مگر می‌شود پا در آشپزخانه یک خانواده ایرانی گذاشت و بوی شیرین زعفران را احساس نکرد؟ نقش زعفران در انواع غذاهای ایرانی انکارنشدنی است. از هزاران سال پیش تا امروز، زعفران یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها برای ایرانیان بوده است که در تهیه انواع غذاها، دسرها، دمنوش‌ها و شربت‌ها کاربرد دارد. در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه چند دمنوش و شربت زعفرانی را به شما آموزش دهیم و نقش زعفران را در انواع غذاهای ایرانی بررسی کنیم.

نقش زعفران در انواع غذاهای ایرانی

بسیاری از ما، زعفران را عضوی جدانشدنی در آشپزخانه‌های خانواده‌های ایرانی می‌دانیم. این ادویه با عطر و طعمی که دارد، سال‌های بسیار است که در قفسه‌های هر خانواده ایرانی جای خوش کرده است. چراکه بسیاری از دسرها، نوشیدنی‌ها و غذاهای ایرانی عطر، طعم و رنگ خود را مدیون زعفران هستند.

هزاران سال پیش هم ایرانیان از زعفران برای تهیه انواع خوراک‌ها و نان‌ها استفاده می‌کردند. در حال حاضر هم زعفران همچنان مهم‌ترین و پرکاربردترین ادویه بین ایرانیان شناخته می‌شود. زرشک پلو با مرغ، چای زعفرانی، شله‌زرد و بسیاری نوشیدنی‌ها و غذاهای دیگر در سفره‌های خانواده‌های ایرانی را نمی‌توان بدون زعفران تصور کرد.

چند نکته برای خرید و نگهداری زعفران

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید که غذاهای خود را آغشته به عطر و طعم زعفران کنید و اصالت ایرانی بودن را حفظ کنید، حتما این ادویه گران‌بها و اصیل را در خانه داشته باشید. اما برای نگهداری زعفران در خانه به نکات زیر توجه کنید تا تازگی آن حفظ شود. چراکه زعفران هرچقدر تازه‌تر باشد، رنگ و بوی بهتری به غذاهایتان می‌دهد.

  • زعفران را در یخچال نگهداری نکنید.
  • محل نگهداری زعفران باید در جای خنک و تاریک باشد.
  • از نگهداری زعفران در نزدیکی منبع گرما مثل اجاق‌گاز یا نور خورشید پرهیز کنید.
  • زعفران را در ظرفی نگهداری کنید که در آن کاملا بسته شود و هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند.
  • به تاریخ تولید زعفران در هنگام خرید توجه کنید. اگر زعفران مانده باشد، قدرت رنگ‌دهی و عطردهی کمتری دارد.
  • به اصل یا تقلبی بودن زعفران دقت کنید. رنگ و عطر زعفران تقلبی با زعفران اصل بسیار متفاوت است.
  • به اصل یا تقلبی بودن زعفران دقت کنید. رنگ و عطر زعفران تقلبی با زعفران اصل بسیار متفاوت است.
  • به روش دم کردن زعفران توجه کنید. بهترین روش دم کردن زعفران، استفاده از یخ است.

طرز تهیه دمنوش و شربت با زعفران

در ادامه چند طرز تهیه چند دمنوش و شربت را با استفاده از زعفران به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه دمنوش زعفران

طرز تهیه دمنوش زعفران، دارچین و هل

به ازای هر ۴ نفر، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری زعفران را به همراه یک چوب دارچین متوسط در آب جوش قرار دهید. سپس بعد از گذشت نیم ساعت، دو تکه هل شکسته شده را به دمنوش اضافه کنید. می‌توانید از عسل هم برای شیرین‌تر کردن دمنوش خود استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش زعفران و رازیانه

۳ یا ۴ رشته زعفران را ابتدا با هاون کوبیده و سپس همراه با رازیانه به مدت ۳۰ دقیقه دم کنید. این دمنوش برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار موثر است.

طرز تهیه دمنوش زعفران و زنجبیل

زنجبیل تازه را رنده کنید. سپس همراه با زعفران به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. برای شیرین کردن این دمنوش می‌توانید از عسل یا نبات هم استفاده کنید. به دلیل طبع گرم زعفران و زنجبیل، این دمنوش برای رفع سردی و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان، برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

چای سبز را همراه با چند رشته زعفران و برگ نعنای تازه، دم کنید. برای شیرین کردن این چای می‌توانید از عسل، شکر یا نبات استفاده کنید. بهتر است این چای را در لیوان‌های کمر باریک سرو کنید تا مراکشی بودن این چای سنتی را بیشتر احساس کنید.

طرز تهیه شربت بیدمشک و زعفران

مقداری عرق بیدمشک، گلاب، چند تکه هل را همراه با زعفران با آب ترکیب کنید. سپس کمی عسل هم به مخلوط اضافه کنید. چند تکه یخ هم در آن انداخته و این شربت شیرین را در روزهای گرم تابستانی نوش جان کنید.

طرز تهیه شربت لیمو، عسل و زعفران

یک عدد لیموی تازه را برش دهید و آب را در بگیرید. آب لیموی تازه را همراه با مقداری عسل و زعفران در یک لیوان ریخته و روی آن آب بریزید. از چند تکه یخ هم برای خنک‌تر شدن آن استفاده کنید. این شربت طبع گرمی دارد و برای تقویت روحیه بسیار موثر است.

طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی

به مقدار لازم خاکشیر تهیه کنید. سپس آن را بشویید. خاکشیر شسته شده را همراه با عسل یا شکر و زعفران دم شده را در آب ریخته و ترکیب کنید. انتخاب شکر یا عسل به ذائقه شما بستگی دارد.

کلام آخر

دمنوش‌ها و شربت‌های بسیاری در جهان هستند که با زعفران تهیه می‌شوند. در ایران هم شربت‌های خنک تابستانی و دمنوش‌های گرم زمستانی بسیاری با استفاده از زعفران تهیه می‌شوند. به‌طورکلی نقش زعفران در انواع غذاهای ایرانی را می‌توان بسیار پررنگ دانست، چراکه زعفران با رنگ، عطر و طعم منحصربه‌فرد خود سال‌های بسیار است که در کنار خانواده‌های ایرانی زندگی می‌کند.