کاشت زعفران به توجه و دقت بسیاری نیاز دارد. زعفران را می‌توان در باغچه و یا در خانه هم کاشت. کاشت زعفران در خانه آسان نیست اما با توجه به نکاتی می‌توانید به راحتی آن را بکارید. هرچند زعفران کاشته شده در خانه بسیار کم خواهد بود و تنها می‌تواند نیاز کم شما را به این ادویه برطرف کند. در ادامه همراه باشید تا کاشت زعفران در خانه را به شما آموزش دهیم.

روش کاشت سنتی زعفران

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های کشت زعفران، روش کاشت سنتی زعفران است. در این روش کشاورزان پیاز زعفران را در خاک می‌کارند. برای کاشت سنتی زعفران، ابتدا باید منطقه‌ای گرمسیری انتخاب شود تا پیاز زعفران از سرمای شدید در زمستان و از رطوبت بالا در تابستان در امان باشد. کیفیت پیازهای زعفران هم بسیار اهمیت دارد.

سپس باید خاک زمین را شخم زده و آماده کاشت پیازهای زعفران کرد. در اواسط تابستان از مرداد تا شهریور، پیاز زعفران در خاک کاشته می‌شود. درنهایت در اوایل پاییز خاک آبیاری شده و پس از شش تا هشت هفته پس از کاشت پیازها، گل زعفران رشد می‌کند.

روش کاشت زعفران در خانه (باغچه یا گلدان)

کاشت زعفران در خانه دور از ذهن نیست. اگر شرایط مناسب کاشت و برداشت زعفران را رعایت کنید، می‌توانید این ادویه گران قیمت را در باغچه یا گلدان خود بکارید. در ادامه مراحل گام به گام کاشت زعفران در خانه را به شما توضیح می‌دهیم:

1. پیاز زعفران را بخرید


خرید پیاز زعفران

اولین کاری که باید انجام دهید، تهیه پیاز باکیفیت و مناسب زعفران است. پیاز زعفران گرد یا بیضی شکل بوده و می‌توانید آن را از گلخانه‌ها یا وب‌سایت‌های فروش گیاهان تهیه کنید. پیاز زعفران در مناطقی با آب‌وهوای خشک رشد بهتری خواهد داشت.

2. باغچه یا گلدان مناسبی برای کاشت انتخاب کنید


گلدان کاشتت زعفران

انتخاب مکان مناسب برای کاشت پیازها بسیار اهمیت دارد. چرا که خاک شما باید خشک بوده و نور مستقیم خورشید را دریافت کند. برای کاشت پیاز زعفران می‌توانید از باغچه مناسب یا حتی یک گلدان استفاده کنید. خاک شما نباید سفت یا بیش از حد مرطوب باشد. اگر خاکتان سفت است، آن را شخم زده و زیر و رو کنید. همچنین خاک شما باید توانایی مناسبی در جذب آب داشته باشد، ‌چرا که اگر آب در خاک باقی بماند، پیاز زعفران آسیب می‌بیند.

3. به خاک کود دهید


کود دهی زعفران

کوددهی به خاک را نباید فراموش کنید. پس از انتخاب باغچه یا گلدان، باید تا ۲۵ سانتی‌متر خاک خود را با مواد آلی شامل کمپوست یا برگ خشک شده تقویت کنید. این کوددهی منجر به زنده ماندن پیاز زعفران در طول زمستان می‌شود.

4. پیاز زعفران را بکارید


کاشت پیاز زعفران

پیاز زعفران را باید در زمان مناسب درست مانند کشت سنتی در خاک بکارید. با این‌ حال زمان کاشت پیاز با توجه به منطقه شما ممکن است که متفاوت باشد. برای فهمیدن بهترین زمان از یک کشاورز محلی سوال بپرسید. پیازهای زعفران را باید به صورت ردیفی و با فاصله هفت سانتی‌متری از یکدیگر بکارید. پیازها را در گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ تایی به صورت دسته دسته در خاک قرار داده و عمق آن‌ها را هفت تا ۱۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. سپس روی پیازها را با خاک بپوشانید.

5. مراقب آفت‌ها و حشرات موذی باشید


مراقب آفت‌ها و حشرات  موذی

آفت‌ها و حشرات موذی می‌توانند به پیاز و گل زعفران آسیب برسانند. به همین دلیل بهتر است که این موارد را در باغچه خود بررسی کنید. گلدان گزینه مناسب‌تری نسبت به باغچه برای کاشت زعفران خواهد بود. البته گلدان شما باید در انتها سوراخی داشته باشید تا آب را دفع کند.

6. پیازها را آبیاری کنید


آبیاری پیاز زعفران

در فصل پاییز باید خاک پیازها را مرطوب نگه دارید. در این مدت باید خاک را آبیاری کنید. آبیاری کردن به معنای غوطه‌ور کردن پیازها در آب نیست بلکه خاک شما نباید خشک باشد. هفته‌ای یک یا دو بار آبیاری برای زعفران کافی خواهد بود.

7. به خاک کود دهید


کود دهی پیاز زعفران

برای حفظ سلامت گل زعفران، پس از رشد اولین گل به خاک کود دهید تا مواد مغذی را دریافت کند. کوددهی در اوایل پاییز اهمیت دارد. کمپوست از بهترین و مناسب‌ترین کودهای خاک زعفران است.

8. زعفران را برداشت کنید


برداشت زعفران

هر پیاز فقط یک گل می‌دهد و هر گل تنها سه رشته زعفران دارد. به همین دلیل مقدار زعفرانی که از گلدان یا باغچه خود برداشت می‌کنید، بسیار کم خواهد بود. پس از شکوفا شدن گل‌ها، آن‌ها را مانند روش سنتی برداشت کنید.

9. کلاله‌های گل زعفران را جدا کنید


 کلاله‌های گل زعفران

بعد از چیدن گل‌ها، سه رشته قرمز در گل زعفران را زمانی که گل کاملا باز است با دست خود بچینید. این رشته‌های قرمز همان کلاله‌ها و زعفران نهایی هستند.

10. کلاله‌های زعفران را خشک کند


کلاله‌های زعفران

کلاله‌های زعفران را به مدت یک تا سه روز در یک مکان خشک و گرم قرار دهید تا کاملا خشک شوند. سپس رشته‌های زعفران را در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید و از آن برای تهیه غذاها استفاده کنید.

کلام آخر

کاشت زعفران در خانه با کاشت سنتی آن تفاوت بسیاری ندارد. باید به خاک،‌ پیازها، کود،‌ آبیاری و زمان کاشت و برداشت زعفران توجه کرده و این گیاه را با دقت بالایی در خانه پرورش دهید. مراحل کاشت زعفران تا رسیدن به محصول بسیار زمان بر است و این احتمال وجود دارد که پیاز زعفران شما به دلیل عدم شبیه سازی آب و هوا ثمره مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود، خرید زعفران را با قیمت و کیفیت مناسب از مصطفوی داشته باشید.