آلزایمر یکی از بیماری‌های رایج در سنین بالا است که روی حافظه تاثیر می‌گذارد. هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما می‌توان با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری و علایم آن را کاهش داد. یکی از گیاهانی که در درمان آلزایمر موثر شناخته می‌شود، زعفران است. زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند در درمان آلزایمر و پیشگیری از آن تاثیرات بسیاری بگذارد. در ادامه همراه باشید تا درباره زعفران برای پیشگیری از آلزایمر بیشتر به شما بگوییم.

آلزایمر چیست و چه عواملی باعث ایجاد آلزایمر می‌شود؟

آلزایمر یک اختلال عملکردی برای مغز است که اغلب در افراد مسن ظاهر می‌شود. این اختلال در اثر آسیب دیدن نورون‌های ناحیه‌ی هیپوکامپ، که مسئول تولید استیل کولین و ثبت خاطرات جدید هستند، به وجود می‌آید. به همین دلیل اکثر مردم این بیماری را به خاطر فراموشی حاصل از آن می‌شناسند.

آلزایمر به غیر از فراموشی علائم دیگری هم دارد. این علائم عبارتند از بی‌اشتهایی، ضعف در یافتن کلمات، افسردگی و استرس. احتمال وقوع این بیماری برای جوانان نزدیک به صفر بوده اما با این‌حال غیرممکن نیست. دانشمندان و پزشکان در سال‌های اخیر پیشنهاداتی برای جلوگیری از وقوع این بیماری یا کم کردن احتمال آن ارائه داده‌اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

همان‌طور که گفتیم آلزایمر حاصل تحلیل رفتن و تخریب شدن سلول‌های مغز انسان است. برای جلوگیری از این اتفاق، پزشکان پیشگیری را بهتر از درمان دانسته‌اند. انجام کارهای فکری همانند حل کردن جدول و به خاطر سپردن آدرس و شماره‌ها، از جمله توصیه‌های متخصصان است. در واقع درمان دارویی قطعی و مطمئنی برای این بیماری وجود ندارد.

نکته‌ای که طب سنتی و مدرن در مورد آلزایمر روی آن توافق دارند، اهمیت وجود رژیم غذایی سالم برای کم شدن احتمال وقوع این بیماری در سنین بالا است. متخصصان طب سنتی به طور ویژه‌ای بر تاثیر سرد بودن مغز روی احتمال وقوع آلزایمر تاکید می‌کنند. در واقع عدم وجود گرمیجات به مقدار کافی در رژیم غذایی هر فرد و استفاده بیش از حد از مواد غذایی با طبع سرد، خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد افزایش می‌دهد.


زعفران باعث جلوگیری از آلزایمر و نشاط می شود

راهکارهای برای پیشگیری از آلزایمر و کاهش علائم آن

محققان طب سنتی بر این باورند که با رعایت نکاتی نسبتا ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی، می‌توان درصد زیادی از امکان ابتلا به آلزایمر را کاهش داد. خواب کافی، نوشیدن آب به مقدار لازم، پرهیز از پرخوری، آرامش روح و روان و پرهیز از اضطراب و... بعضی از نکاتی هستند که به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند. در واقع اگر زندگی سالمی داشته باشید، احتمال سپری شدن سنین بالا در آرامش برای شما بیشتر خواهد شد.

نکته‌ای که شاید از نظرها پنهان باشد، تاکید متخصصان طب سنتی بر تاثیر مصرف گرمیجات در رژیم غذایی است. طب سنتی ریشه‌ بسیاری از بیماری‌ها را در سرد شدن نقاط مختلف بدن می‌داند و راهکارهایی ارائه می‌دهد که در اکثر موارد کارساز به شمار می‌روند. چرا که داروهای شیمیایی بعد از وقوع عارضه وارد عمل شده و بیشتر وقت‌ها درمان‌های موقتی، مسکن یا آسیب‌رسان هستند. اما طب سنتی بیشتر بر پیشگیری، آن ‌هم با مواد مفید، مغذی و غیر شیمیایی تاکید می‌کند.

