درمیان فست فودها و غذاهایی که در کمترین زمان آماده می‌شوند، انواع پاستا طرفداران زیادی دارد. چرا که هم خوشمزه است و هم مواد مغزی فراوانی در خود دارد. همچنین به‌دلیل سرخ نشدن زیاد و طبخ سریع، خواص مواد آن حفظ شده و می‌تواند بسیاری نیازهای بدن را تامین کند. مزیت دیگر پاستا، محبوب بودنش در بین کودکان و به‌خصوص کودکان بدغذا و سخت‌گیر است. اکنون قصد داریم دستور پخت پاستا زعفرانی را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مدل پاستا را درست کرده و نوش جان کنید.

مواد لازم برای پخت پاستا زعفرانی

درمیان فست فودها و غذاهایی که در کمترین زمان آماده می‌شوند، انواع پاستا طرفداران زیادی دارد. چرا که هم خوشمزه است و هم مواد مغزی فراوانی در خود دارد. همچنین به‌دلیل سرخ نشدن زیاد و طبخ سریع، خواص مواد آن حفظ شده و می‌تواند بسیاری نیازهای بدن را تامین کند. مزیت دیگر پاستا، محبوب بودنش در بین کودکان و به‌خصوص کودکان بدغذا و سخت‌گیر است. اکنون قصد داریم دستور پخت پاستا زعفرانی را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مدل پاستا را درست کرده و نوش جان کنید.

مواد لازم برای پخت پاستا زعفرانی

درست کردن پاستا زعفرانی راحت است و مخلفات زیادی لازم ندارد. مواد این غذای لذیذ و محبوب، معمولا در خانه موجود است و شما اگر تصمیم به تهیه آن بگیرید، احتمالا نیاز به خرید نخواهید داشت. بنابراین وقتی از راه می‌رسید و نیاز به تهیه غذایی با دستور تهیه کم‌دردسر و آسان دارید، از پاستا زعفرانی غافل نشوید. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای لذیذ عبارتند از:

  • پاستا فتوچینی یا هر نوع پاستای دیگری که ترجیح می‌دهید، به میزان ۲۵۰ گرم
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • پیازچه ۲ ساقه
  • سیر ۲ حبه
  • کره ۵۰ گرم
  • روغن ۱ قاشق غذاخوری
  • خامه ۳ قاشق غذاخوری
  • پنیر پارمزان ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد ۱ قاشق غذاخوری
  • شیر ۱ لیوان
  • زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
  • جعفری ساطوری‌شده به میزان کم
  • نمک، فلفل و ادویه دلخواه به میزان لازم

این مواد می‌تواند برای دو تا سه نفر کافی باشد و شما می‌توانید بسته به نیاز، اندازه مواد را با حفظ نسبت آنها، تغییر دهید.


طرز تهیه پاستا زعفرانی

مراحل پخت پاستا با سس زعفران

مراحل تهیه این غذای لذیذ که احتمالا حسابی عاشقش می‌شوید عبارتند از:

مرحله اول

در ابتدا، در یک قابله با اندازه مناسب آب را با نمک و کمی روغن جوش آورده و اجازه دهید تا پاستاها در آب جوش برای ۱۰ دقیقه بجوشند. زمان جوشیدن پاستا بسته به دستور پیشنهادی روی آن یا ذائقه شما ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. اگر پاستا را دندان‌گیر دوست دارید، کمتر و اگر نرم می‌پسندید بیشتر بجوشانید. بهترین روش این است که پس از مدتی کمی پاستا را امتحان کنید. اگر پخت آن برای طبع شما اندازه بود، آبکشش کنید.

