لیمو عمانی از خشکبار بسیار مفید و سودمند محسوب می‌شود که کاربردهای متعددی در آشپزخانه ایرانی دارد. البته رواج مصرف لیمو عمانی در آشپزخانه‌های ما، به معنای اصالت ایرانی آن نیست. لیمو عمانی اصالت خود را در اسمش نهفته دارد. بله! این ماده غذایی مفید، متعلق به کشور عمان و از مرکبات اصلی این کشور است. به لیمو عمانی، لیموی سیاه هم گفته می‌شود. امروز استفاده از لیمو عمانی به شکل پرک یا برگه نیز رایج است. در ادامه قصد داریم درباره پر لیمو عمانی، کاربرد، مصارف و مزایای آن صحبت کنیم.

لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی یا لیموی خشک سیاه، از جوشاندن لیموی ترش و سپس خشک کردن آن به‌دست می‌آید. البته پروسه خشک کردن لیمو کار چندان ساده و آسانی نیست و نمی‌توان آن را به‌راحتی انجام داد. ضمن این‌که طی نشدن این پروسه به درستی و دقت، منجر به تلخ‌مزه شدن لیمو عمانی می‌شود. درواقع اگر لیمو عمانی به‌درستی و براساس اصول و مراحل مشخص تهیه نشود، کیفیت مناسب را پیدا نکرده و استفاده از آن، طعم غذا را خراب و ناخوشایند خواهد کرد. یکی دیگر از دلایل مصرف لیمو عمانی عطر و بوی آن است؛ اما اگر لیمو به روش غلط و غیراصولی خشک شود، این عطر و بو نیز از بین خواهد رفت. همه این موارد درمورد پر لیمو عمانی نیز صدق می‌کند.


پر لیمو عمانی چیست و چه خواص و کاربردی دارد؟

پر لیمو عمانی چیست و چه تفاوتی با لیمو عمانی دارد؟

به‌طور معمول از لیمو عمانی به‌شکل درسته و کامل در خورشت‌ها و خوراک‌های ایرانی مانند قرمه‌سبزی و قیمه استفاده می‌شود. به‌این ترتیب که لیمو را با وسیله‌ای نوک تیز مانند چاقو یا چنگال کمی سوراخ کرده، شسته و در غذا می‌ریزند. برخی نیز لیمو را کمی در آب خیس می‌کنند تا نرم‌تر شده و راحت‌تر سوراخ شود. اما یک مشکل بزرگ در این نوع استفاده، وجود هسته‌های لیمو و پوست لیمو است.

درمورد برگه لیمو عمانی نیز این مشکل وجود دارد. البته که در برگه‌ها می‌توان هسته‌ها را جدا کرد اما وجود پوست لیمو اجتناب‌ناپذیر است. درمورد پر لیمو عمانی چنین معضلی وجود ندارد چرا که پر لیمو عمانی از خشک کردن بدنه لیمو ترش‌ (پر لیمو یا به‌اصطلاح گوشت لیمو بدون پوست و هسته‌ها) به‌دست می‌آید. به‌این ترتیب پر لیمو عمانی، با دربر داشتن خواص، ‌عطر و بو و مزه ترش و ملس و لذیذ لیمو عمانی،‌ دردسرهای هسته و پوست لیموی کامل، تلخی آن‌ها و جداسازی‌شان را ندارد.

پر لیموی خشک شده را می‌توان به‌راحتی چشید و از کیفیت و مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کرد اما اگر لیمو عمانی کامل به‌خوبی خشک نشده یا از لیموی مرغوب و باکیفیت نباشد، تشخیص آن کار راحتی نیست. درواقع طعم و مزه لیمو عمانی کامل تا در غذا استفاده نشود مشخص نخواهد شد.

خواص و مزایای لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی و به‌طبع آن پر لیمو عمانی خواص متعددی دارد. استفاده از این خشکبار لذیذ و خوش‌عطر و خوش‌طعم تنها در غذاهای ایرانی یا عربی رایج نیست، بلکه از لیمو عمانی در دمنوش‌ها و چای‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. دمنوش‌ها یا چای‌هایی که گاهی با نبات زعفرانی یا نبات خانگی همراه می‌شوند. استفاده از پر لیمو در چای یا دمنوش راحت‌تر و ساده‌تر از مصرف خود لیمو بوده و طعم بهتری نیز خواهد داد. از آنجا که لیمو عمانی خواص دارویی و درمانی متعددی دارد، استفاده از آن به‌صورت دمنوش نیز زیاد دیده می‌شود. برخی از خواص و مزایای لیمو عمانی عبارتند از:

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

لیمو عمانی منبع غنی از پتاسیم است که به پمپاژ خون کمک کرده و به‌این ترتیب به عملکرد بهینه و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. این خشکبار باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول می‌شود. از دمنوش لیمو عمانی یا ترکیب این دمنوش با برخی گیاهان دارویی برای کنترل فشار خون بالا استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

لیمو عمانی به‌طور کلی عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. به‌این ترتیب که هم برای درمان یبوست مفید است و هم درمان اسهال. این خشکبار مفید ضمن تنظیم حرکات روده، معده را نیز تقویت کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های معده خواهد بود.

خواص ضد سرطانی

لیمو عمانی مانند یک آنتی‌بیوتیک ضعیف طبیعی مانع از تقسیم سلولی در رده‌های سلول سرطانی می‌شود و از تغییر DNA سلولی و تبدیل آن‌ها به سلول سرطانی جلوگیری می‌کند.

خاصیت سم‌زدایی

لیمو عمانی هم‌زمان با تنظیم عملکرد دستگاه گوارش، با خواص ضدباکتریایی خود، سیستم گوارش را سم‌زدایی کرده و مواد و باکتری‌های مضرر و زائد را از بدن خارج می‌نماید.

حاوی مواد معدنی متفاوت

لیمو عمانی را باید یک منبع غنی از مواد معدنی متفاوت دانست. اسیدفولیک، اسید آمینه، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم بخشی از این مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن محسووب می‌شوند.

حاوی ویتامین C و B و D

لیمو عمانی سرشار از ویتامین‌های سی، بی و دی است که برای بدن بسیار ضروری و مفیدند و کمبود آن‌ها مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. وجود ویتامین D در این ماده غذایی به بهبود سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت دندان‌ها کمک می‌کند. ویتامین C نیز ضمن کمک به سیستم ایمنی بدن، مقاومت بخش‌های مختلف را دربرابر عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهد. ویتامین B هم در بهبود استرس و اضطراب و آرامش اعصاب و روان موثر است.

بنابراین باید لیمو عمانی را یکی از مفیدترین مواد غذایی مورد استفاده در آشپزخانه‌های ایرانی و داروخانه‌های سنتی و گیاهی دانست. از آنجا که پر لیموعمانی تمامی این مواد و خواص را درخود دارد، به‌دلیل مصرف آسانتر و راحت تر گزینه‌‌ی بهتری محسوب می‌شود.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، اگر قصد استفاده از لیمو عمانی به‌عنوان دمنوش یا چاشنی غذا را دارید، احتمالا با پر لیمو عمانی تجربه بهتری را نسبت به لیمو عمانی کامل به‌دست خواهید آورد. البته که استفاده از لیمو عمانی کامل نیز گاهی به زیبایی غذا و حفظ ظاهر سنتی آن کمک می‌کند.