نبات را احتمالا می‌توان تنها شیرینی موجود دانست که خواص دارویی و درمانی دارد. نبات را می‌توان نوعی تنقلات سالم نیز معرفی کرد که به‌دلیل نداشتن مواد افزودنی و نگه‌دارنده‌های شیمیایی، ضرر چندانی ندارد و حساسیت‌زا نیست. شاید تنها موردی که باعث می‌شود در مورد مصرف نبات محتاط باشیم، کالری و شیرینی آن است. جالب اینکه می‌توان نبات را به‌راحتی در خانه تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. اکنون قصد داریم مراحل تهیه نبات خانگی را برای شما شرح دهیم تا اگر تمایل داشتید، این شیرینی مفید و بی‌ضرر را خود تهیه کنید.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مواد مورد نیاز برای تهیه نبات در خانه

به‌طور کلی نبات‌ به شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. نبات شاخه، تخته‌ای، چوبی، زعفرانی و این اواخر نبات‌های رنگی که جذابیت زیادی در بین کودکان دارند، انواع نبات‌های موجود در بازار هستند. جالب اینکه تمامی این مدل‌های مختلف نبات را می‌توان با یک دستور مشابه و در خانه تهیه کرد؛ چرا که همه آن‌‌ها از محلول اشباع‌شده شکر و آب تشکیل می‌شوند. بنابراین مواد مورد نیاز برای تهیه نبات خانگی عبارتند از:

  • ۵۰۰ میلی لیتر (۰.۵ لیتر) آب (بهتر است آب تصفیه شده باشد.)
  • ۱ کیلوگرم شکر

همچنین درصورتی که بخواهید نبات شما طعم‌دار یا رنگی باشد، به مواد زیر نیز نیاز پیدا خواهید کرد:

  • رنگ‌های طبیعی خوراکی مانند زعفران، دم‌کرده گل بنفشه
  • طعم دهنده‌های طبیعی خوراکی مانند گل گاو‌زبان، زنجبیل، دارچین یا پر لیمو عمانی
  • عطر دهنده‌های طبیعی مانند گلاب، عرق بیدمشک یا بهارنارنج

اگر می‌خواهید میزان نبات خود را زیاد یا کم کنید، باید مواد را با همین نسبت ۱ به ۲ زیاد و کم کنید.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله اول تهیه نبات خانگی

آب را جوش آورده و به آن شکر اضافه کنید. (برای شکل‌گیری بهتر بلورهای نبات، بهتر است از آب تصفیه‌شده استفاده کنید.) سپس اجازه دهید شکر کامل در آب حل شود. سعی کنید آب شدن شکر را با حرارت کنترل کنید تا لازم به هم زدن نباشد. اگر لازم بود، در ابتدا یا در انتها، یک بار نبات را هم بزنید. هرچه کمتر در حل شدن شکر با قاشق یا وسیله‌ای دیگر دخالت کنید، بهتر است.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله دوم تهیه نبات خانگی

پس از اینکه شکر کاملا حل شد، محلول را از روی حرارت بردارید. دقت کنید که شکر کاملا حل شده باشد و هیچ دانه حل نشده‌ای باقی نماند. اجازه دهید محلول برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کند و از حرارت بیافتد.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله سوم تهیه نبات خانگی

در این مرحله، طعم‌دهنده‌ها یا رنگ‌های خوراکی را به محلول اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا محلول کاملا یکدست شود. دقت کنید که غلظت محلول باعث می‌شود که طعم دهنده به همه قسمت‌های محلول به‌صورت یکنواخت نرسد.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله پنجم تهیه نبات خانگی

لیوان یا شیشه‌ای بلند که فرمی استوانه داشته باشد را انتخاب کرده و به‌خوبی تمیز کنید. دقت کنید که ظرف مورد نظر کاملا خشک باشد. بهتر است به دلیل قرار گرفتن ظرف در مجاورت گرمای محلول، از نمونه‌های پلاستیکی استفاده نکنید. برای این کار، ظروف شیشه‌ای انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. محلول را درون ظرف بریزید و تا نزدیک به لبه پر کنید.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله ششم تهیه نبات خانگی

یک تکه نخ تمیز را که درصورت نیاز قبلا شسته و خشک کرده‌اید، به یک مداد یا نی چوبی که طول آن بیشتر از دهانه ظرف باشد، گره بزنید. دقت کنید که نخ استحکام لازم را داشته باشد. بلندی نخ باید به اندازه‌ای باشد که به میانه ظرف برسد. برای سنگین شدن نخ و صاف قرار گرفتن آن، بهتر است انتهایش را چند بار گره بزنید. (می‌توان از یک گیره فلزی تمیز مانند گیره کاغذ نیز کمک گرفت.) دقت کنید که نخ به ته ظرف نچسبد و کمی فاصله داشته باشد. البته به‌جای نخ می‌توانید از سیخ‌های چوبی کوچک یا نی نیز استفاده کنید.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله هفتم تهیه نبات خانگی

در این مرحله، باید نخ را خیس کرده و در شکر دانه درشت بغلتانید. اگر از نی یا سیخ چوبی استفاده می‌کنید نیز باید اینکار را انجام دهید. سپس نخ را درون محلول قرار دهید. طوری که کاملا در وسط ظرف و با فاصله از ته آن قرار گیرد. نخ نباید با هیچ بخشی از ظرف تماس داشته باشد.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

مرحله هشتم از تهیه نبات در خانه

در این مرحله، ظرف را در جایی ثابت قرار داده و اجازه دهید که بلورهای نبات تشکیل شوند. دقت کنید ظرف نباید مدام جابجا شود. تشکیل بلورها و آماده شدن نبات خانگی شما حدود یک هفته زمان لازم دارد. بعد از یک هفته، نخ یا نی را از ظرف بیرون آورده و اجازه دهید که خشک شود و نبات خودش را بگیرد. نبات شما آماده است.


کاملترین دستور تهیه نبات خانگی

نکات مهم برای داشتن نبات خانگی بی‌نقص

در زمان تهیه نبات خانگی، در نظر بگیرید که محلول اشباع‌شده آب و شکر باید از میزان شکر کافی برخوردار باشد تا نبات متبلور شده و کامل شکل بگیرد. ممکن است بلورهای نبات برای تشکیل نیاز به یک یا دو روز زمان بیشتر داشته باشند که این بستگی به دمای محیط و شرایط آن دارد.

همچنین شرایط و تغییرات دمایی می‌تواند بر تشکیل بلورهای منظم نبات و درشت‌تر شدن آن‌ها کمک کند. اگر این تغییرات شدید و پرنوسان باشد، بلورها ریزتر خواهند شد. فراموش نکنید که مایع به‌جا مانده از محلول شکر و آب، پس از آماده شدن نبات، برای چای شیرین، تهیه برخی دسرها یا شربت‌ها مناسب است. آن را دور نریزید.

سخن پایانی

درآخر باید گفت، شما می‌توانید به‌راحتی نبات خانگی خود را با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف و مورد علاقه خود تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. البته همچنان می‌توانید از تولیدی‌های شناخته‌شده، بدون صرف زمان، نبات تهیه کنید.