هل یکی از انواع ادویه‌جات معطر است که در زندگی روزمره کاربردهای بسیاری دارد و نیز یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌هاست و پس از زعفران و وانیل در جایگاه سوم قرار دارد. خوب است بدانید خواص هل فقط محدود به معطر کردن خوراکی‌ها نیست و کاربردهای بسیاری در درمان انواع بیماری ها نیز دارد. اگر از طرفداران کلوچه، حلوا و شیرینی‌های سنتی باشید قطعا می توانید طعم و مزه هل را در آن ها احساس کنید.

تاریخچه هل

تاریخچه هل برمیگردد به حدود 4000 سال قبل و نیز منشا آن کشور هندوستان و نیز دو کشور نپال و بوتان است. همچنین در اکثر مناطق گرمسیری آسیا مانند مالزی، چین، ژاپن و کره جنوبی نیز یافت می‌شود. می توان گفت کشت هل از مناطق گرمسیری و آب‌وهوایی مرطوب هند آغاز شده است. گیاه هل از تیره‌ی زنجبیل‌هاست و نام علمی آن Elettaria cardamomum است .

هل سبز چیست


هل سبز

میوه‌ی هل به‌صورت پوسته های کوچکی است که داخل آن دانه‌های سیاه قرار دارد. هم پوسته و هم دانه‌ها عطر و طعم خوشایندی دارند. هل را علاوه‌ بر غذاها، به دسرها و نوشیدنی‌ها نیز می‌افزایند تا شیرینی و طعم مطبوعی به آنها بدهد. از قدیم در طب سنتی چین و هندوستان از هل استفاده می شده است. آنها اعتقاد داشتند که این گیاه می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر باشد. همچنین در گذشته از آن به‌عنوان پادزهر استفاده می کردند.

موادمغذی و خواص هل سبز


خواص هل

100 گرم هل حدود 300 کیلو کالری انرژی دارد هل سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند نیاسین (ب3)، پیریدوکسین (ب6)، ریبوفلاوین (ب2)، تیامین (ب1)، ویتامین A،ویتامین C و عناصری مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است. هل خواص بیشماری دارد که در ادامه به چندین مورد آن اشاره می کنیم: 1.پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ 2.سلامت قلب و عروق 3.ضدافسردگی 4.پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش 5.خواص ضدمیکروبی 6.ضداسپاسم و ضدالتهاب 7.بیماری‌های دهان‌ولثه 8.سم‌زدایی بدن 9.خواص ضدآسم 10.درمان تهوع و استفراغ 11. جلوگیری از سکته قلبی 12. پیشگیری از دیابت 13.خوشبوکننده‌ی دهان.

انواع هل

از انواع هل می توان دو گونه ی هل سیاه و هل سبز را نام برد که پرکاربردترین آن هل سبز می باشد هل سبز به عنوان هل اصلی در دنیا شناخته شده می باشد و پیدایش آن از کشور هند بوده است برای طعم و مزه دار کردن غذاهای شیرین از هل سبز استفاده می کنند. همچنین در ترکیب چای یا قهوه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هل سیاه بومی هیمالیای شرقی است. این نوع هل برای ارزش های دارویی خود شناخته شده است. ظاهر قهوه ای و کمی دراز دارد و جهت معطر کردن غذاها استفاده می شود.

مضرات هل

اگرچه مصرف هل در حد متعادل بی خطر است، اما اگر به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار گیرد ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. بهتر است که مصرف آن در دوران بارداری به مقدار کم و حد تعادل باشد. افرادی که طبع گرمی دارند خوب است از مصرف هل خودداری کنند یا به میزان خیلی کم از آن استفاده کنند ، زیرا هل طبع گرم و خشک دارد. افرادی که از یبوست رنج می برند بهتر است استفاده کمتری داشته باشند.

طریقه نگهداری هل

هل نباید به مدت طولانی از پوسته خود جدا باشد زیرا به سرعت عطر و اسانس خود را از دست می دهد. بهتر است در جای خشک و خنک و در پوسته ی خودش نگهداری شود. پودر آن نیز تا 72 ساعت قابل نگهداری می باشد، در غیر این صورت از کیفیت آن کاسته خواهد شد. هر چه هل کوچکتر و پر رنگ تر باشد مرغوب تر است. به همین منظور بهتراست هل را از فروشگاه های معتبر تهیه نمائید تا از کیفیت مطلوب آن مطمئن شوید .