مصرف زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان علاوه بر ارزش غذایی بالا، کاربردهای مفید دیگری هم دارد. یکی از این کاربردها،‌ درمان بیماری‌ها است. سابقه استفاده از این ادویه تاریخی در درمان بیماری‌های مختلف به گذشته‌های دور باز می‌گردد. در ادامه همراه باشید تا شما را با خواص زعفران در درمان سرماخوردگی آشنا کنیم.

مصرف زعفران و خواص درمانی آنی

فرهنگ‌های باستانی در سراسر جهان با گذشت قرن‌ها همواره زعفران را گرامی می‌داشتند. هضم غذا و تقویت سیستم دفاعی بدن تنها بخش کوچکی از موارد استفاده از این ادویه به شمار می‌رود. علاوه بر این کاربرد، زعفران فواید گوناگون و خواص متفاوتی در درمان انواع بیماری‌ها و امراض دارد که در ادامه بعضی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱. بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی


خواص ضد افسردگی زعفران

طبق بررسی‌های انجام شده زعفران در درمان علایم افسردگی خفیف تا متوسط نقش معجزه‌آسایی دارد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهد که تنها مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم از زعفران مانند فلوکستین و امی پرامین در درمان افسردگی موثر است.

۲. خواص ضد سرطانی مصرف زعفران

زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. بهتر است بدانید که رادیکال آزاد ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های سرطانی دارد.

با توجه به نتایج تحقیقات مصرف زعفران و ترکیبات آن منجر به نابودی سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌شود و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. در حالی که هیچ تاثیر مخربی روی سلول‌های طبیعی بدن نمی‌گذارد.

همچنین در درمان انواع دیگر بیماری‌های سرطانی مانند پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و غیره نقش منحصربه‌فردی دارد.

۳. کاهش نشانه‌های PMS


تاثیر زعفران بر pms و قاعدگی

سندروم قبل از قاعدگی یا PMS با علامت‌های جسمی، عاطفی و روانی همراه است. مصرف زعفران به کاهش این علایم کمک می‌کند. خانم‌ها در سن ۲۰ تا ۴۵ سال بهتر است روزانه ۳۰ میلی‌گرم زعفران را برای کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی خود به صورت خوراکی مصرف کنند. همچنین تحقیقات ثابت کرده که بوی آن به مدت ۳۰ دقیقه در کاهش دردهای PMS، اضطراب و سطح هورمون کورتیزول موثر خواهد بود.

مطالعه بیشتر: زعفران و چگونگی استفاده از آن برای قاعدگی

۴. کاهش وزن با زعفران

براساس آزمایش‌های انجام شده روی تعدادی از خانم‌ها مشخص شد، آنهایی که مکمل زعفران را برای کاهش وزن انتخاب کردند نتایج متفاوتی را در مقایسه با افرادی که دارو مصرف کرده‌اند شاهد بودند. این افرد به طور قابل‌توجهی احساس سیری و کاهش وزن داشتند. چرا که خوردن میان‌وعده‌ها یکی از عادات رایج در بین افراد است که منجر به افزایش وزن به صورت ناخواسته می‌شود. اما زعفران با ایجاد سیری، مانع از تمایل به خوردن می‌شود.

۵. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

خاصیت آنتی‌اکسیدانی مصرف زعفران باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود و از گرفتگی رگ‌ها و شریان‌های اصلی جلوگیری می‌کند. این فرآیند منجر به افزایش سلامتی قلب خواهد شد.

علاوه بر این پتاسیم موجود در زعفران با کاهش غلظت خون باعث رقیق شدن آن می‌شود؛ این نکته مانع انسداد بیش‌تر رگ‌ها و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود. همچنین این ماده خطر سکته مغزی را هم به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

۶. کند کردن روند بیماری‌های فراموشی


تاثیرات زعفران بر آلزایمر

محققان اعتقاد دارند مصرف زعفران در درمان بیماری‌های ذهنی که با بالا رفتن سن در افراد پدیدار می‌شود، موثر است. در ژاپن از زعفران در درمان بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده می‌شود. این بیماران دچار کاهش حافظه و التهاب مغزی هستند. زعفران در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر هم یک راه‌حل مناسب است. چرا که آنتی‌اکسیدان موجود در آن در رفع مشکلات سیستم اعصاب هم کاربرد دارد.