مرحله دوم

سعی کنید برای سرعت بخشیدن به کار، این مراحل یعنی آماده شدن پاستا و تهیه سس آن را همزمان پیش ببرید. به‌این ترتیب که تا آب جوش می‌آید و پاستا می‌پزد، مراحل دیگر را انجام دهید. در این مرحله، سیرها را شسته،‌ پوست گرفته و پوره کنید. (از رنده ریز یا سیر له‌کن استفاده کنید.) قارچ‌ها را نیز شسته و حلقه کنید. پیازچه‌ها را شسته و نگینی خرد کنید. جعفری را نیز ساطوری کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم

حالا لازم است که طبخ سس را آغاز کنید. برای آماده کردن سس، کره و روغن را در ماهیتابه ریخته و پیازچه و سیر را به آن اضافه می‌کنیم. دقت کنید که کره زود می‌سوزد. بنابراین همزمان با روغن، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. همچنین مواد را با حرارت کم در روغن و کره تنها کمی تفت دهید تا سبک شوند. پس از تفت سیر و پیازچه، قارچ را اضافه کرده و کمی که آب قارچ جمع شد، ادویه دلخواهتان را اضافه کنید. (آویشن یا پودر تخم گشنیر می‌تواند گزینه خوبی برای این ترکیب باشد.) آرد را اضافه کنید. تنها کافی است که کمی بوی آرد بلند شود. شیر را اضافه کرده و اجازه دهید تا سس به‌ جوش آید. شیر را باید کم‌‌کم اضافه کنید تا آرد گلوله نشود.

مرحله چهارم

پس از جوش آمدن سس، زیر آن را کم کرده و خامه را اضافه کنید. برای نتیجه بهتر می‌توانید ابتدا کمی از سس را روی خامه ریخته تا رقیق شود و سپس آن را به باقی مواد اضافه کنید. در ادامه پنیر پارمزان، جعفری، نمک و فلفل (فلفل سیاه یا سفید) و زعفران را اضافه کنید. اجازه دهید سس کمی رقیق شود.

مرحله آخر

پاستاهای آبکش شده را درون سس زعفرانی گذاشته و اجازه دهید سس کامل به خورد آن‌ها رود و مواد غلیظ شود. پس از اینکه شیر کامل به خورد پاستا رفت و مخلوط پاستا و سس به غلظت لازم رسید، پاستای شما آماده است.

در نهایت، پاستای آماده را در ظرف مورد نظر ریخته، با کمی جعفری و پنیر پارمزان تزئین کرده سرو کنید. نوش جان.

نکات مهم در تهیه پاستا زعفرانی

نکته مهم درمورد تهیه پاستا با سس زعفرانی، ادویه‌ها است. توجه کنید که عطر غالب در این خوراک، زعفران است. بنابراین ادویه‌ای استفاده کنید که با زعفران همخوانی داشته باشد و میزان آن را در حدی قرار دهید که عطر زعفران را از بین نبرد. حتی می‌توانید ادویه را حذف کنید تا عطر زعفران بیشتر غالب باشد.

همچنین می‌توانید در صورت تمایل، کمی فیله مرغ به مواد اولیه اضافه کنید. در این صورت، فیله‌ها را باید همزمان با سیر و پیازچه در کره و روغن تفت دهید. فیله مرغ در این پاستا به‌دلیل وجود زعفران شما را یاد جوجه کباب‌های معروف ایرانی خواهد انداخت. اگر به هر دلیلی به شیر و لبنیات حساسیت دارید، آب مرغ یا عصاره‌ی مرغ را جایگزین شیر و خامه کنید.

سخن پایانی

در آخر باید گفت هرچند برخی غذاهای ایرانی مانند خورش‌ قرمه‌سبزی، خورش قیمه یا خورش آلو بسیار لذیذ و محبوبند، اما زمان پخت طولانی زیادی دارند. پاستا زعفرانی اما به‌عنوان یک غذای سریع و لذیذ می‌تواند گزینه خوبی برای همه باشد. همچنین در مهمانی‌ها و مجالس‌تان، در کنار غذای اصلی زینت بخش مناسبی برای سفره شما محسوب می‌شود. برای دیدن فیلم آموزش تهیه پاستا با سس زعفران می‌توانید به اینستاگرام زعفران مصطفوی مراجعه کرده و پست مربوط به پخت پاستا زعفرانی را مشاهده کنید.