زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفید برای سلامتی بدن است. از سلامت پوست گرفته تا کنترل فشارخون، افزایش قوای جنسی، کاهش علائم افسردگی، کمک به کاهش وزن، کاهش علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی و تقویت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر، همگی از خواص شگفت‌انگیز زعفران هستند. در کنار آن هم حتما از خواص زیاد شیر و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن که برای بدن مفیدند، مطلع هستید. بنابراین نوشیدن ترکیب شیر زعفران می‌تواند ترکیبی از خواص مفید هر دوی این مواد را برای شما به ارمغان بیاورد. در این مقاله به طرز تهیه شیر زعفرانی، مزایا و میزان مصرف آن می‌پردازیم.

شیر زعفران چیست؟

شیر زعفران همان‌طور که از نام آن پیداست، یک نوشیدنی گرم (که می‌تواند به‌صورت سرد هم سرو شود) و غلیظ بر پایه شیر است که با طعم و رنگ زعفران، غنی می‌شود. شیر زعفران را هم می‌توان با شکر یا عسل شیرین کرد و هم می‌توان بدون شیرین کردن آن نوشید. همچنین می‌توان داخل آن کمی پودر مغز بادام‌زمینی، هل، پسته، بادام هندی یا خرما ریخت و به‌شکل معجون شیر زعفران سرو کرد. با افزودن هر یک از این موارد به شیر زعفران، می‌توانید طعم نوشیدنی خود را دلچسب‌تر کنید.

مواد لازم برای تهیه شیر زعفران

طرز تهیه شیر زعفران بسیار ساده است و تنها به دو ماده اولیه اصلی و دو یا سه ماده اضافی (اختیاری) نیاز دارد که به شرح زیر است (برای دو نفر):

  • 2 فنجان شیر
  • 4/1 قاشق چای‌خوری پودر زعفران (به‌علاوه 2 تا 3 رشته اضافی زعفران برای تزئین)
  • 2 قاشق غذاخوری عسل یا شکر (اختیاری)
  • 1 قاشق غذاخوری پودر مغز بادام‌زمینی، بادام هندی یا پسته (اختیاری)
  • 3/1 قاشق چای‌خوری پودر هل سبز (اختیاری)

سه مورد آخر از مواد بالا اختیاری هستند و بسته به ذائقه خود می‌توانید به نوشیدنی خود اضافه کنید.

طرز تهیه شیر زعفران

برای تهیه شیر زعفران، ابتدا شیر را روی حرارت متوسط گذاشته تا کمی گرم شود. سپس پودر زعفران، عسل یا شربت و هل (به‌دلخواه) را به آن اضافه کنید و تا زمانی که شیر به جوش بیاید (حدود پنج دقیقه)، مخلوط را روی حرارت به‌هم بزنید.

اگر خواستید برای شیرین کردن شیر زعفران از شکر استفاده کنید، بهتر است آن را در مرحله آخر و زمانی که از روی حرارت برداشتید، به نوشیدنی اضافه کنید. چراکه اگر شکر از ابتدا با شیر و زعفران بجوشد، ممکن است کمی از رنگ و عطر زعفران را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که برای تهیه شیر زعفران معجونی به همراه مغزهای مختلف ذکرشده مثل بادام، باید نوشیدنی را به‌جای 5 دقیقه، به مدت 40 تا 45 دقیقه روی حرارت کم به‌هم بزنید و سپس سرو کنید. این دستور تهیه شیر زعفران، هندی بوده و به شیر زعفران هندی (Indian Kesar Milk) معروف است.