۷. سایر مزایای مصرف زعفران در سلامتی

کاهش سطح قند خون، افزایش بینایی، درخشان و شفاف‌سازی پوست، کاهش ریزش مو، کمک به سیستم گوارشی در هضم غذا و افزایش تشکیل هموگلوبین خون از دیگر مزایای مصرف زعفران برای سلامتی است.

مصرف زعفران و تاثیر آن در درمان سرماخوردگی


تاثیر زعفران بر سرماخوردگی

آنتی‌اکسیدان زعفران با حفاظت سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس‌های اکسیداتیو در درمان بیماری‌های مرتبط تأثیرگذار است. زعفران در درمان سرماخوردگی و تب به عنوان ماده‌ای تحریک‌کننده

عملکردی عالی دارد. برای مثال ترکیب زعفران با شیر و استعمال مخلوط به دست آمده روی پیشانی روند بهبودی سرماخوردگی را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این بر اساس طب سنتی، زعفران طبع گرمی دارد. همین گرمی سبب شده است که در درمان بعضی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی که به دلیل سردی ایجاد می‌شوند تاثیرگذار و کارآمد باشد.

چای زعفران برای درمان بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، سرفه و تب هم سودمند است و ناراحتی‌های ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد. برای تهیه چای زعفران، ابتدا آب را بجوشانید. سپس در قوری آب جوش آمده، چای و زعفران آسیاب شده را بریزید. سپس قوری را روی حرارت غیر مستقیم (سماور) قرار دهید تا با بخار آن دم بکشید. حالا چای زعفران شما آماده است و برای درمان سرماخوردگی آن را بنوشید.

مطالعه بیشتر: نحوه مصرف زعفران

زعفران و تقویت سیستم ایمنی بدن

زی زانتین، لیکوپن، کروسین A، کاروتن آلفا و بتا از آنتی اکسیدان‌های موجود در زعفران است که به عنوان عاملی در تقویت سیستم دفاعی بدن محسوب می‌شوند. چرا که آنتی‌اکسیدان‌ها با افزایش ضریب ایمنی بدن، آن را در برابر عوامل مخربی چون عفونت‌ها محافظت می‌کنند. مصرف زعفران به صورت منظم منجر به افزایش و بهبود ایمنی بدن می‌شود. چرا که سرشار از کاروتنوئیدها است که بر عملکرد دفاعی تاثیر مستقیمی دارد.

جالب است بدانید زعفران سرشار از ویتامین C بوده که بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و عفونی مقاوم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید طبق تحقیقات یکی از دلایل ابتلا به ویروس نوظهور کرونا ضعف سیستم ایمنی است. با توجه به نکاتی که گفته شد زعفران می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به حفظ سلامت شما کمک کند.

کلام آخر

زعفران در درمان سرماخوردگی و در ایجاد سلامتی نقش بزرگ و موثری ایفا می‌کند. افزایش سیستم ایمنی بدن، درمان آنفولانزا، بهبود روحیه و افسردگی، کاهش ریسک حمله‌های قلبی، جلوگیری از انسداد رگ‌ها، کاهش وزن وغیره تنها بخشی از فواید زعفران به حساب می‌آیند. در حال حاضر دغدغه بسیاری از افراد مقابله با بیماری کرونا است، مصرف زعفران می‌تواند به افزایش ایمنی بدن کمک کرده و در پیشگیری از آن اثر مثبتی بگذارد.

شما می توانید زعفران درجه یک مصطفوی را از فروشگاه اینترنتی زعفران مصطفوی سفارش دهید.