گل زعفران از چهار بخش اصلی تشکیل شده که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. گل زعفران همچنین خواص و مزایای درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل از گذشته از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. در ادامه همراه باشید تا خواص و کاربردهای گل زعفران را به شما معرفی کنیم.

گل زعفران چیست و چه کاربردی دارد؟

گل زعفران، گیاهی از تیره زنبقیان است با نام علمی Crocus sativus شناخته می‌شود. ارتفاع گل زعفران حدود ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. گل زعفران در پاییز شکوفا می‌شود و عطر شیرینی مانند بوی عسل دارد. جالب است بدانید که برای تهیه یک گرم رشته زعفران، ۱۵۰ گل زعفران باید کاشته شود و برای یک کیلوگرم زعفران به ۱۷۰ هزار گل زعفران نیاز است.


عکس گل زعفران

گل زعفران سرشار از ترکیبات کروسین و سافرانال است. میزان این ترکیبات روی عطر، طعم، رنگ و شکل رشته زعفران تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل کیفیت، رنگ و عطر زعفران در مناطق مختلف متفاوت است. برای مثال زعفران ایرانی باکیفیت‌ترین نوع زعفران شناخته می‌شود که رنگ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد.
گل زعفران را با توجه به ویژگی‌های ریخت‌شناسی آن بررسی می‌کنند. گلبرگ، کلاله،‌ خامه، برگ و پیاز از قسمت‌های گل زعفران محسوب می‌شوند:
1 . گلبرگ: گلبرگ زعفران بنفش رنگ بوده و به عنوان دمنوش از آن استفاده می‌شود. گلبرگ در قسمت بالای گل زعفران قرار می‌گیرد. تعداد گلبرگ‌ها سه عدد بوده و ضخامت آن‌ها می‌تواند کم تا زیاد باشد.
بیشتر: گلبرگ زعفران و تاثیر آن در درمان بیماری ها

2. کلاله: کلاله همان رشته‌های زعفران است و به نوعی مهم‌ترین بخش گل زعفران شناخته می‌شود. کلاله را به چهار بخش سرگل، نگین، پوشال و دسته تقسیم می‌کنند و انواع زعفران بر اساس بخش‌های مختلف نوع کلاله تولید می‌شود.
کلاله‌های زعفران هر کدام دارای رنگ، ضخامت و عطر متفاوتی هستند. برای مثال کلاله‌های زعفران کاشته شده در مزارع زعفران خراسان ، بسیار درشت‌تر از دیگر انواع زعفران است. رنگ کلاله از قرمز پر رنگ تا نارنجی کم رنگ متغیر است. کلاله معمولا سه شاخه بوده و ارتفاع آن‌ها کوتاه تا بلند است، چرا که طول کلاله به طول گلبرگ‌ها بستگی دارد.


برداشت زعفران
منبع: خبرگزاری مهر

3. خامه: خامه در قسمت انتهای کلاله قرار داشته و زرد رنگ است. رنگ خامه هم می‌تواند کم رنگ یا پر رنگ باشد. زعفران پوشال و دسته ترکیبی از کلاله و خامه خواهد بود.
برگ: برگ زعفران که به آن چمچمه هم می‌گویند، اولین قسمتی از گل زعفران است که پس از کاشت سر از خاک بیرون می‌آورد
4. پیاز زعفران: پیاز زعفران عامل اصلی تولید زعفران است. برای کاشت زعفران، باید پیاز زعفران را در خاک کاشت. این پیاز و در اشکال دایره‌ای، تخم‌مرغی، پهن، لوزی یا بیضی فروخته می‌شود. قطر پیاز زعفران می‌تواند کم یا زیاد باشد. پیاز زعفران دارای الیافی است که رنگ قهوه‌ای دارد. این الیاف هم پر پشت و هم کم پشت بوده و می‌توانند سفیدی پیاز را بپوشانند.
مطالعه بیشتر: پیاز زعفران خوب چه ویژگی هایی دارد