زنجبیل، دارچین، شیره‌ انگور، عسل و زعفران از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین گرمیجات مورد نظر طب سنتی ایرانی به شمار می‌روند. مشاهده شده کسانی که در روستا به پیری می‌رسند کمتر به بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر دچار می‌شوند. محققان علت این امر را زندگی سالم و تعادل بین گرمی و سردی در رژیم غذایی می‌دانند. در حالی که در رژیم غذایی زندگی شهری و مدرن بیشتر مواد غذایی، طبع سرد دارند و به مواد مغذی همچون عسل و زعفران کم توجهی می‌شود. در این میان زعفران برای پیشگیری از آلزایمر در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای از سمت محققان دریافت کرده است و یکی از بزرگترین عوامل جلوگیری از کاهش حافظه، زوال عقل و حتی مبارزه با آن پس از وقوع عنوان شده است.


پیشگیری و درمان آلزایمر با زعفران

زعفران چه نقشی در جلوگیری از آلزایمر دارد؟

آزمایشات بالینی در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف نشان داده است که مصرف زعفران برای پیشگیری از آلزایمر به طور مستقیم روی ناحیه‌ هیپوکامپ مغز و بسامد ترشح استیل کولین (که وظیفه‌ ثبت خاطرات را دارد) اثر می‌گذارد و بافت‌های آسیب‌دیده را بهبود می‎‌بخشد.

مهم‌ترین امتیاز زعفران مربوط به این است که اگر در درمان آلزایمر تاثیر نگذارد، به علت طبیعی بودن و مغذی بودن، عوارضی نخواهد داشت و حتی برای بخش‌های دیگر بدن از جمله سیستم ایمنی و گوارش مفید است.

روش مصرف زعفران برای درمان آلزایمر

متخصصان ایرانی در سال‌های اخیر پس از تحقیقات بسیار توانسته‌اند دارویی با نام «سافروتین» از زعفران تولید کنند. این دارو مخصوص درمان آلزایمر و اختلالات علمکردی مغز طراحی شده و تا کنون در دو اجلاس بین‌المللی با «ممانتین» و «دونپزیل» مقایسه شده است. با وجود کمتر بودن عوارض و بیشتر بودن کارایی، این دارو همچنان در حال طی مراحل ثبت بوده و آماده‌ی عرضه نیست. اما چگونه می‌توان تا زمان عرضه‌ این دارو از خواص بسیار زعفران بهره‌مند شد؟

برای استفاده‌ خوراکی زعفران برای پیشگیری از آلزایمر، بهترین روش دم کردن آن است. برای این کار باید از حرارت غیرمستقیم و با شدت پایین استفاده کنید. فراموش نکنید حرارت بالا و مستقیم خواص آن را از بین خواهد برد. اگر مراحل گفته شده را به درستی انجام دهید، از آثار مثبت و بی‌شمار این ماده‌ مغذی بهره‌مند خواهید شد.

مطالعه بیشتر: نحوه مصرف زعفران

برای دم کردن زعفران، پس از آسیاب آن را در قوری ریخته و روی ان آب جوش بریزید. سپس قوری را روی سماور بگذارید تا با بخار آب، دم بکشد. همچنین می‌توانید از آن به ‌عنوان چاشنی در غذاها و نوشیدنی‌های خود مصرف کنید تا از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

بااین‌حال استفاده از زعفران برای افراد باردار خطرناک بوده و بعضی از افراد هم به آن حساسیت دارند. جدا از این مباحث، مصرف دوزی بیش از 50 میلی‌گرم در روز برای یک نفر به هیچ‌وجه توصیه نشده و خطرناک تلقی می‌شود. در بعضی موارد استفاده‌ زعفران علاوه بر مزایای بی‌شمار، عوارضی همانند خشکی دهان را هم به همراه خواهد داشت. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع هم از دیگر مضرات استفاده بیش از حد زعفران محسوب می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای مصرف زعفران به صورت خوراکی در جهت درمان آلزایمر، حتما با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

زعفران علاوه بر ترمیم بافت‌های مغزی و مبارزه با اختلالاتی همچون افسردگی و آلزایمر، روی بهبودی زخم‌ها، بهتر شدن گردش خون و تنفس، گوارش، سیستم ایمنی و... بسیاری از نقاط بدن تاثیر مثبت خواهد داشت. فراموش نکنید که تهیه‌ زعفران مرغوب و نگهداری خوب آن، کیفیت آثار درمانی آن را به مراتب افزایش خواهد داد. جهت خرید زعفران درجه یک می توانید به فروشگاه اینترنتی زعفران مصطفوی مراجعه نمایید.