند.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم زعفرانی محصولی پربازده و سودآور است که کشاورزان با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای کشت زعفران می‌توانند برای تولید و صادرات این کالای گران‌بها تصمیم بگیرند.