مزایای نوشیدن شیر زعفران

  • محافظت در برابر تب و سرماخوردگی: زعفران، ماده‌ای مقوی و موثر برای درمان سرماخوردگی و تب است . همچنین گفته شده است که اگر یک پارچه یا حوله را به مخلوط شیر زعفران آغشته کرده و روی پیشانی قرار دهید، تب و سرماخوردگی شما را به‌سرعت بهبود می‌بخشد.
  • تقویت حافظه: یک لیوان شیر زعفران می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. این راز در عصاره زعفران نهفته است که در درمان نقص ذهنی مربوط به سن و تقویت حافظه مفید است. همچنین اعتقاد بر این است که زعفران می‌تواند با جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بخش هیپوکامپوس مغز، مهارت‌های یادگیری و حافظه‌ای را هم افزایش دهد.
  • تسکین دردهای قاعدگی: از زمان‌های گذشته، به دختران و زنانی که به گرفتگی‌ها و دل‌دردهای قاعدگی دچار می‌شدند، پیشنهاد می‌شد که مواد غذایی با طبع گرم مصرف کنند تا دردهای آن‌ها تسکین یابد. شیر زعفرانی به خواص ضدالتهابی خود معروف است و به‌عنوان یکی از معجون‌های گرم و تسکین‌دهنده شناخته می‌شود که خانم‌ها می‌توانند برای تسکین دردهای قاعدگی مصرف کنند.
  • درمان بی‌خوابی: زعفران حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کروسین، سافرانال و پیکروکروسین است که می‌توانند مشکلات سلامتی شما را بهبود بخشند. زمانی که زعفران به چای یا شیر اضافه می‌شود، می‌تواند به درمان بی‌خوابی کمک کند. زعفران همچنین غنی از منگنز است که به دلیل خواص آرام‌بخش ملایم خود، به تحریک خواب کمک می‌کند.
  • سلامت قلب: مصرف کمی زعفران می‌تواند برای قلب شما هم معجزه کند. این ماده باعث تحریک گردش خون در بدن شده و از تصلب شرایین (گرفتگی عروق خونی قلب) جلوگیری می‌کند. همچنین ترکیب فعال کروستین موجود در زعفران هم به دلیل نقش آن در کاهش سطح کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، تا حد زیادی شناخته شده است.
  • کمک به درمان آسم و آلرژی: یک لیوان شیر زعفران به دلیل خواص ضدالتهابی خود می‌تواند به تسکین دردهای مفصلی، آسم و چند آلرژی ملایم مربوط به هوا کمک کند.
  • کمک به بارداری: گفته شده است که پروتئین موجود در شیر زعفران باعث جنبش بیشتر اسپرم‌ها شده و باعث بالارفتن احتمال باروری در خانم‌ها می‌شود. همچنین در برخی افسانه‌ها گفته‌اند که مصرف شیر زعفرانی هنگام بارداری باعث روشن شدن پوست کودک می‌شود که البته این موضوع باور غلطی است، اما می‌تواند به‌عنوان یک شل‌کننده عضلات برای فرد باردار عمل کرده و گرمای کافی به بدن او برساند.

آیا مصرف بیش از حد شیر زعفران به سلامتی آسیب می‌رساند؟

مصرف هر ماده غذایی به میزان بیش از حد و افراطی می‌تواند خواص معکوسی داشته و به سلامت فرد آسیب بزند. مصرف شیر زعفران هم باید به‌اندازه کنترل‌شده باشد تا شاهد خواص درمانی آن باشید.

اما به‌طورکلی مصرف روزانه یک فنجان شیر زعفران در فصول سرما که احتمال ابتلا به سرماخوردگی و تب هم بیشتر است، ایرادی ندارد؛ فقط باید توجه داشته باشید که مقدار زعفرانی که در شیر حل می‌کنید، خیلی کم باشد تا دچار عارضه جانبی نشوید. استفاده از زعفران به هر شکل و در هر خوراکی حداکثر تا روزی یک‌دهم گرم برای یک فرد بالغ مجاز است و مصرف بیش از ۳ گرم زعفران خطرات بسیار و حتی مرگ را در پی دارد.

در فصل تابستان هم خوردن روزانه شیر زعفران به‌دلیل طبع گرمابخش آن توصیه نمی‌شود.

کلام آخر

شیر زعفرانی، تنها یکی از چندین ماده غذایی متنوعی است که می‌توان با زعفران درست کرد. درست کردن این نوشیدنی، ساده است و مصرف آن خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود و بهتر است آن را به مقادیر کافی در زمان‌های مختلف بنوشید تا خطر یا عارضه جانبی احتمالی آن شما را تهدید نکند.