برندهای بسیاری در سراسر جهان و ایران مشغول تولید و توزیع زعفران هستند. اما زعفران ایرانی بدون شک یکی از بهترین زعفران‌های جهان شناخته می‌شود که در بعضی از استان‌های ایران با شرایط آب‌وهوایی ویژه‌ای کشت می‌شود. بیشترین زعفران ایرانی در منطقه خراسان کشور کشت می‌شود و زعفران تولید شده در این منطقه به عنوان بهترین زعفران ایران و جهان هم شهرت دارد. در ادامه همراه باشید تا تاریخچه کاشت زعفران در ایران و بهترین منطقه کشت زعفران در ایران را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه کاشت زعفران در ایران

خاستگاه اصلی زعفران خاورمیانه است. قدمت زعفران در ایران را می‌توان به دوره هخامنشیان نسبت داد. در آن زمان زعفران به صورت گل وحشی رشد می‌کرده و از آن برای معطر کردن غذاها و بدن خود استفاده می‌کردند. گفته می‌شود که داریوش هخامنشی از زعفران همراه با شیر برای معطر کردن تن خود استفاده می‌کرده است.
بر اساس شواهد تاریخی، اولین صادرات زعفران از میان اقوام پارت به سمت چین، یونان و روم بوده و به نظر می‌رسد که ایران اولین صادر کننده زعفران در جهان بوده است. زعفران به دلیل آنکه خواص درمانی بسیاری دارد، از گذشته مورد توجه طبیبان ایرانی بوده و از آن برای درمان استفاده می‌کردند. بر اساس منابع سومریان از زعفران برای کاربرد درمانی بهره می‌بردند. همچنین از رنگ زعفران برای رنگ‌آمیزی پارچه‌ها و نوشتن فرمان‌های پادشاهی هم استفاده می‌شده است. از دیگر مستندات تاریخی که قدمت و تاریخچه زعفران در ایران را اثبات می‌کند، می‌توان به یک نقاشی باستانی اشاره کرد که در شمال غرب ایران کشف شده است. از زعفران برای رنگ کردن آن نقاشی استفاده کرده بودند.
بعضی از منابع برای زعفران قدمت پنج هزار ساله را در نظر می‌گیرند، چرا که در یک کتاب گیاه‌شناسی متعلق به دوره آشوریان از گیاه زعفران نام برده شده است. اما به‌طورکلی مستندات، تاریخچه کاشت زعفران در ایران را به سه هزار سال پیش نسبت می‌دهد. اولین کاشت زعفران در ایران در دوره ساسانیان شروع شده و شهر قم اولین جایگاه کاشت زعفران در ایران بوده است.
ادامه مطلب: آشنایی با تاریخچه زعفران

مناطق تحت کشت زعفران در ایران

در حال حاضر ایران یکی از مناطق اصلی کشت زعفران در جهان شناخته می‌شود. اصلی‌ترین مناطق کشت زعفران در ایران، استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی بوده و بیش از ۱۰۰ هزار خانوار در شهرهای قائن، بیرجند، ‌تربت حیدریه، خاف، گناباد، ‌بجستان، ‌مشهد، تایباد، فردوس و سرایان به کشت زعفران مشغول هستند. مهم‌ترین منطقه تحت کشت زعفران در ایران را می‌توان قائنات دانست، چرا که زعفران در این منطقه به عنوان نگین قائنات ایران هم شناخته می‌شود.



کاشت زعفران در استان خراسان

اما منطقه‌ای که بیشترین حجم تولید زعفران را دارد، تربت حیدریه است. زعفران گناباد هم به عنوان زعفران ارگانیک و میراث کشاورزی جهان به ثبت رسیده است، ‌چرا که زعفران این منطقه به روش کاملا سنتی و با آبیاری قنات تهیه می‌شود. از دیگر استان‌های ایران که در حال حاضر به کشت زعفران مشغول هستند، می‌توان استان فارس، لرستان، زنجان، هرمزگان و قزوین را هم نام برد.


کاشت زعفران در استان خراسان

بهترین منطقه کشت زعفران ایران

۸۰ درصد از مزارع زعفران ایران متعلق به استان خراسان رضوی است و به همین دلیل می‌توان این استان را اولین تولیدکننده زعفران در ایران دانست. اما تولید بیشترین حجم زعفران به معنای باکیفیت‌ترین آن نیست. چرا که کیفیت زعفران به شرایط آب‌وهوایی و کشت آن بستگی دارد.

زعفران ایرانی که در قائنات استان خراسان جنوبی به دست می‌آید، باکیفیت‌ترین زعفران ایران و جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل می‌توان بهترین منطقه تولید کشت زعفران را قائنات دانست. برند زعفران این منطقه در جهان بسیار شهرت و اعتبار دارد.
سابقه کشت زعفران در قائنات به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد و هم‌اکنون از این منطقه با عنوان پایتخت طلای سرخ یاد می‌شود. زعفران را طلای سرخ می‌دانند، چرا که یک ادویه گران‌بها و ارزشمند است.


فروشگاه مصطفوی