کاشت، داشت و برداشت زعفران در روش کشت سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. به همین دلیل بسیاری از افراد به کشت مکانیزه روی آورده‌اند تا با کمک ماشین آلات کشت زعفران، این فرایندها را سریع‌تر و با هزینه کمتر اجرا کنند. کشت مکانیزه زعفران نسبت به کشت سنتی مزایایی دارد، اما همچنان دقت نیروی انسانی را نخواهد داشت. در ادامه همراه باشید درباره دستگاه های مورد استفاده صنعت زعفران بیشتر به شما بگوییم.

کاشت سنتی زعفران


کاشت زعفران به روش سنتی

کشت سنتی زعفران یکی از رایج‌ترین روش‌های کشت است که از سال‌های بسیار دور در ایران رواج دارد. در این روش، کشاورزان ابتدا باید پیاز زعفران را تهیه کرده و به سالم بودن آن توجه کنند. سپس باید زمین را از هرگونه قلوه سنگ یا علف هرز پاک کرده و آن را زهکشی کنند. بهترین زمان کاشت پیاز زعفران در اواسط تابستان یعنی از اواسط مرداد تا شهریور است.

سپس برای کاشت این پیاز، باید زمین را تا حدود ۲۰ سانتی‌متر حفر کنند و پیازها را در این حفره‌ها بکارند. پس از کاشت پیاز، در اوایل پاییز باید آن را آبیاری کنند. از اواسط مهر ماه، گل زعفران سر از خاک بیرون آورده و شکوفا می‌شود. از آبان ماه، زمان برداشت گل‌های زعفران آغاز می‌شود و کشاورزان باید در زمان طلایی یعنی از طلوع آفتاب تا ۹ صبح که گل‌ها هنوز باز هستند، گل زعفران را از خاک بیرون آورند.

در این روش کاشت، نوع خاک و شرایط آب‌وهوایی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل بهترین منطقه کشت زعفران در ایران را می‌توان خراسان دانست، چرا که آب‌وهوایی منحصربه‌فرد و کاملا مناسب برای کشت گل زعفران دارد و خاک آن ترکیبی از شن و رس بوده و بسیار برای پرورش پیازها مفید است. زعفران مصطفوی هم در منطقه خراسان ایران کشت می‌‌شود و به همین دلیل یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین زعفران‌های ایران و جهان شناخته می‌شود.

کشاورزان بسیاری کاشت، داشت و برداشت سنتی زعفران را همچنان با دست و ابزارهای دستی انجام می‌دهند، اما امروزه دستگاه‌های صنعتی بسیاری روانه بازار شده که به کمک آن‌ها می‌توان این فرایندها را با هزینه و دخالت کمتر ابزارهای دستی اجرا کرد. به این روش کشت، کشت مکانیزه زعفران گفته می‌شود. در ادامه دستگاه‌های مورد استفاده در کاشت مکانیزه زعفران را به شما معرفی می‌کنیم

دستگاه‌های مورد استفاده در کاشت زعفران و مزایای استفاده از آن‌ها

1. دستگاه کشت مکانیزه پیاز زعفران

با کمک دستگاه کشت مکانیزه پیاز زعفران، می‌توان پیازهای این گیاه را با سرعت و دقت بیشتری در خاک کاشت. این دستگاه‌ها توانایی کاشت حدود دو هکتار را در روز دارند و به همین دلیل سرعت کاشت مکانیزه بسیار بیشتر از کاشت با دست خواهد بود. همچنین به نیروی انسانی کمتری جهت کاشت پیازها نیاز خواهیم داشت که باز هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

می‌توان فاصله ردیف‌ها و عمق کشت پیازها را در دستگاه‌ کشت مکانیزه پیاز زعفران تنظیم کرد. به همین دلیل کاشت با کمک این دستگاه‌ بسیار دقیق‌تر انجام می‌شود و می‌توان چند ردیف را به صورت همزمان کاشت.

2. دستگاه برداشت گل زعفران

از دیگر ماشین آلات کشت زعفران می‌توان به دستگاه برداشت طلای سرخ اشاره کرد. دستگاه برداشت گل زعفران که به آن دستگاه گل جمع‌کن هم می‌گویند، می‌تواند در کمتر از چند ساعت، گل‌های زعفران یک مزرعه چند هکتاری را در فصل برداشت زعفران، جمع آوری کند. این دستگاه سرعت برداشت را افزایش می‌دهد و دیگر نگرانی بابت از دست دادن ساعت طلایی برداشت نخواهید داشت.

یکی از پرهزینه‌ترین قسمت‌های کشت سنتی زعفران، برداشت گل‌های زعفران است که معمولا با کمک کارگران بسیار و توسط دست انجام می‌شود و به همین دلیل بسیار هزینه‌بر بوده و این عامل می‌تواند روی قیمت زعفران هم تاثیر بگذارد. اما با استفاده از دستگاه گل جمع‌کن، این هزینه به حداقل می‌رسد.

