زعفران روش‌های کشت متفاوتی دارد. زعفران را می‌توان در مزارع یا حتی در گلخانه‌ها کاشت. در روش گلخانه‌ای که به دو صورت ایروپونیک و هیدروپونیک انجام می‌شود، می‌توان زعفران باکیفیت‌تری را با هزینه‌های بسیار کمتری برداشت کرد. در ادامه همراه باشید تا روش کشت ایروپونیک زعفران را به شما معرفی کنیم.

روش‌های کاشت زعفران

روش سنتی و روش گلخانه‌ای از روشهای کاشت زعفران (نحوه کاشت زعفران) به شمار می‌روند. روش سنتی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های کشت زعفران در جهان است که هزینه‌های بالایی دارد. اما روش مدرن یا روش گلخانه‌ای کاشت زعفران، هزینه‌های کمتری داشته و راندمان برداشت محصول بالاتری دارد. روش گلخانه‌ای شامل دو روش کشت هیدروپونیک و کشت آیروپونیک می‌شود.

1. کاشت سنتی زعفران

در کاشت سنتی زعفران، کشاورزان ابتدا خاک را بررسی و آماده می‌کنند. خاکی که از شن، رس، لیمونی و لومی تشکیل شده باشد برای کاشت زعفران مناسب خواهد بود. PH این خاک بین ۷ تا ۹۸ باشد. همچنین خاک باید آهکی، شور و مرطوب باشد تا پیاز زعفران بتواند به خوبی در آن رشد کند. برای بررسی خاک، معمولا کشاورزان خاک را در آزمایشگاه‌ها بررسی می‌کنند. پس از تایید خاک، باید زمین را از علف‌های هرز و سنگ‌ها پاک کرد و سپس آن را در زمستان شخم زد و با کودهایی چون کمپوست آن را تقویت کرد.

در نهایت پس از آماده‌سازی خاک، باید پیاز زعفران را تهیه کرد. کیفیت و مرغوبیت پیاز زعفران در محصول نهایی اثرگذار است. این پیازها را باید در عمق ۲۰ سانتی‌متر در خاک از مرداد تا شهریور ماه کاشت.

پیاز زعفران در برابر سرما مقاومت خوبی دارد، بااین‌حال باید در مناطق خشک و گرم کاشته شود تا از سرما و رطوبت بسیار دور بماند. پیازهای زعفران حدود پنج تا هفت سال در زمین باقی مانده و گل می‌دهند. اما پس از این مدت، دیگر نمی‌توان در آن خاک زعفران کاشت و باید پیازها را خارج کرد. کشاورز باید حدود سه یا چهار سال محصول دیگری در خاک بکارد و پس از آن دوباره کشت زعفران را آغاز کند.

پیازهای زعفران پس از شش تا هشت هفته از کاشته شدن، گل می‌دهند. گل‌های زعفران را باید تا پایان آبان ماه برداشت کرد و این کار حتما باید از طلوع آفتاب تا ۹ صبح انجام شود. چرا که گل زعفران پس از آن بسته شده و کیفیت خوبی نخواهد داشت. تمامی این فرایندها با دست انجام می‌شود و به همین دلیل هزینه نیروی انسانی برداشت زعفران بسیار گران خواهد بود.

2. کاشت گلخانه‌ای زعفران

کاشت گلخانه‌ای زعفران اولین بار توسط چینی‌ها اجرا شد. این روش کاشت قدمتی کمتر از ۲۰ سال دارد، اما بسیار پربازده بوده و هزینه‌های آن خیلی کم است. در ایران هم به تازگی بعضی از کشاورزان به خاطر مشکلات کم آبی از روش گلخانه‌ای برای کاشت زعفران استفاده می‌کنند.

روش هیدروپونیک یا آب کشت و روش آیروپونیک یا هواکشت از روش‌های مرسوم کاشت گلخانه‌ای زعفران است که در ادامه روش کاشت ایروپونیک زعفران را به شما معرفی خواهیم کرد.

کشت ایروپونیک زعفران یا هواکشت

در کشت ایروپونیک زعفران که از آن با نام هواکشت زعفران هم یاد می‌شود، ریشه زعفران را در هوا معلق نگه می‌دارند و مدام به آن اسپری آب می‌پاشند. این روش که یک روش باغبانی سرپوشیده است، در فضای بسته و بدون نیاز به خاک انجام می‌شود. ریشه گیاه زعفران مدام با مواد مغذی و کود تغذیه می‌شود. این مواد مغذی و کود یا در اسپري‌ همراه با آب به ریشه پاشیده می‌شود یا به صورت مه غنی در فضای گلخانه پر می‌شود.

زعفران هیدروپونیک

این روش مانند کشت گل زعفران در گلدان یا خاک است، با این تفاوت که گلدان یا خاکی در انتهای گل وجود ندارد و ریشه آن در هوا معلق است. در روش کاشت ایروپونیک زعفران آب بسیار کمتری مصرف شده و هزینه‌های زه‌کشی یا کوددهی خاک حذف می‌شود.

همچنین در این روش، کشاورزان می‌توانند از فضای عمودی گلخانه استفاده کرده و محدود به فضای افقی زمین برای کاشت گیاه زعفران نباشند. چرا که می‌توانند گیاهان زعفران را به صورت عمودی در گلخانه با فاصله از یکدیگر قرار دهند. در نتیجه در یک فضای محدود، امکان پرورش بیشتری برای گل زعفران دارند.

معایب و مزایای روش کشت ایروپونیک زعفران

کشت ایروپونیک زعفران درست مانند سایر روش‌های کاشت زعفران دارای معایب و مزایایی است که آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

مزایای کشت ایروپونیک زعفران

  • کنترل آفات و بیماری‌ها
  • کاهش تلفات خرابی پیازهای زعفران
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش راندمان تولید
  • ارزان بودن این روش نسبت به کشت هیدروپونیک

معایب کشت ایروپونیک زعفران

  • عدم آموزش کافی برای اجرای این کشت
  • عدم دسترسی به تجهیزات باکیفیت برای اجرای آن
  • مشکلات در ساخت و طراحی گلخانه
  • کیفیت پایین زعفران نسبت به کاشت سنتی

کلام آخر

کشت ایروپونیک زعفران از روش‌های کاشت گلخانه‌ای زعفران به شمار می‌رود که مزایای بسیاری دارد. این کشت نسبت به روش‌های کشت سنتی یا دیگر روش‌های گلخانه‌ای مانند هیدروپونیک بسیار ارزان‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر است. ریشه گیاه زعفران در روش کاشت ایروپونیک زعفران به صورت هواکشت تغذیه شده و به همین دلیل بسیار باکیفیت‌تر بوده و راندمان تولید زعفران بیشتر می‌شود.