زعفران هم مانند بسیاری از گیاهان دیگر از پیاز رشد می‌کند. یک پیاز زعفران خوب ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند روی محصول نهایی اثر بگذارد. به همین دلیل در هنگام خرید پیاز زعفران تا زمان کاشت و برداشت آن از خاک باید به نکاتی توجه کنیم. در ادامه همراه باشید تا به شما درباره این نکات و ویژگی های پیاز زعفران خوب بگوییم.

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران به انگلیسی معادل واژه Corm می باشد.از پیاز زعفران برای کاشت گیاه زعفران استفاده می کنند. پیاز زعفران عامل رشد و تکثیر گیاه زعفران است که در خاک کاشته می‌شود. بهترین زمان کاشت پیاز زعفران در اواسط مرداد تا شهریور ماه می باشد. پس از کاشت پیاز ، از وسط یا قاعده ساقه آن، برگ‌های زعفران بیرون می‌زند.



پیاز زعفران

به دلیل متفاوت بودن قطر در ابتدا، انتها و وسط آن، پیاز زعفران شکل‌های مختلفی دارد. دایره‌ای، بیضوی و تخم مرغی از انواع اشکال پیاز زعفران است که تخم مرغی شکل رایج آن به شمار می‌رود. پیاز زعفران سفید رنگ است که اطراف آن را الیاف پوشالی قهوه‌ای رنگی می‌پوشاند. این الیاف هم پر پشت و هم می‌تواند کم پشت باشد. این الیاف از پیاز در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند و به حفظ رطوبت در پیاز کمک می‌کند. به همین دلیل پیاز زعفران تا زمانی که دوباره در تابستان بیدار شود، سالم مانده و آسیبی نمی‌بیند.

ویژگی‌های پیاز زعفران مرغوب

شکل و اندازه پیاز زعفران برای کشت زعفران باکیفیت بسیار برای کشاورزان اهمیت دارد. قاعده پیاز زعفران می‌تواند گرد یا تورفته باشد. به همین دلیل نوع شکل، وزن و اندازه پیاز، می‌تواند روی راندمان و بازدهی تولید گیاه زعفران اثر بگذارد. بیش از وزن، سالم بودن پیاز اهمیت دارد. یک پیاز زعفران مرغوب باید کاملا سالم باشد و هیچ آلودگی و بیماری نداشته باشد. قیمت پیاز زعفران دارای خرابی تفاوت چشم گیری با پیاز زعفران سالم دارد.
پیاز زعفران از نظر اندازه و وزن به دو دسته خاکی (سنتی) و گلخانه‌ای تقسیم می‌شود. پیاز گلخانه‌ای زعفران بین ۱۵ تا ۳۰ گرم و پیاز خاکی بین 8 تا ۱۵ گرم وزن دارد. به‌طورکلی برای سنجش یک پیاز زعفران مرغوب ابتدا باید به سالم بودن آن و سپس به وزن و درنهایت به شکل آن توجه کنید. پیاز زعفران مرغوب و سالم فاقد از کنه و قارچ است.
همچنین برای تهیه پیاز زعفران مرغوب، بهتر است که خرید پیاز زعفران را از کشاورزان یا مراکزی بخرید که به آن‌ها اعتماد دارید. مجوز سلامت از سازمان حفظ نباتات از دیگر ویژگی‌های یک پیاز زعفران مرغوب است که کیفیت آن را تضمین می‌کند و می بایست هنگام خرید و فروش پیاز زعفران به آن دقت شود.

روش‌های بهبود کیفیت پیاز زعفران

هنگامی که پیاز زعفران را خریداری می‌کنید، برای حفظ کیفیت آن به سرعت آن‌ها را از کیسه خارج کنید و در مکانی خنک و به دور از آفتاب قرار دهید.
همچنین پیش از کاشت، بهتر است که پیازها را ضدعفونی کرده و اگر خاکی به آن چسبیده آن‌ها را تمیز کنید.
ضدعفونی کردن پیاز مانع از آلودگی و آسیب دیدن پیاز با میکروب‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برای ضدعفونی کردن پیاز از قارچ‌ها، می‌توانید آن‌ها را در محلول‌های قارچ‌کش قرار دهید تا از بین بروند.
همچنین بهتر است پس از کاشت پیاز زعفران آن را آبیاری نکنید، چرا که همین آب همراه با گرما فرصت رشد قارچ‌ها را بالا می‌برد. به همین دلیل بهترین زمان برای آبیاری پیاز زعفران در مهر ماه است.
پیاز زعفران بین پنج تا هشت سال عمر می‌کند و به همین دلیل پیاز زعفران را پس از کاشت دیگر از خاک در نمی‌آورند. اگر شرایط آب‌وهوایی و خاک مناسب باشد، پیاز زعفران چندین سال سالم در خاک باقی مانده و هر سال محصول می‌دهد. به همین دلیل توجه به منطقه کشت و خاک برای بهبود کیفیت پیاز زعفران اهمیت دارد.
مطالعه بیشتر: بهترین زعفران ایران کجا کاشته می‌شود؟

دوره خواب پیاز زعفران، از اواخر اردیبهشت تا اوایل مرداد ماه است. در این زمان می‌توان پیاز را جابه‌جا و منتقل کرد. اگر می‌خواهید پیاز را از خاک خارج کنید، برای این‌که کیفیت آن آسیب نبیند، بهتر است که در دوره خواب آن اقدام کنید و مجددا پیاز را به خاک دیگری منتقل کنید تا به استراحت خود ادامه دهد.

کاشت و برداشت زعفران مصطفوی
به هیچ عنوان نباید پیاز را در زمان بیداری از اواسط مرداد ماه از خاک خارج کنید، چرا که پیاز آماده جوانه زدن و ریشه دادن است. بهتر است که فاصله بین خاک کردن تا دوباره کاشت پیاز در خاک بسیار کم باشد. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، کیفیت پیاز زعفران تحت تاثیر قرار گرفته و بازدهی تولید محصول کمتر می‌شود.

کلام آخر


توجه به ویژگی‌های یک پیاز زعفران مرغوب به شما کمک خواهد کرد تا محصولی با راندمان و کیفیت بالایی تولید کنید. همچنین فراموش نکنید که برای حفظ کیفیت پیاز باید به نکاتی توجه کنید و از هرگونه آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. اگر پیاز شما آسیب ببیند، محصول نهایی زعفران شما هم آسیب دیده و بی‌کیفیت خواهد بود.