برای مثال برای برداشت یک مزرعه سه هکتاری زعفران به حداقل ۱۰ نیروی کار و ۱۰ روز زمان نیاز خواهد بود. اما با کمک این دستگاه در یک روز و در کمتر از شش ساعت می‌توان تمامی گل‌ها را برداشت کرد. البته متناسب با نوع و مدل دستگاه این زمان می‌تواند تغییر کند و برداشت گل زعفران با کمک دستگاه گل جمع‌کن، مستلزم کاشت ردیفی پیازها است. بااین‌حال صرفه‌جویی در زمان و هزینه با کمک این دستگاه بسیار مورد توجه است.

3. دستگاه برداشت پیاز زعفران

پیاز زعفران پس از آنکه در خاک کاشته شود، حدود پنج تا هفت سال می‌تواند در آن باقی بماند و پس از آن باید از خاک خارج شود. یکی از ماشین آلات کشت زعفران که در اینجا به کمک کشاورزان می‌آید، دستگاه برداشت پیاز زعفران است. این دستگاه مکانیزه، زمین را شخم زده و پیازها را از خاک جدا کرده و روی زمین می‌گذارد. سپس کشاورزان می‌توانند پیازهای عاری از خاک را از روی سطح زمین جمع‌آوری کنند.

مزیت استفاده از این دستگاه هم مانند دیگر دستگاه های مورد استفاده صنعت زعفران، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. چرا که می‌توان با سرعت بسیار بیشتری و بدون نیاز به نیروی کار بسیار، پیازها را از خاک خارج کرد.

4. زعفران پاک کن

جالب است بدانید که از هر ۱۵۰ گل تنها یک گرم کلاله زعفران استخراج می‌شود. به همین دلیل جدا کردن کلاله از گل زعفران یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های برداشت زعفران است که معمولا با کمک نیروی کار بسیار انجام می‌شود و هزینه بسیاری دارد.

زعفران پاک کن که به آن دستگاه فرآوری زعفران هم می‌گویند، به عنوان یکی از دستگاه های مورد استفاده صنعت زعفران می‌تواند به شما در جدا کردن کلاله از گل زعفران کمک کند. این دستگاه‌ها معمولا درصد خطای پایینی داشته و به کلاله گل‌ها آسیبی نمی‌رساند و با سرعت بیشتری این فرایند انجام می‌شود.

5. دستگاه خشک کن زعفران

پس از جدا کردن کلاله‌ها از گل‌های زعفران، این کلاله‌ها باید خشک شوند تا بسته‌بندی و در نهایت به دست مشتری برسند. برای خشک کردن کلاله‌های زعفران، از دستگاه خشک کن زعفران استفاده می‌شود. با کمک این دستگاه می‌توان سه کیلوگرم سرگل زعفران را در کمتر از ۲۰ دقیقه خشک کرد. البته ظرفیت خشک کردن به مدل و نوع دستگاه‌ها بستگی دارد. بااین‌حال سرعت خشک کردن و کیفیت آن بسیار بالا است و می‌تواند در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

6. دستگاه بسته‌بندی زعفران

اهمیت بسته‌بندی زعفران را نباید در بازاریابی و فروش این ادویه گران‌بها دست کم گرفت. به همین دلیل بسته‌بندی مناسب، زیبا و کارآمد بسیار حائز اهمیت است. دستگاه بسته‌بندی زعفران از دیگر دستگاه های مورد استفاده صنعت زعفران است که با کمک آن می‌توان زعفران‌های پاک و خشک شده را با دقت بالا و زمان کمتر بسته‌بندی کرد. با کمک این دستگاه، دیگر نیازی به نیروی کار بسیار نخواهید داشت و می‌توانید هزینه کمتری هم برای بسته‌بندی زعفران بپردازید.

کلام آخر

استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات کشت زعفران، می‌تواند به مکانیزه شدن کشت سنتی کمک کرده و برای کشاورزان مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. این دستگا‌ه‌ها کشاورزان را نسبت به استخدام کارگران بی‌نیاز کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا فرایند کاشت، داشت و برداشت گل زعفران را با سرعت و هزینه کمتری انجام دهند. البته نباید فراموش کرد که ممکن است این دستگاه‌ها با خطاهایی همراه باشند. به همین دلیل پیش از خرید، حتما با کارشناسان مشورت کرده و دقیق‌ترین مدل دستگاه را برای کاشت مکانیزه زعفران انتخاب کنید، تا با صرفه جویی در هزینه ها و کاهش آن، بتوان قیمت زعفران را رقابتی تعیین کرد.